hertentruffel bij eik

Gestart door Marian en Bert, augustus 09, 2007, 23:07:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Vanmiddag vonden we weer diverse ex. van de Zwarte truffelknotszwam met daaronder uiteraard een truffeltje.

Deze truffel groeit anders dan anders het geval was bij eik. Hij is kleiner ongeveer 1,8 cm. de wand 3 mm dik en ruikt niet.
Ook de sporen zien er anders uit dan bij de voorgaande exemplaren.
Ze zijn bruiner hebben een duidelijke band en lijken ook kleiner maar dat laatste doe ik uit m´n hoofd. Sporenmaat ongeveer 16 18 mu incl. band 11- 13 mu zonder.
Ik neem aan zie ook Gele bijbel dat dit een Stekelige hertentruffel maar ja ik weet het niet zeker.

Met vriendelijke groeten,
Marian

Marian en Bert

Om het beeld compleet te maken.

Nico Dam

Hoi Marian,
Fraaie foto, dat mos + knotsen!
Zou het kunnen dat op de andere foto nog onrijpe sporen staan? En dat de band later de ornamentatie wordt (als hij lokaal instort; de "pilaartjes" die overblijven zijn dan de stekels)?
Volgens mijn dikke truffelboek heeft Elaphomyces muricatus sporen van 16-19 mu, en is de wand van het vruchtlichaam op doorsnede gemarmerd. E. granulatus heeft sporen van 20-28 mu, en geen gemarmerde wand.
Groet,
Nico

Marian en Bert

Hoi Nico,

Ze hebben wel stekels maar het lukt niet om daar een goede opname van te maken. Ik vroeg  me inderdaad wel af of de sporen al rijp zijn. Eerdere truffels waren altijd al helemaal zwart van binnen en/of deels vergaan en deze is nog voor een klein deel wit.
De wand lijkt me gemarmerd, zie foto. Zit er in de groeiplaats eik of beuk dus geen verschil?

Overigens staat de verkeerde foto bij deze topic. Deze is van een andere vondst op hetzelfde landgoed maar bij beuk. Maar omdat het toch niet om die Zwarte truffelknotszwam gaat laat ik hem maar staan.

Groeten van Marian

Ismael

zie ook deze topic

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=32399

Het betekend voor mij dat ik wrs ook de stekelige heb waargenomen en niet de korrelige, want altijd onder eik. Tenminste als dat 1 van de doorslaggevende kenmerken is. Ook is de stekelige wat kleiner
Groeten Ismaël Wind

Marian en Bert

#5
Hoi Ismaël,

Bedankt, die topic had ik gemist. De eerst gevonden Korrelige hertentruffel groeide bij den en is door Wim Ligterink gecontroleerd. Een tijdje terug vond ik voor het eerst truffels bij beuk. Gezien de maat van die truffel, de maat van sporen en de tekst in de Gele bijbel dat Korrelige hertentruffels bij zowel loof- en naaldbomen (vooral bij grove den) voorkomt heb ik die toen ook als Korrelige hertentruffel ingevoerd en ja nu slaat de twijfel natuurlijk toe (ik zal de waarneming bij de beuk voorlopig op onzeker zetten).

Gisteren vonden we de truffel dus ook bij eik. Gezien die kleiner is en de sporen ook kleiner zijn, kwam voor het eerst de Stekelige in beeld die volgens de Gele bijbel alleen bij loofbomen voorkomt

Ik zal nog eens gaan spitten in die beukenlaan in de hoop er weer een te vinden waardoor ik ze misschien met elkaar kan vergelijken.

Lastig hoor die paddenstoelen.
Groeten van Marian

Marian en Bert

#6
Ter info.
Inmiddels ben ik met succes op truffeljacht geweest.
Het vinden van de truffels bij de beuk in het Sterrebos was niet zo moeilijk, de Zwarte truffelknotszwam (mic. gecontroleerd) groeien er bij bosjes. De eerste steek in de grond leverde gelijk een mooie truffel op.

Bij den (iets verderop) had ik vorig jaar al truffels gevonden. Met wat meer moeite vond ik ook daar de knotsjes, weer even graven .............

Vandaag heb ik beide truffels en het eerder ex. bij eik eens met elkaar vergeleken.

Truffel bij beuk:
Truffel 2,3 x 1,7 cm. Bruinrood van kleur
Zwarte sporen tot 22 mu.
Binnenzijde wand gemarmerd.

Truffel bij den:
Truffel 3,5 x 2,5 cm. Geligbruin matter van kleur.
Zwarte sporen tot 30 mu.
Binnenzijde egaal cremekleurig.

Bij eik had ik de maat al opgegeven.
Truffel 1,8 cm. Bruinrood van kleur.
Sporen waarschijnlijk dus niet rijp, ze zien er nog steeds hetzelfde uit. Maar de stekels zijn aanwezig.
Sporen met een band, ongeveer 16 18 mu incl. band en 11- 13 mu zonder.

De truffel bij den en beuk lijken me duidelijk verschillend. De eerste (bij beuk) lijkt me de Stekelige en die bij den is de Korrelige hertentruffel.

Wat kleur betreft lijkt de truffel bij eik het meest overeen te stemmen met de truffel bij beuk. Maar die laten ik maar voor wat het is.

Groeten van Marian

P.s. Dat van die pilaartjes wat leuke info Nico.

Bijgaande foto: Doorsnede truffel bij beuk met gemarmerde wand

Marian en Bert

Doorsnede truffel bij den met egaal creme kleur

Marian en Bert

Truffel bij beuk, detailopname buitenzijde

Marian en Bert

Truffel bij den, detailopname buitenzijde

Marian en Bert

Foto van rijpe sporen van een hertentruffel.

Marian en Bert

En tenslotte (daar had ik natuurlijk mee moeten beginnen) de truffel zelf.
Dit is het exemplaar wat bij den groeide.

Ismael

#12
vandaag ook 1 bij den gevonden, voor het eerst
Groeten Ismaël Wind

Ismael

detail buiten
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#14
detail binnen, een iets roze rand in elk geval niet gemarmerd. Dus denk ik een korrelige
Groeten Ismaël Wind

Dieter

#15
Leuk, dit truffeltopic! Even ter informatie voor moesten jullie er nog vinden. De sporen op de bovenste zijn met zekerheid nog niet rijp, de stekeltjes/staafjes staan er nog niet op. Ook kan je ze niet onderdescheiden op basis van het stekelig zijn of niet want de stekelige is niet altijd stekelig en die voorkeur van Den is ook geen goed kenmerk omdat beide bij zowel loof als naaldhout voorkomen. Het eenvoudigste kenmerk is het gemarmerd zijn van het peridium of niet. Als je nog eens in het bos loopt dan moet je eens letten op graafsporen, vnl. van eekhoorns, eekhoorns lijken er dol op te zijn. Gewoon wat door graven in de buurt van zo'n putje. Zelf nu kan je hertentruffels vinden! ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV