Hoe kun je vlinders het beste fotograferen (vragen en antwoorden)

Gestart door Marion5, juli 17, 2015, 15:58:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Gezien de reakties (drie, waarvoor dank!), lijkt het handiger om dit voor dit jaar niet door te laten gaan en het volgend jaar nog eens te proberen.
Een betere aankondiging/meer reklame in een eerder stadium is misschien handiger.
Is er wellicht meer speelruimte qua tijd en lokatie.

Rob

gbeersma

Voor mij was Friesland (vanuit Zwolle) prima geweest, maar als de locatie meer in centraal Nederland gekozen wordt komen er vast meer mensen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

rrrrr

Vind ik ook best..
Nog een mooi plekje ergens bij Zwolle?
Rob

gbeersma

Ja hoor. Windesheim zou kunnen, dat is prachtig, met tichelgaten waar niet alleen veel insecten zitten, maar voor de liefhebbers ook bijv. veel ijsvogels.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Elachista

Anders gaan de fotografeer-heren samen met elkaar op pad! Ik wil nog wel eens de lamp opzetten bij Windesheim, lijkt me een mooie omgeving.

Jammer dat goede initiatieven vaak stranden op een gebrek aan medewerking terwijl het aantal naar vlinders kijkende mensen explosief is toegenomen.
Groet,
Tymo

gbeersma

hoi Tymo,

ik wil er graag bij zijn als je een keer bij Windesheim naar vlinders komt kijken. Niet alleen om een keer kennis te maken, maar ik kan ook veel van je leren en kan hopelijk zelf een bijdrage leveren door beestjes te fotograferen.

Gerard
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Kwartel59

Buiten het leuke initiatief om in 2016 een lamp op te zetten in Windesheim (Ik had nog nooit gehoord van het dorpje) , vind ik dat dit topic toch wat meer aandacht verdient. Ik zie foto's voorbij komen waarvan ik denk: hoe krijg je daar iets op herkend. In dit topic zijn toch een paar goede tips te vinden.
Wim Vermeulen, Bakel, Brabant
Gebruiker Telmee

Johan Bos

#37
Ik maak mijn nachtvlinderfoto's gewoon met mijn smartphone (HTC one mini). Voor de micro's klip ik er een macrolensje op (voor twee tientjes online gekocht). Foto's zijn niet perfect (je krijgt weinig dieptescherpte) maar wel redelijk volgens mij, en meestal goed genoeg voor determinatie. Het is vooral goedkoop en handig: geen extra apparatuur nodig, met bluetooth uploaden. Hier zijn wat resultaten:




Groet,
Johan

JohnvR

Interessante oplossing! De vlinders staan er in ieder geval duidelijk genoeg op.

Leon Olsthoorn

#39
Ik gebruik ook een flitsdiffuser zoals die eerder door Rob al genoemd is. Ik heb mijn diffusers zelf gemaakt, om het precies zo te krijgen als ik zelf wil. En het heeft me nauwelijks geld gekost, in ieder geval zijn het alleen maar materialen die ik toch al in huis had.  Deze is voor als ik mijn lens gebruik op de kortste scherpstelafstand (14 cm. voor de lens in mijn geval). Het ziet er wat onooglijk uit, maar ik ben heel tevreden over de belichting (en op deze manier hebben mensen veel minder snel door dat je met dure spullen rondloopt.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!