Hoofdmenu

Lieveheersbeestje?

Gestart door kike, juli 03, 2015, 22:14:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

kike

Deze heb ik net gefotografeerd. Welk beestje is dit? Ik heb gekeken op de veldklapper lieveheersbeestjes gekeken maar kon het beestje niet thuisbrengen.

KoenVerhoogt

Je zat goed door in die hoek te zoeken. Dit is een pop van een lieveheersbeestje, welke durf ik niet te zeggen (anderen misschien wel).
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

kike

Dank Koen.....nu nog even afwachten dus welk lieveheersbeestje  ;) Hoelang duurt het eigenlijk voor een pop uitkomt?

Arp

Dat is afhankelijk van de temperatuur, maar grofweg een week.

De foto is niks te scherp en je moet in principe de afgestroopte larvenhuid aan de "voet" van de pop goed kunnen zien om een soortnaam te wagen. Ik vermoed dat het een Aziaatje zal zijn, maar onzeker dus - gewoon uit laten komen, dan is het duidelijk :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

kike

Bedankt Arp voor je reactie. Ik hoop dat de vogels de pop dan even met rust laten ;) Zal het in de gaten houden.....

Arp

Als je wilt weten wat het wordt, moet je er 24/7 naast gaan zitten of het blaadje binnenhalen en in een potje doen (gaatjes in het deksel en iets vochtigs erbij - niet zeiknat - voor de luchtvochtigheid). Als ze uitsluipen zijn ze meestal binnen een uur zo ver van de oude pophuid verwijderd dat je ze niet meer terugvindt. 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

kike

Arp, ik heb de pop in een potje gedaan en zal je laten weten als die uitkomt of je gelijk hebt dat het een Aziaatje is :-)

kike

Geboren! Maar welk lieveheersbeestje is het?

Arp

Inderdaad een Aziaatje (Harmonia axyridis) - kleurvorm spectabilis
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

kike