Even een update, omdat ik het interessant vind om te delen en over te speculeren.
Nog steeds hoor ik iedere ochtend sijsjes overvliegen. Ik probeer ze altijd gelijk in beeld te krijgen nu en te zien welke richting ze op gaan. Alle sijsjes gaan hier in Leeuwarden (die ik in de kijker krijg) pal naar west op een vrij hoge afstand en ik heb er nog geen enkele hier zien landen. Dat duidt inderdaad op trek.
Nog iets wat in mijn ogen bijzonder is en ik mij afvraag of het wellicht in de rest van het land ook al opgevallen was. Maandag 13 juli had ik een grote gele kwikstaart hoog overvliegend richting zuidwest bij Leeuwarden. De soort broedt hier, net als sijs, niet in de omgeving en is dus een trekvogel/wintergast. Erg vroeg voor mijn gevoel en vond deze zelfs de moeite waard te melden op de lokale app-groep waar meerdere mensen er ook van op keken. Op donderdag 16 juli had Harm Dijkstra een grote gele kwikstaart overvliegend over Leeuwarden en als klap op de vuurpijl had ik vanmorgen een grote gele kwikstaart ter plaatse hier, waarbij er even later nog een tweede exemplaar hoog over vloog naar west. Ben ik al die jaren wezen slapen en is grote gele kwikstaart normaal altijd al vroeg dispersiegedrag/trekgedrag aan het vertonen of is er wat met de soort aan de hand?