libel micronesia

Gestart door worldtraveler55, juli 09, 2015, 11:52:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

worldtraveler55


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/103783015
Libel spec. - Anisoptera spec. gezien op 2015-04-27 Federated States of Micronesia
Foto's:


bij voorbaat dank Jan Dekker

Marcel_Wasscher

Beste Jan,
Niemand reageert. Ik ga en poging wagen. Op Sulawesi heb ik lang geleden eens iets gevangen en gefotografeerd. Agrionoptera meende ik me te herinneren en inderdaad komen daarvan volgens Tsuda (2000) twee soorten in meerdere ondersoorten in Micronesia voor. Agrionoptera insignis (Rambur, 1842) en Agrionoptera sanguinolenta Lieftinck, 1962. Alleen van de eerste soort kan ik foto's vinden. Over de tweede soorten lees ik 'However, Pohnpei [...]Agrionoptera sanguinolenta, which is also absent from Kosrae. The absence of A. sanguinolenta is somewhat unexpected because it is common throughout the lowlands of Pohnpei (Paulson and Buden 2003), occurs on several disparate Micronesian atolls (D.W.B., unpub!. data), and has been recorded in the Bonin Islands, Japan, about 2600 km north of the eastern Carolines (Karube and Sugimura 1997). Daarmee wordt jouw locatie Weno nog niet genoemd.
Kortom ik kom er niet uit welke van twee het is. Zal iemand eens vragen zich erover te buigen.
Groet,
Marcel

Literatuur zie http://scholarspace.manoa.hawaii.edu/bitstream/handle/10125/2693/vol57n4-399...?sequence=1


Marcel_Wasscher

#2
Beste Jan,
Inmiddels nieuws van Dennis Paulson, USA, die me een mailtje stuurde over je foto. He schrijft: 'As far as I know, the only Agrionoptera on Chuuk is A. sanguinolenta. I don't think they can be distinguished in photos, as A. insignis is so variable, but if you know the island, you have the species!'
Omdat Wena in dezelfde eilandengroep ligt als Chuuk (dat vroeger Truk heette en nu Tol/Pollen eiland/ Patta eiland heet) is inderdaad Agrionoptera sanguinolenta pusilla Lieftinck, 1962 op grond van de locatie het meest aannemelijke. Mijn advies: noteer hem in observado.org niet als zeker en maak in de uitleg tekst er iets moois van. Wie weet reageert er iemand die de identificatie wel op het uiterlijk kan onderscheiden, dan kan hij in een later stadium altijd nog op zeker komen te staan.
Vriendelijke groet,
Marcel

PS Het artikel in de vorige link schrijft over de beschrijving van die soort: 'He [Lieftinck, 1962] discussed 14 species from Pohnpei, separated the Agrionoptera of Pohnpei and Truk (= Chuuk) as a new species, A. sanguinolenta [...].' Zie verder pagina 58 voor de tabel voor welke soort op welk eiland voorkomt .

Marcel_Wasscher

#3
Vandaag nog even in de Naturalis collectie gecheckt: het is qua kleur en locatie inderdaad Agrionoptera sanguinolenta pusilla Lieftinck, 1962 ook op grond van het feit dat het borststuk zo glimmend is en het hele achterlijf oranje is, met heel weinig zwart op de laatste segmenten.
Groet,
Marcel

worldtraveler55

Hallo marcel

erg veel dank voor je inspanningen.
zelf was ik er niet uit gekomen

Jan