Kolibrievlinder

Gestart door Pim, maart 20, 2004, 19:06:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Zag op waarnemingen.nl een waarneming van een kolibrievlinder in maart 2004.
Is dat erg vroeg of komt dit vaker voor?
Weet iemand dat?
;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BWoets

Ik heb geen idee.
Maar het is zeker wel een betrouwbare waarneming.
Het was bij ons in het gebied, en ik ken de waarnemer persoonlijk.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Pim

Twijfelde ook niet aan betrouwbaarheid, maar volgens mij wel zeer vroege waarneming van vlinder uit het zuiden. :)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BWoets

Wie weet overwinteren die beesten ook wel eens in Nederland.
Je hebt er rare gevallen tussen zitten, net zoals een overwinterende Zomertortel, alleen valt zo'n vlinder natuurlijk minder op.
En als de zwaluwen er al zijn, kan een vlinder ook al in Nederland zijn, toch?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Pim

Daar zit wat in. Wellicht zat die kolibrievlinder wel in een warme bollenschuur en wordt hij sarcastisch genoeg opgegeten oor de eerste boerenzwaluwen van 2004 :(  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Erik Kleyheeg

En die vlinders zijn vast ook wel gevoelig voor harde zuiderwind!!

Sifra Corver

Kolibievlinders kunnen over het algemeen niet in ons land overwinteren; het percentage dat het daadwerkelijk redt is zeer gering. Net als overwinterende dagvlinders zoeken ze schuurtjes en tuinhuisjes op. Ik vermoed dan ook dat de waarneming een van de eerste trekvlinders uit het zuiden betreft..

Met vriendelijke groet,

Sifra Corver

---------------
Butterflies and Moths in the Netherlands
http://www.leps.nl

Kolibrie en distelvlinders kwame

#7
Dit jaar waren de kolibrie en distelvinders al 6 maanden eerder in NL dan normaal. ik geloof dat de piek gewoonlijk in juli valt maar dit jaar werden al in februari een 6 tal koliberie vlinders gezien op verschillende plekken (in elk geval in Zeeland en in Raar/Meerssen in Zuid limburg). Meer informatie op de vlinderstichtnig webstie. Hier een email van 16 maart:
".....Beste Marcel,

Bedankt voor het doorgeven van deze waarneming uit Meerssen. Heel bijzonder.
Op onze website kunt u lezen dat er vorige week nog twee
kolibrievlinders zijn gezien.
met vriendelijke groeten,
Mathilde .........."

Andre H
Gr

Sira

Vandaag 31/08/2004 een kolibrivlinder gesignaleerd in onze tuin te Gingelom omstreeks 19.00 uur.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Klaas van Haeringen

In Zuid-Europa waar distelvlinders en kolibrievlinders vandaan komen vliegen ze ook al heel vroeg. Eind februari was het best warm, dus dan is het normaal dat zulke trekvlinders al deze kant opkomen. Een kolibrievlinder doet er trouwens niet zo lang over om hier naartoe te vliegen. Misschien gaat het ook wel om poppen die de winter hebben overleefd en heel vroeg al zijn uitgekomen met het mooie weer......

Groeten

Klaas