Welke Myotis is dit?

Gestart door luuk, juli 09, 2015, 14:23:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

luuk

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs met een balogger een opname gemaakt van een vleermuis waarvan ik denk dat het een Myotis soort is. Alleen met de determinatie komt ik er niet helemaal uit, met name omdat de maximale frequentie niet erg hoog is. Bijgevoegd een spectogram. De volgende waarden heb ik opgemeten:

Hoogste frequentie:   83 khz
Laagste frequentie:   32 khz
Piek frequentie:           44 khz
IPI                 90 ms
Pulslengte:              5   ms

De opname is gemaakt in een bosgebied waar de soort op een bospad foerageerde. Zelf was ik aan het denken aan een baardvleermuis.

Ik dat jullie me verder kunnen helpen, alvast bedankt voor de moeite.

Vriendelijke groet,

Luuk

   


Rob Koelman

#1
Géén myoot. De vorm van de pulsen doet het meest denken aan een laatvlieger in besloten omgeving, waardoor de laagste frequentie niet rond de 27 kHz ligt (gebruikelijk bij laatvlieger), maar iets boven de 30 kHz...

By the way: in welk kader heb je deze opname gemaakt? Onderzoek voor ecologisch adviesbureau, als vrijwilliger? In dit verband: het is gebruikelijk berichten op het forum te ondertekenen met je echte naam.

De Zoogdiervereniging geeft overigens in oktober een cursus in het herkennen van vleermuisgeluiden: http://www.zoogdiervereniging.nl/cursus-analyse-van-vleermuisgeluiden-1.  Zeker voor werknemers van ecologische adviesbureau's verplichte kost...
Met vriendelijke groet, Rob

luuk

#2
Hallo Rob,

Dank voor je reactie.

ik heb deze opname gemaakt in het kader van oefening. Voor de cursus in oktober ben ik aangemeld. 

Laatvlieger is helemaal niet bij mij opgekomen, vooral omdat het geluid op de batdetector te horen is als vrij snelle toonloze tikken.

Groeten,

Luuk

p.s. dit is mijn echte naam


Rob Koelman

#3
Citaat van: luuk op juli 09, 2015, 15:17:56 PMik heb deze opname gemaakt in het kader van oefening

Ik ben toch nog steeds nieuwsgierig: oefening voor wie of wat?...

Met betrekking tot de soort zijn er drie kandidaten:
- laatvlieger, foeragerend in besloten habitat
- vale vleermuis
- rosse vleermuis, zwermend

Vale vleermuis kan op grond van verspreiding mogelijk uitgesloten worden. Waar is de opname gemaakt?
Met vriendelijke groet, Rob

luuk

Hoi Rob,

de oefening is op de eerste plaats voor mij zelf omdat ik graag verder zou willen gaan met vleermuizenonderzoek. Ik ben op dit moment werkzaam bij een klein adviesbureau in het zuiden van het land en wij doen op kleine schaal al wat vleermuisonderzoeken m.n. als gevolg van quicskcans.

Ik heb mijn werkgever gelukkig zo gek kunnen krijgen om te investeren in een nieuwe batdetector en de cursus in oktober. Daarom ben ik op dit moment, zo veel als ik kan, buiten om zo veel mogelijk ervaring op te doen.

Groeten,

Luuk Pruijsten


Rob Koelman

#5
Dag Luuk,

OK!

Bureau(tje) kende ik nog niet (even met Google gezocht).

Goede oefening om nou te bepalen welke van de drie genoemde kandidaten het is...

Citaat van: luuk op juli 09, 2015, 15:17:56 PMLaatvlieger is helemaal niet bij mij opgekomen, vooral omdat het geluid op de batdetector te horen is als vrij snelle toonloze tikken.

De vorm van de pulsen duidt er overigens op dat er in het veld wel degelijk iets van toonkwaliteit te horen moet zijn geweest. Dat de pulsen droog overkwamen kan te maken hebben gehad met de frequentie waarop je hebt geluisterd. Volgende keer even spelen met de frequentieknop (als dat tenminste kan bij een Batlogger; werk zelf met de Pettersson D240x)...
Met vriendelijke groet, Rob

luuk

Rob,

Ik denk dan aan laatvlieger,   ik wist niet dat deze zo'n hoge piekfrequentie konden hebben.

Opname is gemaakt in de brabantse kempen dus ik denk dat vale vleermuis dan kan worden uitgesloten en ik heb daar verder geen  rosse vleermuizen waargenomen. Laatvliegers heb ik daar wel veel waargenomen, maar meer aan de bosranden waar ze "normaal" klinken.

Het spelen met de frequentieknop is bij de batlogger niet echt eenvoudig (vind ik). Gelukkig hebben we hier ook nog een d240x dus die gaat volgende keer ook mee.

In ieder geval bedankt voor de informatie, heb zeker weer iets bijgeleerd.

Groeten,

Luuk