ik dacht eerst aan Oxythyrea funesta , of toch een andere soort ?

Gestart door bas waanders, juli 17, 2015, 10:46:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

bas waanders

Ik heb eens wat afbeeldingen doorgebladerd uit eigen verzameling en waarneming / google . Oxythyrea funesta tref ik wel vaker aan , vooral op distel , weggedoken in de bloem met hun snuit . Wat mij opvalt is dat dit exemplaar zo goed als geen beharing heeft op het borstschild / dekschilden , wel een tekening van witte vlekjes . Er zijn meerdere soorten van Oxythyrea , dus heb ik nog vraagtekens , wie weet het ?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/104443456
onzeker Oxythyrea funesta gezien op 2015-07-16 Brunssum - Industriegebied Hendrik
Foto's:


bij voorbaat dank Bas Waanders

lo.troisfontaine

Dag Bas,


het is tot nu toe de enigste volgens het Nederlands Soortenregister. Als je een individu aantreft kan je bij twijfel altijd eentje verzamelen en aanbieden aan een expert.
De beharing wil natuurlijk wel aan sleet onderhavig zijn.


groeten,


Lo


Helaas staat deze nog op mijn to do lijst. Zo vanzelfsprekend is het niet dat je ze aantreft, buiten het zuiden van ons land.

bas waanders

Waar ik even aan twijfelde was de Tropinota hirta , maar die komt in Zuidelijk Europa voor .... helaas had ik niet de kans om meerdere foto's te maken , hij ging er vandoor . Wat mij opvalt is de "kiel" op het borststuk , dat viel mij op . Ik laat hem op funesta , mochten er andere ideeën komen , dan hoor ik dat wel :-) m.vr.gr. Bas Waanders

bas waanders

#3
Hier een eerder waargenomen exemplaar , ik heb de boel eens nagekeken en heb deze soort nu 4x waargenomen in exact hetzelfde gebied .... :


bas waanders

Dat PDF document had ik ook al gezien , dus ik blijf bij funesta , de Tropinota hirta is op vele vlakken totaal anders . Mijn twijfel is iig weggenomen , dank jullie voor de moeite . Ik vind het echt leuk , m.vr.gr. Bas Waanders
http://www.amazingmacro.com