Welke schietmot?

Gestart door thijsdegraaf, juli 06, 2015, 17:33:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/104086607 Schietmot / Kokerjuffer onbekend - Trichoptera indet. gezien op 2015-07-06 Bergen (NH)
Foto's:

bij voorbaat dank Thijs de Graaf

henkvanwoerden

Lijkt me een flets uitgevallen exemplaar van Limnephilus marmoratus.
Met vriendelijke groet,

Henk.

thijsdegraaf

Ja, ik zie inderdaad meer lichte waarnemingen. Bedankt Henk.

thijsdegraaf

Toch een Limnephilus flavicornis volgens David.  :-\

henkvanwoerden

Met vriendelijke groet,

Henk.

David Tempelman

nou, ik kan er ook naast zitten hoor. ik twijfel wel meer tussen beide. deze heeft wel heel weinig tekening, lijkt me daarom flavicornis. de uitwendige genitaalkenmerken zouden eigenlijk uitsluitsel moeten geven, maar dan moet een chicque foto van de achterlijftop van onderaf worden genomen. dat lukt sommigen trouwens wel eens.
met vriendelijke groet,
David

thijsdegraaf

Ik weet verder niet zo veel van deze beestjes David. Door die donkere vlekjes twijfelde ik bij flacicornis. Er zaten er een paar op het laken, toen ik er een lamp op had. Ik heb er één in een potje gedaan en de volgende dag gefotografeerd. Ongeveer een week later heb ik het herhaald en dat was wel een duidelijke Limnephilus marmoratus.
Dus ik heb nu beide soorten.

David Tempelman

beide zijn algemeen, en kunnen samen voorkomen.
wat zou kunnen helpen is een close-up van de achterlijfpunt; daar zitten de genitaalaanhangsels aan, en die verschillen behoorlijk per soort. maar ja krijg dat er maar eens goed op in het veld  :-\ . anders inzamelen op 70 % ethanol.
met vriendelijke groet,
David