Kan dit een Knolletjesleemhoed zijn?

Gestart door Jelle Bakker, juli 15, 2015, 20:59:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jelle Bakker


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/104397804
onzeker Knolletjesleemhoed - Agrocybe arvalis gezien op 2015-07-14 Zeewolde - Hulkesteinse Bos
Foto's:






Toelichting:
Tussen een stapel liggend gesnoeid hout, tussen diverse Franjeporiezwammen. Hoed 2cm hoogte 6. Sporee bruin, gedroogd exemplaar nog aanwezig, ik heb alleen zelf geen microscoop.
bij voorbaat dank Jelle Bakker

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Jelle Bakker

De informatie in mijn veldgids komt op erg veel punten overeen met deze zwam, uiterlijk, locatie, sporee en formaat.  Maar ik sta natuurlijk open voor suggesties.
Zoals gemeld is het gedroogde exemplaar nog aanwezig.  Gr Jelle.

Ismael

zo te zien is het een breeksteeltje. De sporee zou wat lichter moeten zijn dan een leemhoed
Groeten Ismaël Wind

wimperzwam

Een van de vele soorten uit het geslacht Conocybe (Breeksteeltjes), werk voor de microscoop! Mogelijk Conocybe pubescens (Donzig breeksteeltje). Voor de Knolletjesleemhoed moet aan de steelbasis een circa 1 cm zwart knolletje zitten.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Jelle Bakker


Rob Koelman

Citaat van: Ismael op juli 16, 2015, 22:20:21 PMzo te zien is het een breeksteeltje. De sporee zou wat lichter moeten zijn dan een leemhoed

Dezelfde tekst, maar dan in een iets groter lettertype:

zo te zien is het een breeksteeltje. De sporee zou wat lichter moeten zijn dan een leemhoed
Met vriendelijke groet, Rob

ratje

Citaat van: Rob Koelman op juli 18, 2015, 19:02:49 PM
Citaat van: Ismael op juli 16, 2015, 22:20:21 PMzo te zien is het een breeksteeltje. De sporee zou wat lichter moeten zijn dan een leemhoed

Dezelfde tekst, maar dan in een iets groter lettertype:

zo te zien is het een breeksteeltje. De sporee zou wat lichter moeten zijn dan een leemhoed
is iets duidelijker ja ;D

Ismael

Dank u, geen idee waarom het zo klein was..  :micro:
Groeten Ismaël Wind

Jelle Bakker

Inderdaad het sporen poeder is inderdaad duidelijk lichter dan van de Leemhoed.
Nogmaals dank voor de info! Gr Jelle.