Brede wespenorchis: groeiplaats op schop

Gestart door tamis, augustus 10, 2007, 09:08:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

tamis

Beste mensen,

Ik heb op het plantenforum een vraag gesteld over een kleine blauwe exoot in een tuin in Hillegom: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=32586.

De aanleiding voor deze vraag was echter het voorkomen van een hondertal Brede wespenorchissen in deze tuin. Zeker is dat het huis en tuin gesloopt worden voor de uitbreiding van een bejaardentehuis.

Wat mag nu wel of niet in het kader van de Flora- en Faunawet. De Brede wespenorchis is beschermd (tabel 1), maar er is geen ontheffing nodig voor bestendig gebruik (bijv. grasmaaien) of ruimtelijke inrichting (uitbreiding van bejaardentehuis). Dus vernietigen (door de eigenaren) mag wel, maar verplaatsen mag niet?

Groet

Wil

Niko Buiten

Je zou deze vraag wellicht kunnen voorleggen aan de afdeling flora en fauna handhaving van de dienst regelingen van het ministerie van LNV in Dordrecht. Telefoon 078-6395395. Of anders de Groendesk van de AID.
Groet,

Niko Buiten.


tamis

Ik heb even gebeld naar LNV. Kort samengevat komt het er op neer dat het verlies van deze (tuin)populatie in het kader van de uitbreiding van het bejaardentehuis wettelijk is togestaan, want geen bedreiging voor nationale populatie.

Voor verplaatsing moet een vergunning worden aangevraagd.

Wil




alegro

#3
CiteerIk heb even gebeld naar LNV. Kort samengevat komt het er op neer dat het verlies van deze (tuin)populatie in het kader van de uitbreiding van het bejaardentehuis wettelijk is togestaan, want geen bedreiging voor nationale populatie.

Voor verplaatsing moet een vergunning worden aangevraagd.
Een hoogst eigenaardige situatie.

In tuincentra kun je Moeraswespenorchis (Epipactis palustris) en Rietorchis (Dactylorhiza praetermissa) zomaar zonder enig probleem aanschaffen om in je tuintje te planten. Als ik die uitleg van het LNV letterlijk zou nemen, zou ik voor het naderhand uitgraven of verplanten van die orchideeen in mijn eigen tuintje een vergunning dienen aan te vragen!

Ik weet niet of je de huidige eigenaar van die tuin kent, maar als dat wel het geval is zou ik hem of haar vragen of je die planten mag uitgraven, en ze vervolgens zonder enige ruchtbaarheid simpelweg uit die tuin verwijderen en ermee doen wat jou het beste dunkt. Voor het te laat is.
Grüezi mitenand,
Arjan

tamis

Wist je dat 60% van de Nederlandse wilde flora te koop is, inclusief de helft van de uitgestorven soorten?

Verder. Het uitgraven en roven van orchideeën is natuurlijk een probleem, dus ik kan me voorstellen dat men dit toch wel reguleren. Waar ligt de grens met stropen?

Niet aan de grote klok hangen gaat niet meer, discussie en vondst staat al op waarneming.nl....... :(

Een ander bijkomend ethisch probleem is dat van 'floravervalsing'. Waar verplaats je het naar toe? Naar een andere tuin is geen probleem, maar een (semi-)natuurlijk gebied natuurlijk wel.....

Groet

Wil

Leon Olsthoorn

Maar is er dan wel een ontheffing aangevraagd in het kader van de flora en faunawet? Want dat lijkt me in ieder geval op zijn plaats en dan kunnen zij de aanvraag altijd afkeuren omdat een ontheffing huns inziens niet nodig is.

Ik zou de zaak alsnog telefonisch melden bij de AID en vragen wat zij je in dit geval aanraden. Het lijkt me iniedergeval zonde de planten zomaar te laten vernielen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

tamis

Er is niets aangevraagd. Ik heb alleen telefonisch kontakt gehad met Min van LNV.

Wil

Niko Buiten

#7
Aangezien voor deze soort (uit tabel 1) bij bestendig gebruik en ruimtelijke inrichting geen ontheffing nodig is heeft het m.i. weinig zin een ontheffing aan te vragen. Het is niet nodig dat te doen. Men handelt immers niet in strijd met de wet.

Je zou de kwestie kunnen voorleggen aan de directie of het bestuur van het bejaardenhuis en vragen of zij de groeiplaats willen verplaatsen naar een andere locatie op het terrein van het bejaardenhuis. Zij zullen daarvoor volgens mij een ontheffing krijgen, maar er zal bij verteld worden dat de maatregel niet nodig is omdat de soort nationaal gezien niet bedreigd is.
Groet,

Niko Buiten.


tamis

De aanvraag voor een ontheffing zou alleen nodig zijn voor verplaatsing BUITEN de tuin  naar bijv. het Keukenhofbos bij Lisse.

Voor verplaatsen BINNEN de tuin lijkt (mij) een ontheffing niet noodzakelijk want = bestendig beheer (verplaatsen en onderhouden van tuinplanten) door de eigenaar?

Groet

Wil


Niko Buiten

Volgens mij is daar - verplaatsen binnen de tuin - ook een ontheffing voor nodig.
Groet,

Niko Buiten.


tamis

M.i. voor bestendig beheer niet?

Groet

Wil

Niko Buiten

#11
Wanneer de gemeente hier in Haarlem een populatie beschermde muurvarens uit een te renoveren kademuur haalt, even nabij de locatie opslaat en daarna in dezelfde muur terugplaatst hebben ze daarvoor ook een ontheffing nodig.

Het lijkt mij dat verplaatsing van de Brede wespeorchis op een terrein hier ook onder valt. Voor het uitgraven, vervoeren en onder zich hebben is een ontheffing vereist.

Je kunt dit navragen bij het ministerie van LNV.
Groet,

Niko Buiten.


tamis

Dat is precies het verschil, vermoed ik. In geval van het verplaatsen van de muurvarens gaat het niet om BESTENDIG beheer.

Groet

Wil

Niko Buiten

#13
Dit snap ik niet.

Waarom gaat het bij het terugplaatsen van een Zwartsteel in dezelfde - gerenoveerde - muur niet om bestendig beheer, en bij het verplaatsen van een Brede wespenorchis naar een andere locatie op een terrein wel om bestendig beheer?
Groet,

Niko Buiten.


tamis

Voorzover ik het (goed) begrepen heb, draait het om het begrip BESTENDIG.

Dus als je bijv. elk jaar maait (zoals bij weidevogels) dan is dat bestendig en toegestaan.
Als je een keer een bepaalde afwijkende ingreep doet, zoals het verplaatsen van muurplanten, dan lijkt me dat niet bestendig en waarschijnlijk vergunningplichtig.

Maar, ik ben geen deskundige op dit punt en heb mijn kennis slechts van van de F&F-wet en het recente telefoongesprek met LNV hierover.

Met vriendelijke groeten

Wil


Leon Olsthoorn

CiteerDus als je bijv. elk jaar maait (zoals bij weidevogels) dan is dat bestendig en toegestaan.
Als je een keer een bepaalde afwijkende ingreep doet, zoals het verplaatsen van muurplanten, dan lijkt me dat niet bestendig en waarschijnlijk vergunningplichtig.
Maar dan geldt dit toch ook voor de brede wespenorchis, want die worden toch ook niet elk jaar verplaatst? Bovendien zijn orchideeen door hun samenleven met schimmels erg gevoelig voor verplaatsen. Reden te meer om hier eens goed naar te kijken.

Het gaat hier natuurlijk wel om planten in een tuin, die mogelijk niet als wild of verwilderd zullen worden aangemerkt. Maar volgens mij moet wel een ontheffing aangevraagd worden zodat het ministerie kan vaststellen of het hier om wilde of verwilderde planten gaat en ontheffing dus nodig is. Zo niet dan wordt de aanvraag afgewezen omdat de noodzaak hiervoor ontbreekt.

Maar is de brede wespenorchis uberhaupt een soort waar ontheffing voor nodig is (zoals voor zwartsteel)?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

tamis

Juist omdat het om een tuin gaat, waarin grasgemaaid wordt en planten geplant en verplant worden, lijkt me het verplanten vallen onder bestendig beheer en derhalve niet vergunnigsplichtig.

Brede wespenorchis staat in tabel 1 van de Flora- en Faunawet. Voor bestendig gebruik en beheer en voor ruimtelijke (her)inrichting is derhalve geen vergunning nodig, dacht ik. Voor alle andere ingrepen wel.

Groet

Wil


huysse

#17
Het doel van de Flora- en faunawet is het instandhouden van de planten- en diersoorten die in het wild voorkomen.

Wanneer deze populatie Brede wespenorchissen verplaatst wordt naar een andere tuin of vernietigd wordt zal dat niet van invloed zijn op het voorbestaan van de soort in het wild.
De wet is dus niet van toepassing.

Het verplaatsen naar een gebied buiten de tuin is volgens de wet niet toegestaan.
(Het uitzetten van dieren of planten in de vrije natuur is niet toegestaan)


Als bij werkzaamheden in de openbare ruimte een schadelijk effect optreedt voor beschermde soorten is een ontheffing of vrijstelling nodig.
Daarom heb je wel een ontheffing nodig bij een kademuur en niet voor een tuin.

groet,
Marijke

Niko Buiten

CiteerMaar is de brede wespenorchis uberhaupt een soort waar ontheffing voor nodig is (zoals voor zwartsteel)?
De Brede wespenorchis is geen plant waar uberhaupt een ontheffing voor nodig is.

Hoewel deze Brede wespenorchis in een tuin staat is het m.i. toch een wilde plant, tenzij hij in een tuincentrum is aangeschaft.

Ik vind dat voor verplaatsing van de plant binnen de tuin een ontheffing moet worden aangevraagd, al is het maar voor het draagvlak voor de flora- en faunawet (FFW).

De praktijk is dat er nauwelijks ontheffingen van de FFW worden aangevraagd.
Groet,

Niko Buiten.


Leon Olsthoorn

CiteerHoewel deze Brede wespenorchis in een tuin staat is het m.i. toch een wilde plant, tenzij hij in een tuincentrum is aangeschaft.

Ik vind dat voor verplaatsing van de plant binnen de tuin een ontheffing moet worden aangevraagd, al is het maar voor het draagvlak voor de flora- en faunawet (FFW).

De praktijk is dat er nauwelijks ontheffingen van de FFW worden aangevraagd.
Hier ben ik het mee eens en daarom zou ik de zaak in ieder geval voorleggen aan de AID. Dan kunnen zij vaststellen of in deze specifieke situatie ontheffing nodig is/was.

En daarbij is inderdaad de belangrijkste vraag hoe de planten in de tuin zijn terecht gekomen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

huysse

CiteerIk vind dat voor verplaatsing van de plant binnen de tuin een ontheffing moet worden aangevraagd, al is het maar voor het draagvlak voor de flora- en faunawet (FFW).

Dat is in de praktijk toch niet uitvoerbaar!
Een certificaat bij elk plantje in je tuin?
Het aantal mensen bij de AID verdubbelen?

groet,
Marijke

Niko Buiten

Citeer
CiteerIk vind dat voor verplaatsing van de plant binnen de tuin een ontheffing moet worden aangevraagd, al is het maar voor het draagvlak voor de flora- en faunawet (FFW).

Dat is in de praktijk toch niet uitvoerbaar!
Een certificaat bij elk plantje in je tuin?
Het aantal mensen bij de AID verdubbelen?

groet,
Marijke
Tja, er zijn ook mensen die zonder kapvergunning in hun tuin bomen willen kappen.

Het gaat niet om alle planten in je tuin maar om een beperkt aantal wilde planten (= soorten).  
Groet,

Niko Buiten.


huysse

Zie eerdere opmerking:

"Wist je dat 60% van de Nederlandse wilde flora te koop is, inclusief de helft van de uitgestorven soorten?"

groet,
Marijke

Leon Olsthoorn

Toch gaat het me te ver zomaar aan te nemen dat een plant aangeplant is omdat hij toevallig in een tuin staat. Ook een plant in een tuin kan wild of verwilderd zijn.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Niko Buiten

#24
Ik ben het met Leon eens.

Bovendien is de handel in wettelijk beschermde wilde planten verboden.
Groet,

Niko Buiten.


alegro

#25
CiteerIk ben het met Leon eens.
Dat zou dan inhouden dat je in de problemen kunt komen met in het tuincentrum aangeschafte inlandse soorten, zoals Moeraswespenorchis en Rietorchis.

Niemand kan achteraf controleren of die planten gekocht of geroofd & aangeplant zijn of spontaan in de tuin zijn opgekomen.

CiteerBovendien is de handel in wettelijk beschermde wilde planten verboden.
Ik weet van minstens 1 kwekerij waar alle inheemse orchideeensoorten + nog een aantal in NL uitgestorven en buitenlandse, te koop zijn. De lijst van die kwekerij vermeldt onder meer 19 Dactylorhiza soorten, 20 Ophryssen en diverse Spiranthes, waaronder S. aestivalis en S. spiralis.

Ik moet daaraan toevoegen dat ik niet heb geinformeerd of je daar ook een ontheffings-certificaat o.i.d. bij de aanschaf van 1 van deze soorten krijgt.

De beide eerstgenoemde soorten zijn in ieder geval vrijelijk verkrijgbaar op de vijverafdeling van menig tuincentrum.
Grüezi mitenand,
Arjan

tamis

#26
kijk eens op:

http://www.plantago.nl/plantindex/index.htm

Je kunt bij drie bedrijfen Epipactus helleborine kopen.

Dus hoezo verboden om beschermde planten te verkopen?

Zal wel beschermde planten uit het wild bedoeld zijn?.

Groet

Wil.

Niko Buiten

#27
Wil (en Arjen en meelezers),

De Flora- en Faunawet beschermd de in de Algemene Maatregel van Bestuur genoemde planten - ik kan deze voor een link nu effe niet terugvinden op de website van LNV - die zowel in tuinen als in de natuur wild voorkomen, dus niet op uitgezaaide of aangeplante planten die uit kweek of import afkomstig zijn. Handel in planten die uit kweek of import afkomstig zijn is niet verboden.

Hoe gaat het met de Brede wespenorchissen in de tuin van het bejaardenhuis. Heb je daar nog iets mee gedaan?


(Verder zou ik het prettig vinden wanneer je niet zo'n aanmatigende toon aanslaat, Wil.)
Groet,

Niko Buiten.


tamis

Ik heb verder niets ondernomen in de richting van de tuineigenaar (nu nog een particulier). Die ken ik niet en hij kent mij niet en om hem nou de AID "op zijn dak te sturen", vind ik ook zo wat. Met de toekomstige eigenaar (bejaardentehuis) heb ik ook geen contact. Ik was slechts toevallig in de tuin, omdat een verre kennis daarin een onbekend blauw plantje (Isotomia) had gevonden.

(Beste Niko, ik ben me van een aanmatigende toon niet bewust. Excuses daarvoor, mocht dat zo overkomen. Als je wilt, schrijf me een persoonlijk bericht, waarin je je opmerking verder toelicht. Ik ben nooit te oud om iets (af) te leren.)

Groet

Wil



huysse

Nico, kun je zeggen waar je het volgende gevonden hebt?

De Flora- en Faunawet beschermd de in de Algemene Maatregel van Bestuur genoemde planten die zowel in tuinen als in de natuur wild voorkomen

En je moet alles misschien nog eens goed nalezen, ik denk niet dat je Wil van een aanmatigende toon kunt betichten.

groet,
Marijke