(G)een Hoogveenglanslibel ...

Gestart door frankneijts, juli 01, 2015, 18:28:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Gisterochtend vond ik bij een bospoel in de Dommelbeemden tussen Veldhoven en Waalre een wat merkwaardige glanslibel. Het beestje viel in eerste instantie op door zijn gedrag: voortdurend min of meer hetzelfde rondje vliegend, laag boven het water. Gedrag en uiterlijk deden mij sterk denken aan Gevlekte glanslibel (die dat overigens ook heel vaak boven land doet!) maar het beestje leek erg donker en gele tekening ontbrak schijnbaar. Hierdoor gingen mijn gedachten uit naar een Hoogveenglanslibel (HGL) waarvan ik al eens eerder een exemplaar had gevonden, ver van de enige bekende Brabantse locatie (Reuselse Moeren, hemelsbreed ruim 20 km van de Dommelbeemden): http://waarneming.nl/waarneming/view/2737890. Na een tijdje kreeg ik een beetje 'vat' op zijn vliegroute en kon ik me op een strategische plek installeren waarna het lukte acceptabele plaatjes te maken. Hoewel ik op de foto's maar ook in het veld het kenmerkende slanke achterlijf van HGL een beetje leek te missen, raakte ik er steeds meer van overtuigd dat het dat wel móest zijn. Natuurlijk was de locatie vreemd (geen hoogveen in de buurt) en ook klopte het gedrag niet helemaal (volgens de Libellengids "mijdt open water") maar dat paste misschien wel beter bij een zwerver.. Enfin, de waarneming als HGL ingevoerd en na plaatsing van de bijgaande foto ook goedgekeurd. Daarna nog op dit forum een topic geopend over deze opmerkelijke waarneming, nog steeds ervan uitgaande dat het een HGL betrof. Totdat Vincent Kalkman mij er via Anne op attent maakte dat er een paar dingen niet klopten voor de ID en dat het een Smaragdlibel moest zijn! Hierop heb ik het topic verwijderd omdat de inhoud geheel gebaseerd was op de ID als Hoogveenglanslibel en dat was het nu eenmaal niet..
Desondanks leek het Anne en mij zinvol genoeg om het topic in een wat gewijzigde vorm alsnog te plaatsen, bij deze dus.
In de compo heb ik het bewuste beestje geplaatst tussen een Smaragdlibel (boven) en een Hoogveenglanslibel (onder) waardoor misschien beter zichtbaar is dat mijn vergissing nog niet zo heel verschrikkelijk dom was en dat hij wel degelijk wat weg had van een HGL: donker uiterlijk, ogenschijnlijk zonder de 'overdreven' knotsvorm van het achterlijf en ook zonder groene glans daar + niet zulke lichtgroene ogen als Smaragdlibel.  Goed te zien echter en een hard kenmerk van Smaragdlbel is dat de achterlijfaanhangsels even lang zijn: bij de 'glanslibellen' steekt het bovenste deel duidelijk uit over het onderste deel. Daarnaast hebben alle 'glanslibellen' een gele vlek op de neus welke bij Smaragdlibel ontbreekt. Deze en andere gele tekening zijn echter bij vliegende libellen vaak niet zo goed te zien/beoordelen vanwege lichtreflecties en bij oudere exemplaren kan het geel zodanig verdonkeren dat het nauwelijks meer opvalt (bijv. de 'gele' ring tussen S2 en S3 bij de bewuste libel). Let overigens ook op het bij Smaragdlibellen ontbreken van de duidelijke segmentering van het achterlijf zoals dat bij Gevlekte en Hoogveenglanslibel altijd opvalt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

nick w

dank je wel Frank, leerzaam.

Groet,
Nick W

AvanderHeijden

Beslist een moeilijk individu, ik kan me voorstellen dat je naar HGL neigde.

frankneijts

Het 'Taschenlexikon der Libellen Europas' (dat fraaie Duitse 'libellenmissaaltje' ..) vermeldt in de 'Beobachtungtipps' van Smaragdlibel: ".. während C. aenea am Ende ihrer Flugzeit schwärzlich und nur stumpf schimmernd erscheint."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


Weia

Dat donkerpaarse vind ik wel vrij normaal voor een oude smaragd.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0