Hoofdmenu

Statistieken

Gestart door OlivierO, oktober 23, 2015, 15:43:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Gegroet,

Bij trektellen.nl kan je heel wat statistieken oproepen als je dat wenst. Nu stel ik mij de volgende vraag: is het niet interessant om na te gaan in welke mate het aantal tellers per post invloed heeft op de waargenomen soorten? Ik merk zelf dat dat wel eens niet onbelangrijk zou kunnen zijn.

Het probleem is dat het aantal tellers niet ingegeven kan worden en dat ook de namen gewoon handmatig worden toegevoegd. Er moet dus wel wat aan de software gerommeld worden om dat klaar te krijgen, maar ik zie er het nut wel van in. Of is dat niet relevant?

Ik zou het ook wel nuttig/interessant/handig vinden om met namen te werken die je moet selecteren in plaats van handmatige invoer. Veelal zijn het toch dezelfde tellers per post en is het aantal ook relatief beperkt, dus qua tijd extra om in te voeren valt dat reuze mee denk ik.

Mogelijk is dit al eens ter sprake gekomen, maar daar heb ik geen weet van dan.

Groeten,
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

migratorius

Op trektellen.nl kun je het aantal tellers wél ingeven. Ik tel alles zelf, maar ik heb er zeker voordeel van als er andere vogelaars meekijken.

JanHein

OlivierO

Citaat van: migratorius op oktober 23, 2015, 17:05:58 PM
Op trektellen.nl kun je het aantal tellers wél ingeven. Ik tel alles zelf, maar ik heb er zeker voordeel van als er andere vogelaars meekijken.

JanHein

Ah, bon! Maar op die gegevens kan je geen statistieken opvragen dan? Of vind ik dat gewoon niet?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

migratorius

Ik geloof het niet dat je er statistiek mee kan bedrijven. Het is ook maar een optioneel veld.
De variaties van dag tot dag, van telpost tot telpost en van teller tot teller zijn allemaal zo groot dat er weinig zinvols uit af te leiden zou zijn vrees ik!

JanHein

OlivierO

Citaat van: migratorius op oktober 26, 2015, 09:37:43 AM
Ik geloof het niet dat je er statistiek mee kan bedrijven. Het is ook maar een optioneel veld.
De variaties van dag tot dag, van telpost tot telpost en van teller tot teller zijn allemaal zo groot dat er weinig zinvols uit af te leiden zou zijn vrees ik!

JanHein

Ik zou het toch eens willen zien.

Maar inderdaad, aantal tellers maar ook wélke tellers. Als ik alleen op de telpost sta of één van de andere tellers (met véél meer ervaring): dat scheelt gemakkelijk 15 soorten (maar niet persé veel minder vogels).
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

wallander

Ik gebruik de trektel-app om in the field dadelijk in te voeren. Daar kan je (inderdaad) het volgende ingeven: het aantal tellers en aantal "actieve" tellers? Maar... in hoeverre dat ergens mee in rekening genomen wordt?

OlivierO

Blijkbaar niet dus.

Misschien dat iemand met een lange arm dat eens kan voorstellen bij trektellen?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.


Gerard Troost

Citaat van: wallander op oktober 28, 2015, 19:22:01 PM
Ik gebruik de trektel-app om in the field dadelijk in te voeren. Daar kan je (inderdaad) het volgende ingeven: het aantal tellers en aantal "actieve" tellers? Maar... in hoeverre dat ergens mee in rekening genomen wordt?
Hoe zou je daar rekening mee willen houden dan? Als pietje telt dan moet het aantal vogels x2 en als jantje telt /2 of zo? ;)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

wallander

Citaat van: gtroost op november 03, 2015, 19:23:36 PM
Citaat van: wallander op oktober 28, 2015, 19:22:01 PM
Ik gebruik de trektel-app om in the field dadelijk in te voeren. Daar kan je (inderdaad) het volgende ingeven: het aantal tellers en aantal "actieve" tellers? Maar... in hoeverre dat ergens mee in rekening genomen wordt?
Hoe zou je daar rekening mee willen houden dan? Als pietje telt dan moet het aantal vogels x2 en als jantje telt /2 of zo? ;)
Ik zal de vraag omkeren, waarom is de mogelijkheid om het aantal (actieve) tellers in te geven, aanwezig?  O0

Antwoord: omdat dat de resultaten beïnvloed! Iemand die alleen staat tov een post met 10 personen!? Net zoals de ervaring, het begin-uur, de duur van het tellen, de systematiek ... Hoe je dat in rekening kan brengen? Simpel --> niet.

Gerard Troost

Dat veld staat er omdat je er bij sommige telposten wel wat mee kan doen. Denk bijvoorbeeld aan roofvogeltelposten. Daar is het nogal een verschil of er 1 teller of 10 tellers staan. Dus als je zelf analyses wil gaan doen van de data is het een nuttig veld. Voor generieke overzichten zoals beschikbaar via de site zie ik er nog geen nuttige invulling voor.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen