icarusblauwtje ook?

Gestart door cora, juli 04, 2015, 21:49:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Is dit een Icarusblauwtje? Gezien in Spanje -Girona  op 1-6
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Bert van Rijsewijk

Weet je zeker dat het niet een vrouwtje groot tragantblauwtje (Polyommatus escheri) is?
Bert.

cora

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Rayan Majoor

Als ik die site gebruik, is het toch duidelijk icarusblauwtje: beetje meer grijzige franje, oranjige vlekken minder zwart en en zwart minder puntig, achterste vlek op achtervleugel een grote vlek ipv 2 kleintjes, sreepje/vlekje op het midden v.d. achtervleugel veel meer in een punt naar boven en zo kan ik vast nog wel een paar dingen noemen. Lijken idd wel érg opelkaar en begrijp waarom je in dit geval aan groot tragantblauwtje denkt, maar lijkt mij toch echt icarusblauwtje...  ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Bert van Rijsewijk

Wellicht is het een icarus maar (zij) ziet er voor mij vreemd uit.


Wat de site betreft: ik ben bang dat daar wel wat 'wishfull thinking' in zit:
de enkele/dubbele punt komt bij icarus ook voor en ik denk bij vele Polyommatus soorten.


Bert.

caliprobola

Doet door de nogal grote randstippen en nogal puntige maanvlekjes inderdaad wat aan escheri denken. Ik vermoed echter inderdaad P. icarus. De link die vermeld wordt toont enkel mannetjes, op de foto staat echter een vrouwtje.
Wie vlinders wil kijken in Z-Europa doet er echter best aan om de "gewone" soorten van bij ons goed te kennen. Op die manier kan je in het veld gemakkelijk meer kenmerken zien dan op één enkele foto en weet je ook waarop je je moet focussen bij het fotograferen van blauwtjes in het zuiden.

cora

Hallo Pieter
Ik ben wel redelijk bekend met blauwtjes maar het probleem was dat ik maar 1 foto kon maken en toen kon ik hem niet meer vinden :( .  Ik probeer het  dan altijd maar al is het 1 foto want je weet maar nooit. ;D
Ik zou er zelf ook Icarusblauwtje van maken maar inderdaad in een land als Spanje heb je zoveel gelijkende soorten. Ik heb hem ook niet ingevoerd nog omdat ik op bijna dezelfde plek ook een mannetje icarusblauwtje had gefotografeerd  en ingevoert en deze foto wilde bijvoegen als het een icarusblauwtje is.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot