Hoofdmenu

mooi oranje

Gestart door Ismael, mei 05, 2011, 14:50:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

in een moerassig gebiedje wat aan het rondmodderen geweest. Onder een doorweekte dode wilgentak deze prachtige oranje polypoor. Nog geen idee welke soort. Je zou denken met een dergelijke kleur dat moet te doen zijn maar helaas. Onder de  :micro: gehad maar wordt  niet echt duidelijker, de hyfen hebben gespen waardoor bijv ceriporia afvalt. Op de tak ernaast, ook wilg, ook oranje maar met daarop een witte soort Iemand die zegt ach dasdie!



Groeten Ismaël Wind

Marian Jagers

Hoi Ismael,

Deze oranje lijkt me vooral doorweekt (geweest) en oud, kan hij eerder ook wit zijn geweest?
Groeten Marian

Ismael

tja daar heb ik wel aan gedacht maar leek mij niet, omdat hij nog stevig is. Maar het zou best kunnen natuurlijk, ik zal die kant eens langs gaan met de sleutel
Groeten Ismaël Wind

ratje

ik zou haast aan een zwameter denken gezien de kleur.

Ismael

ik denk dat het een ceriporiopsis is. Misschien c gilvescens (verkleurende poria) dat klinkt wel logisch ;) zal nog even verder puzzelen
Groeten Ismaël Wind

knabenkraut

Hoi Ismael,

Heb je hem inmiddels al laten sporuleren?
De twee sporen die ik gevonden heb komen qua vorm namelijk niet echt overeen met gilvescens.
Het is overigens de vraag of die paar sporen ook echt bij dit exemplaar horen.
Ben benieuwd!!
groetjes,
Dini

xenion

Ik vind die jonge witte exemplaren wel wat van Physisporinus (vitreus) hebben, die kan oud ook behoorlijk verkleuren: http://waarneming.nl/waarneming/view/40275002?_popup=1
Groeten,
Martin

Ismael

#7
p vitreus heeft geen gespen en deze wel. Sporuleren nog niet, diegene die op de tak zaten zijn verdroogd, dat brengt mij op het kenmerk opkrullen en hard worden en vele malen kleiner wordend. Overigens de witte exemplaren verkleuren wel wat bij aanraking en een dag later zwartig
Groeten Ismaël Wind

xenion

Ik had de microscopische kenmerken niet nagezocht, maar die soort valt dan inderdaad af.
Niet dat ik het dan wel weet, maar heeft deze soort cystiden?
Groeten,
Martin