Nimf Araneus alsine?

Gestart door Marc de Winkel, juli 13, 2015, 22:55:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marc de Winkel

Maar even op het forum gezet. Mij lijkt het vrij zeker een nimf Araneus alsine, maar ben gaan twijfelen na commentaar
van Joost. De spin zat in een opgerold blad in een graspol. Araneus quadratus ken ik niet in een opgerold blad.
A. quadratus ken ik alleen in een retraite bestaand uit samen gesponnen gras, hei of planten.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/104328349
onzeker Sinaasappelspin - Araneus alsine gezien op 2015-07-13 Hoge Veluwe - Fazantenpark
Foto's:




Toelichting:
Gekapt en geplagd in gebied met vennen. In opgerold dor blad tussen grassen.
bij voorbaat dank, Marc
Mvg, Marc de Winkel

Anne Krediet


jvogels

was ook mijn opmerking, maar marc stelde terecht dat deze nymf nauwelijks geringde poten heeft, en A. quadratus heeft dat normaal heel erg duidelijk. Dus voor mij blijft het nog een twijfelgevalletje, zeker omdat A. alsine (ook juvenielen, zie de duitse wiki) een karakteristiek sinaasappel uiterlijk hebben. Dat heeft deze duidelijk niet.

Marc de Winkel

Maakt / gebruikt A. quadratus ook een opgerold blad vrij hangend, laag bij de grond tussen grassen? Qua habitat
lijkt me deze nog beter te passen dan mijn zekere A. alsine waarneming op nog geen kilometer afstand van deze.

De komende tijd zal ik de plek nog eens bezoeken, misschien is er na een volgende vervelling meer duidelijkheid..
Mvg, Marc de Winkel

jvogels

Lijk me een leuke oplossing, hoop dat je haar weer terug kunt vinden, en ben dan heel benieuwd naar eventuele foto's van dit beest in adulte stadium.

Marc de Winkel

Deze nimf heb ik niet niet meer terug gevonden. Het opgerolde blad was leeg.. Maar nu heb ik in een ander gedeelte van de Hoge Veluwe
weer één gevonden...  ;D  (zie foto's). Deze is iets groter dan de vorige nimf en is zonder twijfel A. alsine. Ondanks de verschillen ben ik eigenlijk wel zeker dat het in beide gevallen om Araneus alsine gaat.
Mvg, Marc de Winkel

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Marc de Winkel

Hoi Riet, Dank je wel. Het is natuurlijk geen 100% zekerheid dat beiden nimfen A. alsine zijn, maar mij lijkt het wel zeer aannemelijk. Ondanks de verschillen (kleur achterlijf en vorm carapax).
Mvg, Marc de Winkel

johanb.

Ik zie juist de overeenkomsten... 
Groet,
      Johan

Marc de Winkel

Mvg, Marc de Winkel

Marc de Winkel

Inmiddels heb ik drie jonkies vlak bij elkaar gevonden, waarvan de kleinste dezelfde lichte tekening heeft als de eerste waarneming waar twijfel over bestond. Bij deze lijkt mij bevestigd dat het in alle gevallen om Araneus alsine gaat. De jonge nimfen kunnen dus een lichte kleur hebben. De kleinste had alleen de punt van het blad opgerold. Zie foto.
Mvg, Marc de Winkel

Frank van de Putte

Ik vind het heel knap dat je deze soort weet te vinden :duim: Ik heb onlangs in Brabant ook eens gelet op "zwevende blaadjes" maar die hingen dan meestal in een hangmatwebje.
In wat voor habitat heb je deze gevonden?

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Marc de Winkel

Hoi Frank,
Dank je. De eerste vinden is het lastigst, daarna heb je een zoekbeeld en wordt het makkelijker. Ik heb ze in een wegberm van een meter of 5 breed tot een bosrand gevonden tussen kniehoge grassen (pijpestrootje) vlak langs de weg. In de berm stond krenten- en berkenopslag en lage braam struiken. Het blad waar de spinnen inzitten hangt als een punthoed of omgekeerde frietzak vrij tussen gras. Echt met de punt omhoog en de opening naar beneden. De eerste spin had ik na ongeveer 10 minuten gevonden, de volgende (nimf met opmerking Joost) enkele uren later.
De schuilplaatsen hangen echt tussen de grassen en zijn in het geval van nimfen kleiner en dichter bij de grond dan je denkt. Mij tweede vindplaats is een open bosgebied ( o.a. berk en eik) met hoge grassen (o.a. pijpestrootje). Het gaat om relatief niet te droge gebieden. De soort heb ik tot nu toe in dor berken-, eiken- en krentenblad gevonden. Succes met zoeken en als je een schuilplaats vindt weet je, voor je in het blad gekeken hebt, dat het van Araneus alsine is.
Misschien kan Johan nog iets toevoegen?
Met vriendelijke groet, Marc
Mvg, Marc de Winkel

Frank van de Putte

Hallo Marc, bedankt voor de uitgebreide toelichting! Het klinkt eenvoudig, als je het zo vertelt...   :blink:
Ik heb erg veel moeite om me te concentreren op dooie blaadjes, maar goed, ik blijf het proberen!

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

johanb.

#14
Je hebt de belangrijkste punten wel behandeld Marc.
Niet te droge , vrij open loofbossen (eik, berk) met grassen als onderbegroeiing  (grote pollen met vrije tussenruimten)
Maar ook (niet te droge) hei met grassen en  opschot van loofhout.
Als ze er zitten  vind je ze wel maar ga je niet blind staren op hangende dode blaadjes, het is nu eenmaal geen algemene soort.
Groet,
      Johan

Marc de Winkel

Ja, Ik wist natuurlijk dat de soort al eerder op de Hoge Veluwe gezien was. Dan kan je al een stuk gerichter zoeken. Op de Veluwezoom ben ik er ook op aan het letten in geschikt habitat, maar heb ik de soort (nog) niet gevonden. Mvg, Marc
Mvg, Marc de Winkel

jvogels

Met je aanvullende foto's heb je overtuigend bewezen dat het allemaal A. alsine betreft. Leuk om ook goede beelden van nimfen te hebben, die twee rode strepen op het achterlijf zijn m.i. een goed kenmerk.

Je vondsten lijken op de veluwe vooral rondom de voormalige rollerbanen van de voorm. fliegerhorst deelen te bevinden, met andere woorden: hoog opgaand/ sterk grazig heischraal grasland (lees, wat sterker gebufferde/niet volledig verzuurde bodemcondities) met verspreide bomenrijen lijkt mij een leuke aanvulling op johans biotoop beschrijving, en kan ook verklaren waarom deze soort zeker niet algemeen is in ieder heidegebied.

Marc de Winkel

Joost, Bedankt voor je commentaar. Naast de achterlijf tekening is bij bijna alle spinnen geel rond de ogen te zien, nog een kenmerk van de soort. Leuk om te weten dat de nimfen variabeler van kleur zijn dan werd aangenomen.
En ja, de oude startbanen van Deelen zijn een bijzonder gebied. Helaas zijn in de stukken buiten het park grote delen van de betonbanen verdwenen en zijn (door de gemeente?) allerlei exotische struiken en bomen aangeplant. In de jaren tachtig heb ik daar o.a. nog de duinparelmoervlinder gezien.. Inmiddels allang verdwenen uit het gebied.
Mvg, Marc de Winkel

Marc de Winkel

Vandaag de eerste Araneus alsine op de Veluwezoom gevonden in typisch habitat, onder berken tussen pollen grassen in
een niet te droog gedeelte van het gebied.  ;D http://waarneming.nl/waarneming/view/108625046
Mvg, Marc de Winkel

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Marc de Winkel

Hoi Riet, Dank je wel. Het was even zoeken maar toch gevonden. Met vriendelijke groet, Marc
Mvg, Marc de Winkel