Sluipwesp bij nest trypoxylon/Osmia

Gestart door Hans van Helden, juli 10, 2015, 11:19:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van Helden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/104181511
onzeker Ichneumonidae onbekend - Ichneumonidae indet. gezien op 2015-07-09 Den Haag - Bezuidenhout
Foto's:

Latere waarneming:

Ik heb bij dit blok dit jaar alleen trypoxylon gezien, maar het zijn dat hier een metselbijtje zit.

Bij voorbaat dank Hans van Helden

wilde

Ik vermoed dat er keverlarven in het hout zitten. Deze sluipwespen met zeer lange legbuis parasiteren niet op bijen en wespen voor zover ik weet. Wel heel bijzondere foto's.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Hans van Helden

Beste Albert,

Dit beest wordt geheimzinniger. Ik heb het vanavond gezien bij het nest van een bladsnijder... De waarneming moet ik nog invoeren. Zou Cees van Achterberg hier wat van kunnen zeggen?

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

gardensafari

Ik heb zelf op de site een foto staan van een vergelijkbaar beest, gedetermineerd als een Ephialtes sp.
Ook daar prikt de legbuis in de opening van een rosse metselbij, dus ik denk dat ze daar wel degelijk op parasiteren.
Heel grote soorten trouwens.
Deze soorten heb ik nooit echt in hout zien boren.

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Hans van Helden

Beste Hans,

Ik denk dat je gelijk hebt.
Bij http://www.natur-portrait.de/fotoansicht.php?id=55235&name=holzschlupfwespe valt te lezen: "Hat die Holzschlupfwespe z.B eine Insektenlarve im Holz aufgespürt, positioniert sie sich exakt darüber und dreht Ihren Legebohrer langsam in das Holz, ist das Opfer erreicht, wird dieses zunächst durch eine Giftinjektion gelähmt zur Krönung legt Sie dann noch ein Ei in der Larve ab. Kann von ein paar Minuten bis zu einer Stunde dauern."

Dit klopt met mijn waarneming, het dier was geruime tijd bezig met boren en eileggen. De Duitse site geeft ook aan dat het dier geen voorkeur voor een bepaald insect heeft.

Nu kan ik op Waarneming.nl alleen Ephialtes manifestator invoeren, Ephialtes spec. is niet mogelijk. Voorlopig op een "onzekere" Ephialtes manifestator houden?

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

gardensafari

Boeiend.
Ik kan niet meer terugvinden wie destijds deze als Ephialtes sp. Heeft gedetermineerd.
Dat moet haast meer dan 10 jaar geleden zijn.
In het soortregister staat voor Nederland alleen Ephialtes manifestator.
Dus wellicht determinatie via Hymnis of zoiets door iemand buiten Nl.

Ik weet ook niet of er meer van dit soort grote soorten zijn.
Mijn beest was zo'n 7 cm, inclusief legboor, beest zelf zal tegen de 2 cm aangezeten hebben.
Ik heb het altijd gezien met de legboor in het gat waarin Osmia rufa nestelde.
Maar op internet lees ik tegenstrijdige berichten, in ieder geval boort E. manifestator en heeft een voorkeur voor keverlarven.

De vraag is dus nu: klopt de determinatie, maakt de soort gebruik van de larven van Osmia, of wordt alleen het begin van het gat gebruikt om boorenergie te sparen?
Als de determinatie niet klopt, welke soorten komen dan nog in beeld en zijn er soorten waarvan bekend is dat ze op bijen loeren?

Voorlopig lees ik tegenstrijdige berichten  :rolleye:

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Hans van Helden

Beste Hans,

De informatie op internet over dit beest is hier en daar tegenstrijdig m.b.t. voeding. Ik heb pagina's gezien waar E. manifestator op keverlarven parasiteert, en op een andere site ook op Hoplites.
Dit is een blok hardhout, waarin ik zelf gaten heb geboord. Behalve de larven van de bladsnijder zouden daar ook larven van een parasiet kunnen zitten.

Ik heb wat gesnuffeld op HymIS, en daar geeft Gergely Várkonyi aan dat Ephialtes op geslachtsniveau van foto's is te determineren. Maar de techniek voor foto's verbetert nog steeds, en kan binnenkort laten zien wat we gisteren niet voor mogelijk hielden. Ik ga kijken wat zij daar zeggen.

Heel erg bedankt voor jouw reactie,
Hans van Helden