Vos op Texel...???

Gestart door GMJBPeet, juli 04, 2015, 13:38:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

GMJBPeet

Omdat je voor eigen waarnemingen geen optie krijgt "Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie", start ik maar een forumdiscussie op.
Rijkelijk laat, dat geef ik toe, heb ik kortgeleden eindelijk mijn waarneming ingevoerd van zondagmiddag 20 juli 2014, van een levende vos op Texel, tijdens een wandeling op het kleine duinpaadje rondom het oostelijke Horsmeertje. Ineens stond ik oog in oog met hem, na enkele seconden keerde hij zich om, toonde zijn pluimstaart en verdween om een bocht in het paadje. Toen ik ook de bocht om spurtte, was hij al in het struikgewas verdwenen.
Nou kan dat natuurlijk niet, er zijn geen vossen op Texel, dat weet iedereen. Wel verwilderde katten, maar het was geen kat. Ik dacht nog aan een verwilderde hond die sterk op een vos lijkt, maar volgens iedereen die ik heb gevraagd zijn die er ook niet op Texel. Ik heb de waarneming gemeld in de Texelse Courant en per e-mail doorgegeven aan boswachter Erik v.d.Spek van Staatsbosbeheer. We zijn nu bijna een jaar verder, en de vos is door niemand meer gezien, en er is ook nergens een dode vos gevonden. Kennelijk zijn er ook geen sporen van een vos gevonden, althans daarvan heb ik nooit iets vernomen.
Tot mijn stomme verbazing werd mijn waarneming automatisch gevalideerd op grond van kennisregels. Tja, op minder dan 10 km afstand (validatiecriterium) wemelt het in de duinen van Den Helder waarschijnlijk van de vossen. Maar iedereen beweert dat vossen het Marsdiep niet kunnen overzwemmen. Mijn visie: Wie weet hoeveel jonge vossen die een eigen territorium moesten zoeken, zouden er al in het Marsdiep verdronken zijn, omdat Texel zo dichtbij leek? En zou het dan ook niet eens een keer gelukt kunnen zijn?
Een andere optie is: Het was een hermelijn. Want die zitten er bij de Horsmeertjes. Kan een hermelijn er van voren en van achteren precies uitzien als een vos? Ik kan het mij moeilijk voorstellen.
Ik ben blij met iedere zinvolle reactie, mag op dit forum, of rechtstreeks naar gerardpeet@hetnet.nl

Rob Koelman

Citaat van: GMJBPeet op juli 04, 2015, 13:38:53 PMIk ben blij met iedere zinvolle reactie

Wel of geen vos, dat zal wel altijd een raadsel blijven. Verder kun je hier pagina's met speculaties over vullen, maar dat brengt een betrouwbare conclusie niet dichterbij...
Met vriendelijke groet, Rob

A. Vermaat

Ooit was er ook sprake van verwilderde fretten op Texel, maar ik weet niet of die er nog voorkomen


Arend
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

OlivierO

Citaat van: GMJBPeet op juli 04, 2015, 13:38:53 PM
Een andere optie is: Het was een hermelijn. Want die zitten er bij de Horsmeertjes. Kan een hermelijn er van voren en van achteren precies uitzien als een vos? Ik kan het mij moeilijk voorstellen.
Ik ben blij met iedere zinvolle reactie, mag op dit forum, of rechtstreeks naar gerardpeet@hetnet.nl

Er is toch een héél wezenlijk verschil tussen een Vos en een Hermelijn qua grootte. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat je omwille van de grootte alleen al twijfelt tussen deze twee soorten.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

GMJBPeet

Beste Olivier en Bart,
Dank! Die Ecomarepagina uit 2009 kende ik al. Ook de verhalen van de (dode) vos op Texel en van de op Vlieland geïmporteerde vossen waren mij bekend. Ik lees de Texelse Courant al 45 jaar! - Mogelijk heb ik in een dierentuin ooit hermelijnen gezien maar daar heb ik geen duidelijke herinneringen aan. Wel aan die vos op Texel!! Het dier had het formaat van een kleine hond. Geen schoothondjeformaat maar ook geen grootformaat hond. Volgens mij kan het alleen een vos geweest zijn. Ik heb nog nooit zo'n adrenalineshock gevoeld als op dat moment. Een vos op Texel. Dat kan immers niet. En toch stond er daar eentje!!
Gerard

OlivierO

Wel, ik zou dan eigenlijk niet twijfelen. Maar, is het misschien interessant om in de buurt van waar je hem zag sporen te gaan zoeken? Heb je daar de mogelijkheid toe?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op juli 06, 2015, 22:49:52 PMMaar, is het misschien interessant om in de buurt van waar je hem zag sporen te gaan zoeken? Heb je daar de mogelijkheid toe?

De waarneming is gedaan op zondagmiddag 20 juli 2014.

Nogmaals: zonder foto's of andere ondubbelzinnige documentatie kun je hier vele pagina's met speculaties over vullen, maar dat brengt een betrouwbare conclusie niet dichterbij...

Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

#9
Citaat van: Rob Koelman op juli 06, 2015, 23:45:00 PM
Citaat van: OlivierO op juli 06, 2015, 22:49:52 PMMaar, is het misschien interessant om in de buurt van waar je hem zag sporen te gaan zoeken? Heb je daar de mogelijkheid toe?

De waarneming is gedaan op zondagmiddag 20 juli 2014.

Nogmaals: zonder foto's of andere ondubbelzinnige documentatie kun je hier vele pagina's met speculaties over vullen, maar dat brengt een betrouwbare conclusie niet dichterbij...

Een vos heeft een territorium. De kans is groot dat hij daar nog steeds in de buurt zit als hij nog leeft.
Maar inderdaad, ik had in mijn reactie geen rekening gehouden met het jaar.  :-\
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Gerard,
Ondertussen staat de waarneming op '(nog) niet te beoordelen'.
Probleem opgelost dus.

Uit het feit dat er geen andere waarnemingen van Texel zijn zou je de conclusie kunnen trekken dat er geen vos op Texel zat of zit en dat je je dus misschien toch wel hebt vergist.
Herman van der Meer

GMJBPeet

Beste allemaal,

Dank voor jullie meedenken.
De conclusie "Je zult je wel vergissen" ligt zo voor de hand dat ik juist daarom deze discussie heb opgestart. De waarneming zelf staat als een huis, maar als het geen vos was, wat dan? Ik heb inmiddels heel wat hermelijnfoto's bekeken, maar afgezien van het formaatverschil weet ik zeker dat ik aan de voorkant niets wits heb gezien, en de pluimstaart die ik duidelijk zag toen Reintje zich omdraaide lijkt ook niks op een hermelijnstaart. Maar het toeval is dat er in augustus 2014 een hermelijn werd gezien tamelijk dichtbij mijn waarneming van de vos.
Eigenlijk had ik op positieve dan wel negatieve reacties gehoopt op mijn zwemtheorie. Dat de vos daarna terug naar Den Helder is gezwommen acht ik uitgesloten. Dat hij nog op Texel rondzwermt is wel mogelijk maar dan wordt het toch wel eens tijd dat er sporen van worden gevonden (uitwerpselen, aangevreten lepelaars, noem maar op.) Hij kan ook door wat voor oorzaak gestorven zijn en ergens onvindbaar in de bush liggen te verteren. Allemaal mogelijk maar erg onbevredigend. Ik stel voor dat we de discussie sluiten totdat er ECHT nieuws is!
Het klopt dat bij Vos op de "Kaart" nu geen hokje op Zuid-Texel meer verschijnt bij de keuze voor "Alleen goedgekeurde waarmemingen". Met dank aan Herman (HPM).
Gerard Peet

HPM

Gerard,
Ik denk dat er alle reden was om je waarneming vanaf het begin als onzeker te beschouwen. Je waarneming had gelijk al op minstens '(nog)niet te beoordelen' gezet moeten worden.
Alleen al het feit dat je vergelijkingen trok met kat, hond en hermelijn geeft aan dat je niet zo goed weet hoe een vos er uitziet. Zo is een vos bijvoorbeeld meer dan twee keer zo groot als een Hermelijn. En het enige kenmerk wat je in je verhaal noemt is een pluimstaart. Voeg dat bij de onwaarschijnlijkheid van een vos op Texel.
Als dat nog niet genoeg was had het uitblijven van reacties van Texel je ook nog eens aan het denken moeten zetten of je het wel goed had gezien.

Het is natuurlijk prima dat je signaleert dat je waarneming ten onrechte automatisch werd goedgekeurd, maar je had dat zelf kunnen voorkomen. (En de verantwoordelijk admin had het moéten voorkomen).
Herman van der Meer

Lowieke

Citaat van: GMJBPeet op juli 07, 2015, 08:33:54 AM
weet ik zeker dat ik aan de voorkant niets wits heb gezien,
Dat pleit toch niet voor Vos?
Jeroen.

Merijn van den Hoogenhoff

Citaat van: HPM op juli 07, 2015, 07:29:34 AM
Gerard,
Ondertussen staat de waarneming op '(nog) niet te beoordelen'.
Probleem opgelost dus.

Uit het feit dat er geen andere waarnemingen van Texel zijn zou je de conclusie kunnen trekken dat er geen vos op Texel zat of zit en dat je je dus misschien toch wel hebt vergist.

Zonder me maar ook met dit topic te willen bemoeien, is er wel iets waar ik toch wat over kwijt wil ;D
Dat er geen waarnemingen zijn of waren, is natuurlijk nooit een argument dat het niet zo kan zijn. OK het wordt daarmee zeer onwaarschijnlijk, maar zegt niet alles. Noem het zeuren, maar ik kom dat argument vaker tegen in fora en discussies en dat vind ik echt een zwakte bod.
Nogmaals dit heeft niets te maken of ik vind dat er wel of geen vos is gezien.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

HPM

Citaat van: Merijn van den Hoogenhoff op juli 07, 2015, 16:51:43 PM
Citaat van: HPM op juli 07, 2015, 07:29:34 AM
Gerard,
Ondertussen staat de waarneming op '(nog) niet te beoordelen'.
Probleem opgelost dus.

Uit het feit dat er geen andere waarnemingen van Texel zijn zou je de conclusie kunnen trekken dat er geen vos op Texel zat of zit en dat je je dus misschien toch wel hebt vergist.

Zonder me maar ook met dit topic te willen bemoeien, is er wel iets waar ik toch wat over kwijt wil ;D
Dat er geen waarnemingen zijn of waren, is natuurlijk nooit een argument dat het niet zo kan zijn. OK het wordt daarmee zeer onwaarschijnlijk, maar zegt niet alles. Noem het zeuren, maar ik kom dat argument vaker tegen in fora en discussies en dat vind ik echt een zwakte bod.
Nogmaals dit heeft niets te maken of ik vind dat er wel of geen vos is gezien.

Je hebt uiteraard gelijk dat een waarneming niet mag afhangen van wat er wel of niet eerder is gezien en ik ben dan ook altijd de eerste om waarnemers daar op te wijzen. Maar hier hebben we te maken met een bijzondere situatie omdat een vos normaal niet op Texel voorkomt en ook nauwelijks voor kán komen (tenzij versleept). Dan moet je dus al beginnen met twijfel.
Daarnaast is men op de eilanden nogal alert op dit soort zaken, dus als er een waarneming verschijnt en ook nog eens apart aan de boswachter gemeld en in de krant gezet mag je verwachten dat er extra op gelet zal worden. Als dat kennelijk geen gevolg heeft is dat nog eens een keer reden om aan de juistheid van de waarneming te gaan twijfelen.
En laten wel wezen, deze melding was natuurlijk vanaf het begin al niet erg overtuigend.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Ter aanvulling op de reactie van Herman:

Er is niemand die heeft gesteld dat het met zekerheid géén vos was. Er is wel met zoveel woorden gesteld dat de waarneming niet overtuigend is. Je kunt er dus verder niets mee. Het zal in ieder geval geen stip opleveren in een zoogdieratlas...
Met vriendelijke groet, Rob

jva

Uitsluiten dat er geen vossen op Texel (kunnen) voorkomen is voorbarig lijkt me. De dieren kunnen prima zwemmen en bij tijd en wijle zou een avontuurlijk dier best met succes de oversteek vanuit Den Helder kunnen halen (2,5 km). Dat de dieren er in feite ook niet gewenst zijn kan ook aanleiding zijn geweest een aanwezige vos af te knallen, te begraven en er verder geen ruchtbaarheid aan te geven.. 

Jelle

Rob Koelman

Citaat van: jva op juli 08, 2015, 22:18:05 PMUitsluiten dat er geen vossen op Texel (kunnen) voorkomen is voorbarig lijkt me. De dieren kunnen prima zwemmen en bij tijd en wijle zou een avontuurlijk dier best met succes de oversteek vanuit Den Helder kunnen halen (2,5 km). Dat de dieren er in feite ook niet gewenst zijn kan ook aanleiding zijn geweest een aanwezige vos af te knallen, te begraven en er verder geen ruchtbaarheid aan te geven..

Tja, de zoveelste speculatie, met daarin vooral diverse vervoegingen van het werkwoord kunnen. Er zijn uiteindelijk allerlei scenario's denkbaar. Alternatief scenario: de waarnemer heeft zich gewoon vergist. De waarheid? Wie zal het zeggen...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

We hebben het er al vaker over gehad dat het onwaarschijnlijk is dat een vos zwemmend het Marsdiep over kan komen.
Niet alleen de afstand maar vooral ook de stroomsnelheid.

Herman van der Meer

jva

Rob,

Of de topicstarter daadwerkelijk een vos heeft gezien is speculatie (gezien zijn twijfels), dat er vossen op Texel voorkomen (bij tijd en wijle) is dat m.i. niet. Ik acht het zelfs zeer aannemelijk. Dat er geen waarnemingen worden gemeld zegt idd zoals eerder aangegeven helemaal niets. Het is wachten op de eerste foto's of video's (liefst van een overzwemmende vos nabij Texel).
Jelle

Rob Koelman

#21
Citaat van: jva op juli 08, 2015, 22:36:21 PMOf de topicstarter daadwerkelijk een vos heeft gezien is speculatie (gezien zijn twijfels), dat er vossen op Texel voorkomen (bij tijd en wijle) is dat m.i. niet. Ik acht het zelfs zeer aannemelijk. Dat er geen waarnemingen worden gemeld zegt idd zoals eerder aangegeven helemaal niets. Het is wachten op de eerste foto's of video's (liefst van een overzwemmende vos nabij Texel).

Dat er bij tijd en wijle vossen op Texel voorkomen is een feit. Alleen zijn dat voor zover te achterhalen altijd actief door mensen versleepte exemplaren. Dat de soort op eigen kracht het eiland zou kunnen bereiken is iets waar discussie over mogelijk is. Ikzelf geloof er niet zo in. Ik kan mij wel voorstellen dat een vos als verstekeling op een van de veerponten meevaart, vergelijkbaar met de vos bij IJmuiden die gewoon de bus nam!

Ik zie die foto/video van een in het Marsdiep zwemmende en vervolgens ook echt op Texel aan land komende (!) vos graag tegemoet...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

Misschien is ie per ongeluk met de boot meegereisd? Je weet het niet...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jfbouwmeester

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 10, 2015, 22:17:50 PM
Misschien is ie per ongeluk met de boot meegereisd? Je weet het niet...

Dit sluit ik ook lang niet uit immers in Downingstreet lopen ze ook gewoon rond. Toch net zo druk als op de boot.
Maar de vos is dan wel een zwartvaarder ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Citaat van: jfbouwmeester op juli 10, 2015, 22:27:33 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 10, 2015, 22:17:50 PM
Misschien is ie per ongeluk met de boot meegereisd? Je weet het niet...

Dit sluit ik ook lang niet uit immers in Downingstreet lopen ze ook gewoon rond. Toch net zo druk als op de boot.
Maar de vos is dan wel een zwartvaarder ;)

Jan Bouwmeester

Dat is natuurlijk een onzinargument. Vossen leven gewoon in Londen, dus hij hoeft alleen maar een stukje te lopen.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op juli 10, 2015, 22:39:17 PM
Citaat van: jfbouwmeester op juli 10, 2015, 22:27:33 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 10, 2015, 22:17:50 PM
Misschien is ie per ongeluk met de boot meegereisd? Je weet het niet...

Dit sluit ik ook lang niet uit immers in Downingstreet lopen ze ook gewoon rond. Toch net zo druk als op de boot.
Maar de vos is dan wel een zwartvaarder ;)

Jan Bouwmeester

Dat is natuurlijk een onzinargument. Vossen leven gewoon in Londen, dus hij hoeft alleen maar een stukje te lopen.

Zwemmen is in ieder geval uitgesloten. Ik was vorige week nog bij het vogeleilandje in de Stevolplas. Succesvolle broedkolonie van div. meeuw, visdief, scholekster en andere specs. Klein eilandje op maar 50 meter van het vaste land. Slechts 50 meter zwemmen maar succesvol omdat de vos er niet komt... Waarom zou een vos 2,5 km gaan zwemmen door ruige zoute zee zonder te weten wat er te halen valt en doet hij dat niet als je met maar 50 meter kalm zoet water in luilekkerland bent?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Hans Verdaat

Ik zie deze forum discussie nu pas, vandaar de late reactie.
Zelf woon ik al jaren op Texel en heb de eerdere discussie rond vos claims ook meegemaakt. Op Texel komen vossen niet voor.
Tot nu toe zijn er geen gedocumenteerde gevallen bekend van wilde vossen op Texel. Als er wel een vos zou zijn dan ... jagers ... schapen ... etc... Texelaars en vossen of mollen gaat niet goed samen.
Er lopen veel (verwilderde) katten in de duinen en of er geen verwilderde honden rondlopen durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Het Marsdiep overzwemmen is niet zo makkelijk. Het is 4,5 km in een rechte lijn maar er staat erg veel stroming.

Tot er foto/video materiaal opduikt die het tegendeel bewijst (of als er een geschoten wordt) dan ga ik er vanuit dat ook dit geval niet om een zekere vos gaat.

Met vriendelijke groet,
Hans
RegioAdmin Texel
ZoogdierAdmin Waarneming.nl