Brede wespenorchis: groeiplaats op schop

Gestart door tamis, augustus 10, 2007, 09:08:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

CiteerEr schijnt trouwens een tuinder te zijn die Daslook verkoopt in bosjes. De Daslook is op zijn grond terecht gekomen en heeft zich daar uitgebreid!
Volgens mij is deze tuinder in overtreding.

Maar wat dacht je van winkels waar in kerststukjes die daar worden verkocht het wettelijk beschermde rendiermos is verwerkt of in bloemstukken kussentjesmos. Allemaal in overtreding wanneer dat spul in Nederland is verzamelt.

Groet,

Niko Buiten.


huysse

Je krijgt het nog druk Nico!

De Daslook smaakte trouwens uitstekend.

groet,
marijke

tamis

Vandaag weer een plek met zo'n 70 bloeiende Brede wespenorchissen gevonden in een plantsoen van een parkeerplaats bij het bedrijf Fokker in Leiden. De planten staan tussen de Klimop. Van tijd tot tijd komen hier tuinmensen het "onkruid" wieden om de Klimop en andere aanplant te beschermen. Wat doen je nu in zo'n geval? Naar het bedrijf gaan?

Groet

Wil




Leon Olsthoorn

Datzelfde heb ik in Leiden ook met klimopbremraap, maar die heeft blijkbaar weinig last van onderhoud want ik telde er vorige maand 185 op 1 vindplaats midden in het centrum.

Ik zal binnenkort ook eens langsrijden bij Fokker om ter plaatse te kijken. De vraag is voor wie degenen werken die op die plaats zouden kunnen gaan schoffelen. Als dat de gemeente is zou ik inderdaad bij de afdeling groen aankloppen en je zorgen uitspreken.  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

rhodos

Citeer
CiteerHoewel deze Brede wespenorchis in een tuin staat is het m.i. toch een wilde plant, tenzij hij in een tuincentrum is aangeschaft.

Ik vind dat voor verplaatsing van de plant binnen de tuin een ontheffing moet worden aangevraagd, al is het maar voor het draagvlak voor de flora- en faunawet (FFW).

De praktijk is dat er nauwelijks ontheffingen van de FFW worden aangevraagd.
Hier ben ik het mee eens en daarom zou ik de zaak in ieder geval voorleggen aan de AID. Dan kunnen zij vaststellen of in deze specifieke situatie ontheffing nodig is/was.

En daarbij is inderdaad de belangrijkste vraag hoe de planten in de tuin zijn terecht gekomen.
De vraag is hoe lang deze planten al in de tuin staan. Ze kunnen door zaad in de tuin gekomen zijn, want E. helleborine kom je vaak op de gekste plekken tegen. Dat kan al heel wat jaren zijn dat ze daar aanwezig zijn en elk jaar komen er een paar bij. E. helleborine heeft geen knol maar wortelstokken, deze sterven vanaf de oorsprong steeds af, maar verjongen en verlengen zich aan de uiteinde. (bron Landwehr)

Weg halen of verplaatsen heeft dus alleen zin als je een grote pol ineens met aarde opneemt. Zelfs dan heb je kans dat de planten afsterven omdat de bodemschimmel misschien niet voldoende meegenomen is of niet op de nieuwe plaats aanwezig is. Verder kan concurrentie van andere bodemschimmels alsnog de orchideenschimmel vernietigen.

Jan Essink

lid van de Werkgroep Europese orchideeen

rhodos

CiteerVandaag weer een plek met zo'n 70 bloeiende Brede wespenorchissen gevonden in een plantsoen van een parkeerplaats bij het bedrijf Fokker in Leiden. De planten staan tussen de Klimop. Van tijd tot tijd komen hier tuinmensen het "onkruid" wieden om de Klimop en andere aanplant te beschermen. Wat doen je nu in zo'n geval? Naar het bedrijf gaan?

Groet

Wil
Wil,

gewoon naar het bedrijf gaan en aangeven waarvoor je komt.

Jan Essink

alegro

CiteerWeg halen of verplaatsen heeft dus alleen zin als je een grote pol ineens met aarde opneemt. Zelfs dan heb je kans dat de planten afsterven omdat de bodemschimmel misschien niet voldoende meegenomen is of niet op de nieuwe plaats aanwezig is. Verder kan concurrentie van andere bodemschimmels alsnog de orchideenschimmel vernietigen.
Die afhankelijkheid van schimmels verschilt nogal per soort. De bekendste en meest gekweekte tuinorchidee, Bletilla striata, wordt net als veel bolgewassen in tuincentra verkocht in een simpel plastic zakje met zaagsel. Je plant ze in het voorjaar en dan doen ze het gewoon.

Het gegeven dat Epictus helleborine zo ongeveer overal wil groeien, tot plantsoenen en tussen straatstenen aan toe, toont wel aan dat deze soort ofwel nauwelijks van schimmels afhankelijk is na kieming ofwel dat de schimmel zo algemeen voorkomt dat verplanten geen enkel probleem hoeft te zijn.
Grüezi mitenand,
Arjan

markmeijrink

De Flora en Fauna wet heeft altijd betrekking op in het wild voorkomende planten. (vegetatie dus). De Brede wespenorchis staat niet op een Rode lijst en is beschermd, net als b.v. de Zwanenbloem, dat betekend dat je een exemplaar niet mag plukken, beschadigen etc. Als er dus bouwwerkzaamheden gepland zijn dan gaan deze gewoon door ongeacht de aanwezigheid van een soort als E. helleborine. (ook al is het jammer dat ze moeten plaats maken) Ik denk dat de meeste mensen niet eens weten wat er op hun terrein voorkomt. En ik kan vermelden dat de Brede wespenorchis DE algemeenst voorkomende orchideesoort in Nederland is.

Rogier van Vugt

Citeer
Die afhankelijkheid van schimmels verschilt nogal per soort. De bekendste en meest gekweekte tuinorchidee, Bletilla striata, wordt net als veel bolgewassen in tuincentra verkocht in een simpel plastic zakje met zaagsel. Je plant ze in het voorjaar en dan doen ze het gewoon.

Het gegeven dat Epictus helleborine zo ongeveer overal wil groeien, tot plantsoenen en tussen straatstenen aan toe, toont wel aan dat deze soort ofwel nauwelijks van schimmels afhankelijk is na kieming ofwel dat de schimmel zo algemeen voorkomt dat verplanten geen enkel probleem hoeft te zijn.

De Epipactis helleborine is juist enorm afhankelijk van de schimmel. Van alle inheemse orchideen zijn de Epipactissen een van de moeilijkste om in vitro (steriele fles met voedingsbodem) te zaaien.

De soort E. helleborine leeft in zijn eerste jaren vaak volledig als schimmelparasiet.

Dit is de reden dat de planten ineens met bloemtak uit de grond komen in hun 'eerste' jaar.


Als je het je al lukt ze te zaaien in fles zit je vaak opgescheept met bosjes wortels voor soms wel een paar jaar. het uitplanten in de grond is dan ook nog eens moeilijk.

Het is vreemd dat zo'n algemene orchidee zo moeilijk in cultuur is. heel anders bijvoorbeeld dan de veel zeldzamere bijenorchissen.

De algemeenheid van de soort moet dus liggen in de algemeenheid van de schimmel of de plant zelf die een variatie aan schimmel accepteert.

Ik heb zelf een aantal E. helleborine in de tuin welke op onmogelijke plekken staan (in het gazon bijvoorbeeld) maar deze laat ik angstvallig staan omdat verplanten een zeer waarschijnlijke dood voor de planten betekent. (ook al is mijn tuin zelf de habitat van de plant)

Ook dit is weer heel anders dan bij bijvoorbeeld een Dactylorhiza. Het feit dat deze dood zouden gaan door verplanting is absoluut onzin. de reden dat deze vaak dood gaan bij mensen in de tuin is omdat de omstandigheden van de tuin waarschijnlijk niet optimaal zijn.  Als jij persee wilt dat je dactylorhiza 50 jaar oud wordt dan is dat zeker geen onmogelijke zaak ook al trek je hem ieder jaar uit de grond.

Dactylorhiza's en andere orchideeen uit de orchis verwante groepen komen daarom goed in aanmerking voor een reddingspoging. Als de nieuwe plek geschikt is uiteraard.

De Epipactissen niet. Het beste dat je kan doen is het zaad verzamelen en dat naar een andere geschikte plek brengen zodat het niet ontkiemt op de plek die bebouwd gaat worden.

Een uitzondering is hier de E. palustris. dat is gewoon onkruid omdat deze zich zeer sterk vegetatief vermeerderd.

Dit is ook de reden waarom je deze vaak ziet in tuincentrums. er zijn kwekerijen die een aantal moederplanten van deze soort hebben staan welke ieder jaar gescheurd kunnen worden. deze deelstukjes worden opgepot en later verkocht.

Dactylorhiza's worden massaal uit zaad vermeerdert.

Gr

Rogier

g.j. keizer

#69
CiteerOok dit is weer heel anders dan bij bijvoorbeeld een Dactylorhiza. Het feit dat deze dood zouden gaan door verplanting is absoluut onzin. de reden dat deze vaak dood gaan bij mensen in de tuin is omdat de omstandigheden van de tuin waarschijnlijk niet optimaal zijn.  Als jij persee wilt dat je dactylorhiza 50 jaar oud wordt dan is dat zeker geen onmogelijke zaak ook al trek je hem ieder jaar uit de grond.
Dactylorhiza's en andere orchideeen uit de orchis verwante groepen komen daarom goed in aanmerking voor een reddingspoging. Als de nieuwe plek geschikt is uiteraard.
Rogier,
Mogelijk geldt dat voor de met meerdere exemplaren bij elkaar voorkomende Dactylorhiza maculata, maar voor de hier in de Eifel minder algemene, meestal solitaire D. majalis gaat dat zeker niet op. Dactylorhiza majalis blijkt in het kader van soortbescherming (i.v.m. maai-, berm- of hellingbosbeheer) zelfs niet binnen enkele meters van zijn standplaats te verplaatsen en slaat ook niet aan als hij in een (natuur)tuin terecht komt, die volledig met zijn oorspronkelijke biotoop overeenkomt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen