Hoofdmenu

kruipklokje?

Gestart door Marc van schaijk, juli 01, 2015, 11:07:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marc van schaijk

------------start kopiëren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/103677353
Kruipklokje - Campanula poscharskyana gezien op 2015-06-24 [obscured]
Foto's:

bij voorbaat dank Marc van Schaijk

------------einde kopiëren----------------------------

HPM

Zoiets lijkt het wel ja. Maar het lijkt er ook wel heel sterk op dat die pol daar direct vanuit een pot naast die boom is gezet.
Dit soort klokjes worden massaal in pot verkocht.
Herman van der Meer

Marc van schaijk

Dank je wel voor je reactie. Er staat geen pot in of bij deze boom. Het groeit er echt zo naast/bijna in deze boom. Wellicht is het een tuinsoort die is verwilderd.  Met deze soort (Kruipklokje, ik neem aan dat jij mijn vermoeden bevestigt) is het zelden een 'natuurlijke' vorm. Met vriendelijke groet. Marc

HPM

Ik zei niet dat er een pot staat maar dat het lijkt of hij daar direct vanuit een pot is geplant. Het is ook niet een plek waar ik heb ze zo zou verwachten. De droogste plek die je maar kan bedenken en en in de buurt niets.
Het lijkt ook wel op die potplanten, die volgens mij zelden of nooit zuivere koffie zijn.  Ik denk dat het kweekvormen zijn. Vaak kleiner, stervormiger. Vaak ook in verschillende tinten blauw.
Daarom durf ik dit geen poscharskyana te noemen. Misschien is het wel een portenschlagiana of nog iets anders of een kruising.

Herman van der Meer

Willemien Troelstra

Lijkt inderdaad eerder aangeplant dan verwilderd. Als hij was verwilderd zou hij waarschijnlijk niet 'alleen' precies op dat plekje staan. Hij verwilderd door uitlopers/kruipen.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Citaat van: Willemien Troelstra op juli 01, 2015, 16:15:44 PM
Lijkt inderdaad eerder aangeplant dan verwilderd. Als hij was verwilderd zou hij waarschijnlijk niet 'alleen' precies op dat plekje staan. Hij verwilderd door uitlopers/kruipen.
Willemien:Graag wil er wat over zeggen,want mijn ervaringen met Kruipklokje zijn héel anders!
Allereerst vond ik vorig jaar in Etten-Leur een exact soortgelijk geval op een boomstam.Zij zaaien zich geweldig uit en houden dan van droge plekken;
bijv.in mijn tuin tussen straatstenen/tegels en schuwen de schaduw absoluut niet! Juist op plekken waar ik ze wil hebben[en waar ze kunnen uitlopen...] gebeurt dat nauwelijks.
Groene groe[n]tjes.Rien.

HPM

Jou ervaringen zijn dan inderdaad heel anders dan die van mij. Niet alleen ben ik ze op alle mogelijke plekken tegengekomen behalve op zulke kurkdroge boomvoeten, maar ik heb een tuintje gehad waar ze werkelijk overal stonden.
Maar afgezien daarvan ziet het ding op de foto er zo 'kunstmatig' uit dat ik het voorbijgelopen zou zijn.
Herman van der Meer

Rien Ondersteijn

Citaat van: HPM op juli 01, 2015, 17:27:22 PM
Jouw ervaringen zijn dan inderdaad heel anders dan die van mij. Niet alleen ben ik ze op alle mogelijke plekken tegengekomen behalve op zulke kurkdroge boomvoeten, maar ik heb een tuintje gehad waar ze werkelijk overal stonden.

Wel Herman: dan zaaien ze zich toch overal uit!
Groene groe[n]tjes.Rien.

HPM

Citaat van: Rien Ondersteyn op juli 01, 2015, 17:37:27 PM
Citaat van: HPM op juli 01, 2015, 17:27:22 PM

Jouw ervaringen zijn dan inderdaad heel anders dan die van mij. Niet alleen ben ik ze op alle mogelijke plekken tegengekomen behalve op zulke kurkdroge boomvoeten, maar ik heb een tuintje gehad waar ze werkelijk overal stonden.
Citeer
Wel Herman: dan zaaien ze zich toch overal uit!

Uitgerekend op de meest ongunstige (gortdroge) plek en dan in een onnatuurlijke groeivorm?
Ik ben ervan overtuigd dat het hier om een potplant gaat. Mogelijk zelfs nog van dit jaar.
Herman van der Meer

Marc van schaijk

Maar... is het een Kruipklokje? Met vriendelijke groet! Marc

Rien Ondersteijn

Mij dunkt van wel!
Gezien de diepe ingesneden kroonbladen, de [volgens mij] behaarde kelk en het niet scherp/diep gekartelde blad.
Groene groe[n]tjes.Rien.

M.V.S

De waarneming waar Rien het over heeft, is deze: http://waarneming.nl/waarneming/view/98652478. Is mij toendertijd opgevallen omdat het zo'n 10 meter van mijn huis is :)

Het grootste gedeelte van dit soort planten wordt goedgekeurd als kruipklokjes, maar ik kom er in het veld meer tegen waar ik niets van kan maken dan wel. Ik ben het dus met Herman eens dat er veel gekweekte planten zijn (die ook verwilderen) en kenmerken hebben die niet goed kloppen. Ik heb ook het idee dat er veel meer in de handel is dan die paar kruipende klokjes die steeds genoemd worden (kruip, dalmatie, etc). Als je wilt weten of dit kruipklokje is, zul je er dus een of meerdere flora langs moeten leggen en alle kenmerken moeten checken.

Je kunt ook gewoon zeggen dat het een kruipklokje is zonder het verder te onderzoeken. Dan is er vast ook nog wel een admin die je een groen vinkje wil geven.

Groetjes, Marc

Marc van schaijk

:duim: Dank voor jullie bijdrage. Hisko de Vries schreef ooit eens in een topic over zaailingen: 'Héél Nederland is ingezaaid met állerlei planten.' Vond hem wel lekker nuchter. Groeten allemaal! Marc

Willemien Troelstra

Ik zal mijn 'verwilderings'beeld van deze klokjes in ieder geval aanpassen.
groet, Willemien Troelstra

belle

Het kan natuurlijk een 'herinneringsplantje' zijn... is de boom aan de wegkant beschadigd? Je ziet overal in binnen- en buitenland dat soort aanplant....  :angel:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Marc van schaijk

Hallo Tjitske. De boom is onbeschadigd. Bedankt voor je inbreng in deze discussie, altijd leuk. Met vriendelijke groet. Marc

lucasn

Bij ons in de tuin zijn ze komen 'aanwaaien' en staan ze ook op de droogste plekken. Een pol onder een beukenheg en twee andere onder een grote laurierkers
Groet,
Lucas Nieuweboer