kamer vol eitjes onder schors naaldhout

Gestart door lo.troisfontaine, juli 12, 2015, 10:28:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

Ik zou graag willen weten welke soort dit is?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/104259859
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2015-07-11 Venray - Zwartwater

Foto's:

Toelichting:
op stam onder schors van naaldhout in rond kamertje.
bij voorbaat dank
Lo Troisfontaine

Arp

Hoi groot is het geheel (c.q. de individuele eitjes) Lo?

Had jij de indruk dat het kamertje werk was van de moeder, of kan het een gereciclede/gekraakte babykamer zijn?

De eitjes doen eenigszins deken aan hooiwagen, maar die maken natuurlijk zelf geen kamertje eromheen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

Hoi,


ja een eigen bouwsel lijkt het met niet. ik heb meer van zo'n kamertjes gezien. (leeg)
Al met al niet veel groter dan Ø 10 mm. dus erg klein zijn de eitjes toch wel. misschien wat grootte betreft te vergelijken met een dopje van een eikel.
En dat zo'n beest dat precies zo uitzoekt is al verwonderlijk, maar ken zo geen kevertje die ze zo op een hoop in een kamertje deponeert.
Maar ja, wat weet ik nu eigenlijk?


groeten,


Lo

Arp

Ha Lo,

Qua afmeting eitjes en hoeveelheid eitjes zou het dan inderdaad een legsel Hooiwagen kunnen (wel vrij veel eitjes, dus dan van een grotere soort en alle andere zijn nog niet zover, dus dan van Rilaena of Platybunus).

Ik blijf het altijd verbazingwekkend vinden om te zien in wat voor kleine ruimtes die langpoten kunnen komen ... (ook juveniele Leiobunum/Oplio etc onder grote stenen strak in de grond  :rolleye: )

Lag het stronkje op de grond of stond het nog? Op de grond zou goed passen ...

Maar er zijn ongetwijfeld meer geleedpotigen/insecten met derelijke legsels, dus het is wel enigzins speculatief ...  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

Nee, dit ligt al langer op de grond. Het hout was vochtig en zacht.


groet,


Lo