Deraeocoris ruber 2 ?

Gestart door gbeersma, juli 10, 2015, 21:02:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

gbeersma

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/104207206
onzeker Deraeocoris spec. gezien op 2015-07-10 Zwolle - Engelse Werk (uiterwaarden)
Foto's:


bij voorbaat dank,
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Twan martens

Ruber lijkt me correct. Die andere ook. Ze zijn nogal variabel.
Groet, Twan.

Twan martens

Excuus, dit is deraeocoris olivaceus.
Twan.

gbeersma

Ik heb tussen die 2 getwijfeld, maar weet niet wat het kenmerkende verschil is. Zit het in de kleur van het borststuk?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Twan martens

De kleur van de poten en de antenne.
Ik doe veel aan wantsen, maar word ook nog regelmatig op de vingers getikt door Berend, dus.....
Groet, Twan.

Arp

Ik zeg ruber, maar kan het niet onderbouwen - heb er nog nooit een sleutel bijgepakt ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Twan martens

Tja, ik heb nog nooit gewonnen van Arp dus...... :-\ ;D

Arp

PS Ik doe weinig met wantsen en heb er weinig literatuur voor. Qua sleutels heb ik alleen twee van Wagner, 1x 1961 Tierwelt Mitteleuropas en 1x1964  Faune de France. Weinig verwonderlijk dat beide dezelfde kenmerken gebruiken en dat is niet bepaald behulpzaam:

Couplet 1 : Halsring van pronotum glad, onbehaard => ruber; Halsring van pronotum fijn behaard ==> andere uit Deraeocoris s.str. waaronder olivaceus.

Die halsring lijkt hier onbehaard, maar op alle foto's van olivaceus die ik snel bij de hand heb is ook niet echt beharing herkenbaar ....

Voor mijn gevoel is olivaceus in het geheel veel matter, en maakt een meer gespikkelde indruk - minder variabel ook meen ik.

PPS Ik ben te langzaam ;) 'tis geen wedstrijd Twan ... en ik zit er ook best vaak genoeg naast  :rolleyes: ... enige wat daartegen helpt is nooit wat roepen/meeraden ...  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Van even gericht vergelijken: Geringde achtertibia op olivaceus - ruber alleen basaal donkerder?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Twan martens

Nee. Tis geen wedstrijd. :blink: Bij wantsen kom je redelijk vaak goed weg met plaatjes vergelijken is mijn ervaring. De kleur van de poten en de antennes bepalen vaak de soort al. Maar ik heb dan ook geen andere hulpmiddelen. Ik ben 100% autodidact, en af en toe een tik op de vingers is leerzaam.

Twan martens

Inderdaad. Ik was te snel. Niet goed gekeken. Ruber.
Auw m`n vingers. :blink:

Arp

@Gerard: Maak je er bij de waarneming weer ruber van?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gbeersma

Hoi Arp, natuurlijk. Ik wachtte eerst jullie interessante discussie even af. Wat ik als beginner daarvan vooral geleerd heb: de kleur van poten en antennes is belangrijk. Daar ga ik dus op letten. Bedankt voor jullie bijdragen!
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Arp

Hoi Gerard, wij, nou ja - ik in elk geval - zijn ook maar gewoon beginners hoor ... vandaar dat er überhaupt discussie mogelijk is ... onzekerheid, door gebrek aan ervaring, kennis en harde feiten ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Dag allemaal,

Geen weer hier om buiten te spelen dus ben aan het zoeken geweest.

1. Dat verhaal van de halsring is voor mij niet terug te vinden met beelden. De mooiste foto's van de kop+halsring staan op Miridae.dk maar D. olivaceus staat daar op de lijst van te verwachten soorten en is dus niet afgebeeld. Flavilinea en ruber staan er wel mooi afgebeeld.

2. Faune de France - als je met de Deraeocoris sleutel begint, moet je gelijk kiezen tussen behaarde halsring (ruber) of niet (andere soorten). Maar als je naar de soortbeschrijving gaat, zie je dat D. ruber een zwarte basis van de dijen heeft en dat D. olivaceus 2 lichte banden op de tibia heeft. (Arp  :duim:)

3. Andere "kenmerken" - ruber is erg glanzend terwijl olivaceus doffer en korreliger oogt (zoals Arp hierboven zegt). Wat me ook opvalt maar ik kan het nergens vermeld vinden, is dat ruber heeft antennelid I zwart en bij olivaceus is ie roodbruin.

James

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk