Hoofdmenu

Najaar 2015

Gestart door JohanvantBosch, juli 13, 2015, 14:08:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

Citaat van: migratorius op oktober 15, 2015, 10:24:00 AM
Citaat van: peter van santbrink op oktober 15, 2015, 09:34:55 AM
hoewel ik geen ervaren teller ben is het volgens mij dit jaar bijzonder mager wat aantallen betreft; het is duidelijk dat het wel vliegt (zie dit bericht: http://www.natuurbericht.nl/?id=14502) maar vnl 's nachts en hoog.

Denk zelf dat de grote boosdoener de windrichting is; deze is volgens mij al weken niet uit het zuidwesten, vnl noord/oost dus windje mee voor de trekvogels
Zie bv. 8 en 10 oktober op de Vulkaan...

JanHein

Inderdaad, en voorspelling van de windrichting is de komende 5 dagen ook vnl N/NO; kans is dus aanwezig dat er dit jaar veel negatieve aantal records worden gebroken

HPM

Citaat van: peter van santbrink op oktober 15, 2015, 10:51:45 AM
Citaat van: migratorius op oktober 15, 2015, 10:24:00 AM
Citaat van: peter van santbrink op oktober 15, 2015, 09:34:55 AM
hoewel ik geen ervaren teller ben is het volgens mij dit jaar bijzonder mager wat aantallen betreft; het is duidelijk dat het wel vliegt (zie dit bericht: http://www.natuurbericht.nl/?id=14502) maar vnl 's nachts en hoog.

Denk zelf dat de grote boosdoener de windrichting is; deze is volgens mij al weken niet uit het zuidwesten, vnl noord/oost dus windje mee voor de trekvogels
Zie bv. 8 en 10 oktober op de Vulkaan...

JanHein

Inderdaad, en voorspelling van de windrichting is de komende 5 dagen ook vnl N/NO; kans is dus aanwezig dat er dit jaar veel negatieve aantal records worden gebroken

Er zijn deze maand anders al meer dan 1900 telpostdagrecords gebroken.
http://www.trektellen.org/species/records/1/-1/0/10/2015?g=&l=&k=
Let vooral op de oude telposten, zoals De Vulkaan.
Herman van der Meer

peter van santbrink

Citaat van: HPM op oktober 15, 2015, 11:15:11 AM
Citaat van: peter van santbrink op oktober 15, 2015, 10:51:45 AM
Citaat van: migratorius op oktober 15, 2015, 10:24:00 AM
Citaat van: peter van santbrink op oktober 15, 2015, 09:34:55 AM
hoewel ik geen ervaren teller ben is het volgens mij dit jaar bijzonder mager wat aantallen betreft; het is duidelijk dat het wel vliegt (zie dit bericht: http://www.natuurbericht.nl/?id=14502) maar vnl 's nachts en hoog.

Denk zelf dat de grote boosdoener de windrichting is; deze is volgens mij al weken niet uit het zuidwesten, vnl noord/oost dus windje mee voor de trekvogels
Zie bv. 8 en 10 oktober op de Vulkaan...

JanHein

Inderdaad, en voorspelling van de windrichting is de komende 5 dagen ook vnl N/NO; kans is dus aanwezig dat er dit jaar veel negatieve aantal records worden gebroken

Er zijn deze maand anders al meer dan 1900 telpostdagrecords gebroken.
http://www.trektellen.org/species/records/1/-1/0/10/2015?g=&l=&k=
Let vooral op de oude telposten, zoals De Vulkaan.

weet niet precies wat je met de link wilt aantonen, volgens mij moet je bij "jaar" alle jaren invullen en niet alleen 2015.

Het gaat ook vnl om de absolute aantallen die veel lager zijn, natuurlijk kan er op een telpost een record gebroken worden (b.v.  Goudhaantjes vanwege de "invasie" dit jaar) maar het lijkt me duidelijk dat dit jaar de zichtbare najaarstrek een stuk minder is

HPM

Citaat van: peter van santbrink op oktober 15, 2015, 11:37:01 AM

weet niet precies wat je met de link wilt aantonen, volgens mij moet je bij "jaar" alle jaren invullen en niet alleen 2015.

Jij had het toch over dit jaar? Dat is 2015.

CiteerHet gaat ook vnl om de absolute aantallen die veel lager zijn, natuurlijk kan er op een telpost een record gebroken worden (b.v.  Goudhaantjes vanwege de "invasie" dit jaar) maar het lijkt me duidelijk dat dit jaar de zichtbare najaarstrek een stuk minder is

Waar baseer je dat op?
En het gaat niet alleen om invasieve goudhaantje, maar vooral ook om dagtrekkende bulksoorten als piepers en leeuweriken, lijsters en vinken..
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: HPM op oktober 15, 2015, 11:52:40 AM
Citaat van: peter van santbrink op oktober 15, 2015, 11:37:01 AM

weet niet precies wat je met de link wilt aantonen, volgens mij moet je bij "jaar" alle jaren invullen en niet alleen 2015.

Jij had het toch over dit jaar? Dat is 2015.

Maar als je 2015 invult, neemt ie alleen de gegevens van 2015 mee. Dan zijn dus alle records in 2015 gezet, want de andere jaren zijn niet meegenomen.

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op oktober 15, 2015, 13:56:16 PM
Citaat van: HPM op oktober 15, 2015, 11:52:40 AM
Citaat van: peter van santbrink op oktober 15, 2015, 11:37:01 AM

weet niet precies wat je met de link wilt aantonen, volgens mij moet je bij "jaar" alle jaren invullen en niet alleen 2015.

Jij had het toch over dit jaar? Dat is 2015.

Maar als je 2015 invult, neemt ie alleen de gegevens van 2015 mee. Dan zijn dus alle records in 2015 gezet, want de andere jaren zijn niet meegenomen.

De records van 2015 zijn records omdat ze hoger zijn dan in enig voorgaand jaar.
Peter schreef: "kans is dus aanwezig dat er dit jaar veel negatieve aantal records worden gebroken". Trektellen laat zien dat er dit najaar tot nu toe veel dagrecords positief zijn gebroken.  Van belangrijke soorten op belangrijke telposten.
Het trekseizoen is nog niet voorbij.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Johan en Peter hebben gelijk, dit zijn de hoogste tellingen per soort over oktober 2015.
Kijk je hier: http://www.trektellen.org/species/records/1/-1/0/0/0?g=&l=&k=, dan zie je dat er 15 (all-time) telpostrecords gesneuveld zijn in oktober 2015. Tot nu toe  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

pdeknijff

Gisteren en vandaag op Vlieland twee grandioze trekdagen. Gisteren in totaal ca. 35.000 lijsters vrijwel alles ri oost tegen de wind in.
Vandaag nagenoeg windstil, en min of meer dezelfde aantallen, eerst hoog ri oost, maar later ook heel veel invallend en tp.
De bulk is koperwiek, maar ook 1000 en Krams en Zang.
Veel groepen kepen over en tp.
Verder zeer veel tjiffen, roodborst en goudhanen tp. Dit zorgde gisteren voor een absoluut vangrecord van Goudhaan in de Kroonspolders, vandaag nog niet bekend.
Kortom, hier in het hoge noorden een totaal ander beeld blijkbaar dan in de rest van Nederland (alhoewel de Nolle gisteren zeer goed scoorde qua koperwieken...).
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Yeronimo

Citaat van: pdeknijff op oktober 15, 2015, 16:59:26 PM
Gisteren en vandaag op Vlieland twee grandioze trekdagen. Gisteren in totaal ca. 35.000 lijsters vrijwel alles ri oost tegen de wind in.
Vandaag nagenoeg windstil, en min of meer dezelfde aantallen, eerst hoog ri oost, maar later ook heel veel invallend en tp.
De bulk is koperwiek, maar ook 1000 en Krams en Zang.
Veel groepen kepen over en tp.
Verder zeer veel tjiffen, roodborst en goudhanen tp. Dit zorgde gisteren voor een absoluut vangrecord van Goudhaan in de Kroonspolders, vandaag nog niet bekend.
Kortom, hier in het hoge noorden een totaal ander beeld blijkbaar dan in de rest van Nederland (alhoewel de Nolle gisteren zeer goed scoorde qua koperwieken...).

Het Leeuwarder Bos kon zeker vandaag dit wel merken, al waren de aantallen natuurlijk minder grandioos door het brede front waar het over komt (gebrek stuwing).
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Vincent Hart

Boven Amsterdam gisteren en vandaag ook een paar (soms 30+) groepen lijsters. Als we er hier wat van meekrijgen vliegt het meestal langs de (NH) kust heel aardig.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

migratorius

Ik heb ooit op de Strabrechtse Heide een geweldige binnenkomst van lijsters meegemaakt die in het westen blijbaar te hoog gevlogen hadden om opgemerkt te worden.
Grappig, zo'n "fall" 150 km van de kust!

JanHein