Braamsoort met zacht aanvoelende bladeren.

Gestart door Albert-Willem Hummel, juli 12, 2015, 08:06:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

Albert-Willem Hummel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/104256557
Braam spec - Rubus spec. gezien op 2015-07-12 Roden - Maatlanden
Foto's:
















Toelichting:
Vooral het zachte, haast fluweelachtig aanvoelend blad, doet mij twijfelen of dit ook een Rubus plicatus is.
bij voorbaat dank Albert Hummel

Albert-Willem Hummel

Ik was vergeten deze foto waarop de beharing beter te zien is, toe te voegen.


Albert-Willem Hummel

Ik neem aan, dat de experts hier niets mee kunnen?

Rense Haveman

Nee, geen idee. Een plant van te donkere standplaats, of te jong....
Het doet me denken aan een primaire hybride van caesius, maar zelfs dat durf ik niet met zekerheid te bevestigen....
Groet! Rense

havikskruiden!

Albert-Willem Hummel

Misschien is het verstandiger om, zeg over een maand, wat nieuw materiaal te verzamelen en dat in dit topic plaatsen? Het is natuurlijk ook best wel vroeg om nu de kenners met materiaal te gaan bestoken. Eens kijken of ik het binnen de deadline ga redden en deze Rubus nog mee kan nemen. In ieder geval bedankt Rense  :duim:

Albert-Willem Hummel

Citaat van: Rense Haveman op juli 18, 2015, 21:04:53 PM
Nee, geen idee. Een plant van te donkere standplaats, of te jong....
Het doet me denken aan een primaire hybride van caesius, maar zelfs dat durf ik niet met zekerheid te bevestigen....

Nu ik de struik beter bekeken heb, zou ik zelfs zeggen dat het de http://stellaria.nl/photos/rubus/ammobius/index.html is!

Rense Haveman

Hmmm.... dat zou me stug lijken. Rubus ammobius is een donkergroene plant met een rechtopstaande habitus. Er is niets in deze plant die me aan die soort doet denken, of het moesten de kleine stekeltjes zijn. Maar dat is wel een heel mager argument...:(
Groet! Rense

havikskruiden!

Albert-Willem Hummel

Ik was gisteren wezen kijken en heb veel afbeeldingen gemaakt (load ik nog niet op ivm serverruimte, maar wil dat wel doen). Bloeitak: licht behaard, een paar stekels per internodium en de bladeren zijn drietallig. Bladloot: Bladeren vijftallig, topblad heeft een duidelijk langere steel, de onderste twee bladeren 'hangen' over de bovenliggende bladeren heen. Die vier bladeren hebben amper een steel en zijn aan de bovenkant behaard. Kelkslippen afstaand tot teruggeslagen.

Via Rubus-Nederland.nl kwam ik zodoende op de R. ammobius uit. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het deze braam is. Ik moet wel zeggen dat het naar mijn mening redelijke jonge of klein blijvende bramen zijn op deze plaats.