Brede wespenorchis: groeiplaats op schop

Gestart door tamis, augustus 10, 2007, 09:08:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

alegro

#30
CiteerDe Flora- en Faunawet beschermd de in de Algemene Maatregel van Bestuur genoemde planten die zowel in tuinen als in de natuur wild voorkomen
Ik denk dat je op deze link moet zijn:
http://www.minlnv.nederlandsesoorten.nl/ln...db/i000000.html

Brede Wespenorchis staat hier vermeld als 1 van de soorten waarvoor geldt (ik citeer even letterlijk):

"beschermde soort waarvoor op basis van artikel 75.4 een vrijstelling geldt van artikel 8 t/m 12 of een ontheffing nodig is met lichte toets

Soort is genoemd bij bijlage 4 van "Regeling vrijstelling beschermde dier- en plantensoorten Flora- en faunawet". Voor reguliere werkzaamheden of ruimtelijke ontwikkelingen geldt voor deze soort een vrijstelling van het verbod om planten te plukken, dieren te doden, te verontrusten of hun vaste rust- of verblijfplaats te vernielen."

(Edit: een passage over tuinen heb ik overigens niet gezien op deze site.)
Grüezi mitenand,
Arjan

Niko Buiten

#31
CiteerNico, kun je zeggen waar je het volgende gevonden hebt?

De Flora- en Faunawet beschermd de in de Algemene Maatregel van Bestuur genoemde planten die zowel in tuinen als in de natuur wild voorkomen

En je moet alles misschien nog eens goed nalezen, ik denk niet dat je Wil van een aanmatigende toon kunt betichten.

groet,
Marijke
Marijke (en Arjen, Wil en meelezers),

De Algemene Maatregel van Bestuur stamt uit het voorjaar van 2005 en is een aanvulling van de Flora en Faunawet. In die AMvB worden de beschermde soorten ingedeeld in tabellen waarmee de mate van bescherming wordt bepaald. Ik heb hem indertijd gedownload van de website van LNV.

Zojuist vond ik de lijst terug in de brochure 'Buiten aan het werk? Houd tijdig rekening met beschermde dieren en planten!'. Deze is in zijn geheel te downloaden van de site van LNV. Namelijk hier: http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...p_file_id=14765 .

Deze planten kunnen zowel in tuinen als in de natuur in het wild voorkomen. Vorig jaar deed ik aangifte bij de AID/politie tegen vernietiging van een groeiplaats van een beschermde plantensoort die in een tuin stond.

Is dit wat duidelijker?

(Mijn opmerking aan het adres van Wil heeft ermee te maken dat ik het vervelend vond te lezen dat Wil op 17/8 met twee vragen uitlegt wat ik mogelijk bedoel. Dat kan ikzelf ook.)
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Citeer(Edit: een passage over tuinen heb ik overigens niet gezien op deze site.)
Volgens mij maakt de wet geen onderscheid tussen tuinen en natuur. Het gaat erom of soorten er in het wild, dus niet aangeplant of uitgezaaid, voorkomen. In de wet gaat het om soortbescherming. Zie ook de brochure 'Buiten aan het werk?'.
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

#33
CiteerIk heb verder niets ondernomen in de richting van de tuineigenaar (nu nog een particulier). Die ken ik niet en hij kent mij niet en om hem nou de AID "op zijn dak te sturen", vind ik ook zo wat. Met de toekomstige eigenaar (bejaardentehuis) heb ik ook geen contact. Ik was slechts toevallig in de tuin, omdat een verre kennis daarin een onbekend blauw plantje (Isotomia) had gevonden.

Wil,

Omdat ik middels dit topic bij deze zaak betrokken ben geraakt zou ik graag vernemen wie de tuineigenaar is. Kun en wil je mij daarbij helpen? Ik wil de tuineigenaar vragen of hij weet dat er bij hem een beschermde plant in de tuin staat en vragen wat hij met die kennis gaat doen.
Groet,

Niko Buiten.


huysse

Citeer
..... dat ik het vervelend vond te lezen dat Wil op 17/8 met twee vragen uitlegt wat ik mogelijk bedoel. Dat kan ikzelf ook.)
Gelukkig maar! :D

Marijke

huysse

CiteerVolgens mij maakt de wet geen onderscheid tussen tuinen en natuur. Het gaat erom of soorten er in het wild, dus niet aangeplant of uitgezaaid, voorkomen. In de wet gaat het om soortbescherming. Zie ook de brochure 'Buiten aan het werk?'.
Dat is natuurlijk wel essentieel en zal ook eerst duidelijk moeten zijn voor je ook maar iets definitief kunt beweren.
Is een plant in een tuin in deze context iets anders dan een in gevangenschap geboren officieel geringde vogel van een soort, die hier ook in het wild voorkomt?

groet,
Marijke

Niko Buiten

#36
Citeer
CiteerVolgens mij maakt de wet geen onderscheid tussen tuinen en natuur. Het gaat erom of soorten er in het wild, dus niet aangeplant of uitgezaaid, voorkomen. In de wet gaat het om soortbescherming. Zie ook de brochure 'Buiten aan het werk?'.
Dat is natuurlijk wel essentieel en zal ook eerst duidelijk moeten zijn voor je ook maar iets definitief kunt beweren.
Is een plant in een tuin in deze context iets anders dan een in gevangenschap geboren officieel geringde vogel van een soort, die hier ook in het wild voorkomt?

groet,
Marijke
Pfff. Wanneer ik je kan volgen: ja.

Een in gevangenschap geboren officieel geringde vogel van een soort is hetzelfde als een uit kweek of import afkomstige aangeplante of uitgezaaide plant van een soort.

Een in het wild geboren vogel die in het wild in een tuin voorkomt is hetzelfde als een in het wild geboren plant die in het wild in de tuin voorkomt.
Groet,

Niko Buiten.


huysse

#37
CiteerEen in gevangenschap geboren officieel geringde vogel van een soort is hetzelfde als een uit kweek of import afkomstige aangeplante of uitgezaaide plant van een soort.

Een in het wild geboren vogel die in het wild in een tuin voorkomt is hetzelfde als een in het wild geboren plant die in het wild in de tuin voorkomt.
En hoe weet je bij een plant in welke categorie hij valt?

groet,
Marijke

p.s  die in het wild in de tuin voorkomt: kan dat?

Niko Buiten

#38
Citeerdie in het wild in de tuin voorkomt: kan dat?
Ja, dat is het onkruid.
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Citeer
CiteerEen in gevangenschap geboren officieel geringde vogel van een soort is hetzelfde als een uit kweek of import afkomstige aangeplante of uitgezaaide plant van een soort.

Een in het wild geboren vogel die in het wild in een tuin voorkomt is hetzelfde als een in het wild geboren plant die in het wild in de tuin voorkomt.
En hoe weet je bij een plant in welke categorie hij valt?
Als het goed is weet de eigenaar - of een door hem ingehuurd ecologisch adviesbureau - van de tuin o.i.d. dat.

Groet,

Niko Buiten.


huysse

CiteerJa, dat is het onkruid.
Heel eerlijk gezegd: dat trek ik er altijd zo veel mogelijk uit!

Marijke  

huysse

CiteerAls het goed is weet de eigenaar - of een door hem ingehuurd ecologisch adviesbureau - van de tuin o.i.d. dat.
En hoe kan de ambtenaar van de AID  dat weten?

groet,
Marijke

Niko Buiten

Citeer
CiteerJa, dat is het onkruid.
Heel eerlijk gezegd: dat trek ik er altijd zo veel mogelijk uit!

Marijke
Oei, ook het beschermde onkruid? Ik zou er de brochure 'Buiten aan het werk?' eens voor raadplegen.  ;)  
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

#43
Citeer
CiteerAls het goed is weet de eigenaar - of een door hem ingehuurd ecologisch adviesbureau - van de tuin o.i.d. dat.
En hoe kan de ambtenaar van de AID  dat weten?

groet,
Marijke
Wanneer er uit de melding blijkt dat er inderdaad sprake is van een overtreding van de Flora- en faunawet gaat die gaat op onderzoek uit.

Let op: er moet dus eerst sprake zijn van een overtreding.

In de zaak die hier door Wil voor het voetlicht is gebracht is dat nog niet het geval.  
Groet,

Niko Buiten.


huysse

Ik bedoelde ook eigenlijk (in het algemeen) hoe iemand van de AID kan weten in welke categorie zo'n plant valt.

In de zaak die hier door Wil voor het voetlicht is gebracht is dat nog niet het geval
Bedoel je omdat de planten er waarschijnlijk nog staan?

groet,
Marijke

Niko Buiten

CiteerIn de zaak die hier door Wil voor het voetlicht is gebracht is dat nog niet het geval
Bedoel je omdat de planten er waarschijnlijk nog staan?
Ja, volgens mij staan de planten er nog.
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

CiteerIk bedoelde ook eigenlijk (in het algemeen) hoe iemand van de AID kan weten in welke categorie zo'n plant valt.
De ambtenaar van de AID is allereerst bekend met de Flora- en Faunawet en de AMvB.

In zijn algemeenheid weet hij bij de melding niet of een plant ergens in het wild voorkomt of niet. Hij gaat af op het verhaal van de melder.

(Zit hier het antwoord bij of begrijp ik je verkeerd?)
Groet,

Niko Buiten.


huysse

#47
Dan moet de melder ook weten in welke categorie de plant valt.
En het zal toch ook op de een of andere manier hard gemaakt moeten worden

Ja, volgens mij staan de planten er nog.

Je weet dus nu al zeker dat, zodra er iets met de planten gebeurt het een overtreding is?

groet,
Marijke

Niko Buiten

CiteerDan moet de melder ook weten in welke categorie de plant valt.
En het zal toch ook op de een of andere manier hard gemaakt moeten worden

groet,
Marijke
De melder moet inderdaad deskundig zijn.

Uiteindelijk zal het voor de rechter hard moeten worden gemaakt. Maar vaak komt het eerder al tot een schikking.

Overigens kan de melder ook het ministerie zelf zijn.  
Groet,

Niko Buiten.


huysse

#49
Dat hard maken zal toch wel in een eerder stadium moeten.
Op het moment dat de AIDer er een zaak van maakt moet het al hard te maken zijn.
Zoveel rechters hebben we niet in Nederland.

De AIDer moet dus al met zekerheid weten met welke categorie hij te maken heeft, voordat hij er mee verder gaat.
De vraag is: hoe kan hij dat met zekerheid weten?

Marijke

Niko Buiten

CiteerJa, volgens mij staan de planten er nog.

Je weet dus nu al zeker dat, zodra er iets met de planten gebeurt het een overtreding is?
Neen. Daarvoor moet ik mij eerst een beeld van de situatie ter plaatse vormen.  
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

CiteerDat hard maken zal toch wel in een eerder stadium moeten.
Op het moment dat de AIDer er een zaak van maakt moet het al hard te maken zijn.
Zoveel rechters hebben we niet in Nederland.

De AIDer moet dus al met zekerheid weten met welke categorie hij te maken heeft, voordat hij er mee verder gaat.
De vraag is: hoe kan hij dat met zekerheid weten?

Marijke
Dat kan hij weten uit verklaringen van getuigen, zoals melder en eigenaar. Er zijn bij planten geen ringen o.i.d. zoals bij vogels.
Groet,

Niko Buiten.


huysse

Een eigenaar lijkt me nou niet de aangewezen persoon als getuige, die kan er belang bij hebben om een slecht geheugen te hebben.

En als de melder nou iemand is die via internet uitgevonden heeft dat er ergens bijzondere planten staan die vernietigd zullen worden en op grond daarvan een melding doet?

Marijke

Niko Buiten

#53
CiteerEn als de melder nou iemand is die via internet uitgevonden heeft dat er ergens bijzondere planten staan die vernietigd zullen worden en op grond daarvan een melding doet?
Heb jij dat gedaan?

(Via Wil zoeken mensen ter plaatse en ik nu contact met elkaar. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt... :whistle:)
Groet,

Niko Buiten.



Niko Buiten

#55
In zijn algemeenheid vind ik het goed wanneer iemand naar aanleiding van een bericht op internet over een aanstaande vernieling van beschermde planten daarvan melding maakt bij de AID, politie of het ministerie van LNV.
Groet,

Niko Buiten.


alegro

#56
Citeer
Citeer(Edit: een passage over tuinen heb ik overigens niet gezien op deze site.)
Volgens mij maakt de wet geen onderscheid tussen tuinen en natuur. Het gaat erom of soorten er in het wild, dus niet aangeplant of uitgezaaid, voorkomen. In de wet gaat het om soortbescherming. Zie ook de brochure 'Buiten aan het werk?'.
Ik heb die brochure gelezen en meteen in de inleiding viel mij de volgende zin op: "Met dit besluit is geregeld dat u niet onnodig een ontheffing hoeft aan te vragen, zoals bijvoorbeeld bij het bestrijden van mollen."

Net als de Brede Wespenorchis staat de Mol in Tabel 1, soorten waarvoor ingeval van "Bestendig beheer en onderhoud" een vrijstelling geldt. Dat houdt volgens mij dus in dat ik, in het kader van het "bestendig beheer en onderhoud" van mijn gazonnetje, een mollenklem mag plaatsen om van die vervelende molshopen af te komen.

Volgens diezelfde filosofie heb ik dus ook geen ontheffing nodig als ik de Brede Wespenorchis in mijn tuin als onkruid beschouw en deze, op wat voor wijze dan ook, van deze plaats verwijder.

Met de soorten van de andere tabellen zal het wat lastiger gaan. Hoe zit het bijvoorbeeld met het verplanten van mijn in het tuincentrum gekochte Rietorchissen?
Dat lijkt me een interessante kwestie voor de wetgevende instanties!
Grüezi mitenand,
Arjan

Leon Olsthoorn

CiteerMet de soorten van de andere tabellen zal het wat lastiger gaan. Hoe zit het bijvoorbeeld met het verplanten van mijn in het tuincentrum gekochte Rietorchissen?
Dat lijkt me een interessante kwestie voor de wetgevende instanties!
Als duidelijk is dat het door jou aangeplante exemplaren betreft is er geen probleem. Een mogelijk probleem zit hem in verwildering. Verwilderde exemplaren worden behandeld als wilde en zo kan bijvoorbeeld verwilderd daslook in een oude siertuin een probleem zijn bij een geplande verbouwing.

Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

huysse

CiteerIn zijn algemeenheid vind ik het goed wanneer iemand naar aanleiding van een bericht op internet over een aanstaande vernieling van beschermde planten daarvan melding maakt bij de AID, politie of het ministerie van LNV.
Dat idee kreeg ik al.
Maar het ging er om of een AIDer alleen aan een verklaring van een eigenaar en een melder genoeg heeft, om een zaak hard te maken.

Maar voordien zal toch eerst duidelijk moeten  zijn of de wet van toepassing is op planten in een tuin.
In Leons voorbeeld kennelijk wel:
Verwilderde exemplaren worden behandeld als wilde en zo kan bijvoorbeeld verwilderd daslook in een oude siertuin een probleem zijn bij een geplande verbouwing

Er schijnt trouwens een tuinder te zijn die Daslook verkoopt in bosjes. De Daslook is op zijn grond terecht gekomen en heeft zich daar uitgebreid!

groet,
Marijke






groet,
Marijke

alegro

#59
Citeer
CiteerMet de soorten van de andere tabellen zal het wat lastiger gaan. Hoe zit het bijvoorbeeld met het verplanten van mijn in het tuincentrum gekochte Rietorchissen?
Dat lijkt me een interessante kwestie voor de wetgevende instanties!
Als duidelijk is dat het door jou aangeplante exemplaren betreft is er geen probleem. Een mogelijk probleem zit hem in verwildering. Verwilderde exemplaren worden behandeld als wilde en zo kan bijvoorbeeld verwilderd daslook in een oude siertuin een probleem zijn bij een geplande verbouwing.
Het probleem is: hoe overtuig ik de instanties ervan dat mijn planten regulier zijn aangekocht en geplant, en niet illegaal uitgespit en geplant. Ik kan natuurlijk het kassabonnetje bewaren, maar dat heeft alleen nut als de aard van de aankoop daarop vermeld staat.

Het blijft een lastige kwestie. Orchideeenzaad is stoffijn en kan over grote afstanden verspreid raken. Als je de regels letterlijk neemt loopt elke tuinbezitter een potentieel risico de wet te overtreden.
Grüezi mitenand,
Arjan