Hoofdmenu

Zeldzame kever?

Gestart door bruijsten, juli 14, 2015, 22:59:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruijsten


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://nijmegen.waarneming.nl/waarneming/view/103832414
onzeker Anisodactylus signatus gezien op 2015-06-27 Ooijpolder - Stadswaard
Foto's:


bij voorbaat dank Pieter Bruijsten

liptaster

Is die determinatie een pure gok, heb je foto's bekeken tot de eerste zwarte die je tegen kwam of heb je reeksen foto's bekeken?
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

bruijsten

#2
Suggestie van Harm Alberts (redelijke kenner), overigens met een flink vraagteken.

bruijsten

Vervolgens op het internet gekeken en geconstateerd dat dit hem zou kunnen zijn, maar dat ik er te weinig van weet voor een precieze determinatie. Daarom hoop ik op een reactie van een kenner.

liptaster

Kijk eens bij Pterostichus, daar heb je een hele reeks gelijkaardige soorten die een pak algemener (en dus grotere kanshebbers) zijn.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

bruijsten

Ga ik doen, dank voor het meekijken en -denken.

bruijsten

#6
Ik kom uit op de Zwarte Loopkever (Pterostichus niger), vanwege o.m. kleur antennes.

Douwe van der Ploeg

Weet je het formaat nog ongeveer?
Douwe van der Ploeg

bruijsten

Helaas niet, zou een gok zijn. Hij zit op een blad van de grote klit.

Douwe van der Ploeg

P. niger is een grote soort (~2 cm). Antennekleur ken ik niet zo als kenmerk, waar heb je dat vandaan?
Douwe van der Ploeg

bruijsten

puur door vergelijking van foto's van verschillende soorten Pterostichus op waarneming.nl. Het viel me op dat alle Pterostichus niger gitzwart waren op het bovenste pakweg 2/3 deel van de antennes na, die juist wat lichter zijn. Dit zie ik ook bij de door mij gefotografeerde loopkever en niet bij foto's van andere Pterostichus. Overige op foto zichtbare kenmerken komen uiteraard ook overeen, maar komen op mij niet onderscheidend (op basis van foto's alleen) over.

liptaster

Er is beharing op die sprieten, onder bepaalde lichtinval geeft dit een grijze schijn.

Echte kenmerken zitten hem vooral in de contouren en groefjes in het halsschild.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

paulhoekstra

Hier een tabel waar met duidelijke foto's de verschillen tussen de Pterostichus-soorten instaan. Alle NLse soorten (behalve de zeer zeldzame P. ovoideus) staan erin.
groeten,
Paul

bruijsten

Hartelijk dank! Ga ik bekijken en mee vergelijken.