Hoofdmenu

ToH broedperikelen

Gestart door Martijn Bot, juli 12, 2015, 17:49:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Twee vragen/observaties:
1. Heb ik het verkeerd, of lijken de Witwangsterns ineens verdwenen uit het Zuidlaardermeergebied? Enkele weken geleden leken er nog verschillende paartjes te broeden en vlogen ze nog in aardige aantallen door het gebied, maar nu zie ik nog maar zeer mondjesmaat waarnemingen van slechts enkelingen langskomen (ben er zelf al even niet geweest). Heeft er iemand gedachten/opmerkingen over? Wat zou er gebeurd kunnen zijn?
2. De Slangenarenden in het Fochteloërveen. Toen ik vorige week de tweede vogel vond, kwamen er verschillende meldingen van mensen (goede vogelaars) die al eerder het vermoeden hadden van twee vogels. In de dagen erna bleek het tweede exemplaar zich, ondanks prima omstandigheden en vele waarnemers, maar hoogst zelden te laten zien, maar zat er zeker nog wel. Bijna alle foto's toonden ook slechts de witte vogel. Zou dit erop kunnen duiden dat de chocokop andere dingen doet wanneer de witte vogel jaagt? Broeden, wellicht?? Toen ik de tweede vogel langere tijd heb gevolgd, landde deze uiteindelijk net achter de bosrand, op iets wat leek op een open stuk in het Bankenbos ten oosten van het fietspad, ver weg van de uitkijktoren of andere toegankelijke plekken. De vogel zou zich er prima al langere tijd hebben kunnen ophouden zonder opgemerkt te zijn. Zijn er mensen die wellicht iets hebben toe te voegen aan dit verhaal of meer weten/hebben gezien? Bijvoorbeeld dat de witte vogel met prooi over de bosrand verdween? Uiteraard kan het ook zijn dat Choco een andere, nog onbekende plek heeft om aan z'n slangen te geraken, maar het is toch interessant om in de komende weken te kijken hoe de zaken zich ontwikkelen.

August

De witte vogel jaagt ook ergens anders dus keert wel steeds terug. http://waarneming.nl/waarneming/view/104264517
August van Rijn

Martijn Bot

Nog even een toevoeging: er zijn meerdere claims van Slangenarend van begin mei uit het gebied. Deze worden geen van alle ondersteund door foto's, en het zal niet de eerste keer zijn dat één van de lichte Buizerds als Slangenarend de boekjes in verdwijnt, maar mocht één van deze claims op waarheid berusten, dan is er zeker een vogel (en waarom dan niet twee?) al bijna 2,5 maand in het Fochteloërveen aanwezig. Als er gebroed en grootgebracht moet worden, is een dergelijk vroege aankomstdatum ook wel een vereiste.

Martijn Bot

Ik lees net wel dat een jonge Slangenarenden 60-80 dagen op het nest blijven voor ze uitvliegen. Dan wordt het inmiddels wel erg krap en zouden beide vogels nu toch juist wel regelmatig beide te zien moeten zijn, jagend voor een jong. Het zullen dus gewoon weer overzomerende pubers zijn.
Leuk, die gedachtewisselingen met mezelf ;-)

hiskodevries

Martijn, gewoon doorgaan, we lezen mee.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

Citaat van: Martijn Bot op juli 12, 2015, 18:45:53 PM
Ik lees net wel dat een jonge Slangenarenden 60-80 dagen op het nest blijven voor ze uitvliegen. Dan wordt het inmiddels wel erg krap en zouden beide vogels nu toch juist wel regelmatig beide te zien moeten zijn, jagend voor een jong. Het zullen dus gewoon weer overzomerende pubers zijn.
Leuk, die gedachtewisselingen met mezelf ;-)
Als de slangenarenden een jong hadden zouden ze regelmatig met een slang in de snavel gezien moeten worden. Dat schijnt het betrouwbaarste en makkelijkste kenmerk voor bewijzen van een broedgeval te zijn bij slangenarenden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Thijs Fijen

@ Maarten: Nouja, tenzij je het nest hebt ;)

@ Martijn. Vandaag in het gebied nadrukkelijk gezocht naar Witwangsterns en inderdaad ook niet gevonden. Ik speculeerde dat de broedgevallen dus mislukt zouden moeten zijn. Als de nesten mislukken, zijn ze rap weg uit het gebied. Wellicht heeft het onweer er mee te maken gehad?
Thijs Fijen