Telescoop mee in vliegtuig

Gestart door Guus Peterse, juli 04, 2015, 22:41:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

Misschien een domme vraag en voor velen eenvoudig te beantwoorden, maar ik wil het gewoon heel zeker weten. Ik overweeg dit jaar de telescoop mee te nemen op vakantie, met het vliegtuig. Maar ik wil de telescoop zelf dan wel in de handbagage. Iemand die daar ervaring mee heeft / wel eens problemen mee heeft gehad?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rob S

Ik neem mijn camera met 500mm lens altijd mee in handbagage. Dit is nog nooit een probleem geweest. Het statief gaat wel met de check in mee.
Groeten

Rob Schaareman

Thijs Fijen

Guus, inderdaad vaak gedaan en ik wil die ook absoluut niet in het ruimbagage. Verhalen die ik van collegavogelaars heb gehoord zijn dat in Israël en Egypte nog wel eens moeilijk gedaan kan worden en in het ergste geval ingenomen kan worden (onder het mom van: drugs ín de telescoop..). Zelf veel met scoop(s) gereisd en vrijwel altijd moet ik bij de controle er alles uithalen, simpelweg omdat ze met de x-ray niet door de optiek heen kunnen kijken. Maar dat is niet echt een probleem lijkt me.
Thijs Fijen

Rob S

Wat belangrijker kan zijn is een kopie van het aankoopbewijs mee te nemen als het een nieuwer apparaat is. Dan hoef je tenminste zeker geen invoerrechten te betalen als je terugkomt.
Groeten

Rob Schaareman

temmie

Het is uitermate logisch om optiek in de handbagage mee te nemen.
In de meeste gevallen gaat mijn rugzak zonder uitladen door de security.
Aankoopbewijs kan handig zijn, maar ik heb nog nooit de vraag gekregen.

Ik heb vaak tele + micro + verrekijker + camera met 300mm mee in 1 rugzak, en als je dat allemaal ziet in de x-ray ziet het er heel onoverzichtelijk uit, maar ik krijg minder en minder vragen om mijn rugzak open te doen. De micro heeft al het meeste gezorgd voor vragen en uitladen bij security, omdat die er met de pistol grip nogal 'pistool' uitziet. Tele krijgt tegenwoordig heel weinig aandacht (vroeger meer). Camera idem.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

snwja3

Heb camera's, lenzen en telescoop altijd bij me in handbagage en nog nooit problemen gehad.
Enkele keer wordt je er wel eens uitgehaald en wordt je lens/telescoop met doekjes en goedjes op mogelijke explosieven gecontroleerd, maar daarna kon ik altijd gewoon weer door.
Wietze Janse

M. Hoogteijling

Ook nooit problemen mee gehad: alle apparatuur in handbagage waarbij het nu wel van belang is dat je de maten van je handbagage in acht neemt en een beetje let op het gewicht. Voorheen ook statief aan rugzak gehangen zonder problemen maar neem nu daar geen risico meer mee vanwege de uitstekende delen (in de koffer dus). Goeie reis!!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

migratorius

Citaat van: temmie op juli 06, 2015, 08:25:47 AM
Het is uitermate logisch om optiek in de handbagage mee te nemen.
In de meeste gevallen gaat mijn rugzak zonder uitladen door de security.
Aankoopbewijs kan handig zijn, maar ik heb nog nooit de vraag gekregen.
Op Schiphol mag ik altijd mijn hele rugzak uitpakken om telescoop, verrekijker en fototoestel te laten zien. Ook in Frankfurt was men tamelijk vervelend (maar daar hoefde alleen de telescoop gecheckt te worden). Op andere luchthavens is een scan genoeg.

Dat Israel inmiddels overgaat tot het innemen van optische apparatuur (zie ook blog op DB over de Champions of the Flyway) is voor vogelaars natuurlijk bijzonder ergerlijk. Sommige landen kom je met een verrekijker sowieso niet in, maar zover ik weet zijn dat alleen enkele Arabische staten.

JanHein

SlechtValk

Nooit buiten Europa geweest, maar Griekenland (Lesvos) en Spanje enkele keren zonder problemen gevlogen...

Spanje deden ze wel één van de drie keer moeilijk en wilde ze in eerste instantie dat hij open gemaakt zou worden. Na in steenkolenspaans uit te leggen dat het toch echt niet mogelijk was (en nadat er 3 verschillende douanebeamten bij gehaald waren, met een oplopend aantal strepen op de schouders) mocht hij uiteindelijk gewoon mee.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.