dit vind ik verwarrend.

Gestart door jfbouwmeester, juni 30, 2015, 22:54:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

Fazanten en zwerfkatten mogen onder bepaalde voorwaarden worden geschoten.
Wat te denken van deze afbeelding?
Kan je voor en tegen zijn?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Freek Verkerk

Er zijn altijd bepaalde voorwaarden. Ik mag niet met een katapult zomaar iets afschieten. Meestal is een wapenvergunning en een jachtvergunning nodig. Maar het lijkt mij goed dat we niet iets geheel uitsluiten. Maar in het geval van zwerfkatten. Het lijkt me erg moeilijk te bepalen wat zwerfkatten zijn. Je schiet al snel iemands huisdier af. Bovendien kunnen de huiskatten toch niet in de nederlandse natuur overleven dus eigenlijk zie ik geen enkele reden waarom die afgeschoten moeten worden.


De fazanten zijn exoten, en redden zich uitstekend in Nederland. Ze zijn juist vanwege de jacht uitgezet dacht ik. Daar heb ik dan weer minder bezwaar tegen dat die afgeschoten worden. Ook door plezier jagers.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jfbouwmeester

Redelijk en logische gedachten Freek.
Maar het ligt mij bij dat zwerfkatten afgeschoten moeten worden en dat jagers dat niet eens graag doen, want ze moeten die dieren toch weer opruimen. Ze oogsten er in wezen niets mee en ik denk dat het bij jagers toch ook om een buit gaat, die je kan eten.
Zelf denk ik dat je zwerfkatten in de natuur af moet schieten ten gunste van de vogels. Ik ben niet zo bang dat er een huiskat of zelfs een boerederijkat wordt afgeschoten.

Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Freek Verkerk op juli 01, 2015, 12:11:15 PM
Bovendien kunnen de huiskatten toch niet in de nederlandse natuur overleven


Zeker wel, of heb je een publicatie gelezen waarin staat dat ze dat niet overleven?
Douwe van der Ploeg

belle

Uit "Zoogdieren van West-Europa" (KNNV 1994):

"Het voortplantingssucces van verwilderde huiskatten is gering en neemt af naarmate de populatie onafhankelijker van de mens leeft. De aanwas is vaak geringer dan de sterfte, zodat de populatie alleen voorbestaat door aanvulling vanuit huiskattenpopulaties."
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

jfbouwmeester

Dat is al een mooi gegeven Belle!
Maar voor het zover is mogen ze ook wel afgeschoten worden. Spaart toch vogellevens. Wie weet wordt zo ook de aanvulling uit huisdierpopulaties gereduceerd.
Overigens vind ik katten gewoon heel leuk hoor, vergis je niet.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

belle

Het probleem is dat er veel te veel boerderij/huiskatten geboren worden. Men neemt niet de verantwoordelijkheid voor deze dieren, ze worden niet gesteriliseerd etc. waardoor de populatie verwilderde katten in stand blijft...

Ja, katten zijn en blijven prachtige dieren...  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Douwe van der Ploeg

Dat huiskatten niet een levensvatbare populatie kunnen vormen is toch al heel wat anders dan dat huiskatten (als individu) niet in de vrije natuur kunnen overleven.. En ook dat eerste heb ik mijn twijfels over, maar daar heb ik zo even geen publicaties over.
Douwe van der Ploeg

Sietske

Ik ben absoluut tegen het afschieten van zwerfkatten. Het komt regelmatig voor dat een huiskat zoek raakt en dan zijn hun "baasjes" wanhopig aan het proberen ze terug te vinden. Erger is natuurlijk nog wat mensen so wie so doen om katten en ook andere dieren voor kwaad te doen. Geen dier wreder en roofzuchtiger dan de mens.
Zelf heb ik ooit een zwerfkatje (kitten) opgenomen. Haar moeder en broertje waren ervandoor. Ze werd een schat van een huiskat en uit haar nest van 4 kittens heb ik nu nog 1 kater (inmiddels 16 jaar oud).
Ik denk eigenlijk dat er niet veel zwerfkatten in Nederland zijn. Het zullen meestal verdwaalde of in de steek gelaten huiskatten zijn. Die verdienen hun thuis terug (en gelukkige baasjes) of een nieuw thuis. Katten afschieten ten gunste van de vogels is waanzin. Je kunt ze moeilijk kwalijk nemen dat ze moeten eten. En als het daarom gaat, pak dan maar eksters en kraaien, en ook andere vogels. Die doen heel wat meer kwaad. (Niet dat ik vind dat die afgeschoten moeten worden, maar je moet wel realistisch zijn.)

peterv

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 01, 2015, 19:57:22 PM
Dat huiskatten niet een levensvatbare populatie kunnen vormen is toch al heel wat anders dan dat huiskatten (als individu) niet in de vrije natuur kunnen overleven.. En ook dat eerste heb ik mijn twijfels over, maar daar heb ik zo even geen publicaties over.
http://www.rug.nl/news/2012/02/2012wildekattenschier
https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/overlast-verwilderde-katten-op-schiermonnikoog


Conclusie: huiskatten redden zich prima in de natuur en er zijn op Schiermonnikoog geen effecten vastgesteld op de broedvogelpopulaties.


Het aantal zwerfkatten in Nederland loopt in de vele 10-duizenden:
http://www.wageningenur.nl/nl/project/Nederlandse-zwerfkatten-in-beeld.htm


Ik ken geen enkel onderzoek dat aantoont dat zwerfkatten in bepaalde gebieden een negatief effect hebben op de populaties van vogels of andere diersoorten.


Afschot van zwerfkatten is in Nederland per provincie geregeld. In een aantal provincies mogen jagers op katten schieten en in een aantal andere provincies is dit niet toegestaan (wat niet wil zeggen dat het daar dus ook niet gebeurt). De meeste jagers die ik ken (en dat zijn er heel wat) hebben er geen enkel probleem mee om een kat af te schieten, ze beschouwen dat als een goede daad voor de biodiversiteit (en niet hardop gezegd: weer een concurrent minder die jonge hazen, konijnen of fazanten pakt).
Peter Venema

jfbouwmeester

Mooi toch dit forum, in korte tijd heb ik nu al veel meer informatie. :duim:

Bedankt,

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Sietske

Dit ging over katten. Hoe zit het eigenlijk met honden? Worden die ook zo gemakkelijk afgeschoten? We hebben het over onze meest geliefde huisdieren. Ik hou meer van katten dan van honden, maar niettemin... gewoon om te weten: worden zwerfhonden ook gewoon maar afgeschoten?

Leon Olsthoorn

Kom jij weleens een zwerfhond tegen in Nederland?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

peterv

Nee, honden zijn veilig. Jagers houden meer van honden dan van katten natuurlijk  >:D  er zijn immers wel jachthonden maar geen jachtkatten.
Meer serieus: het is gemakkelijker om een rondzwervende hond op te sporen en te vangen dan een kat. Honden worden bij mijn weten alleen geschoten als ze extreem agressief zijn, en dan vaak nog met een verdovingsgeweer. Er zwerven in Nederland ook wel degelijk honden rond, maar meestal worden die toch binnen een aantal weken gevangen. Ik heb zelf wel eens een tweetal zwerfhonden in een natuurgebied meegemaakt die het een maand of 2 uithielden voor ze gevangen konden worden. Die waren uiterst schuw naar mensen. Volledig verwilderde populaties zwerfhonden zoals in zuid- en oost-Europa zijn er niet in Nederland.
Peter Venema

Sietske

#14
Precies. Dus zou er ook geen verschil moeten zijn tussen de benadering van katten en honden. Allebei geliefde huisdieren die we met respect moeten benaderen. En een kat jaagt wel degelijk ook, bijvoorbeeld op muizen en ratten op een boerderij. Maar dat ziet een jager kennelijk niet en vindt dat ook niet belangrijk. Maar het belangrijkste is dat we eens wat meer respect voor katten krijgen en mensen ook beseffen wat ze betekenen in liefde. Zoiets kun je niet gewoon maar doodschieten. Katten zijn prachtdieren en zouden niet moeten rondzwerven. Maar ze zijn erg goed in overleven, veel beter dan een hond. En eigenlijk nooit agressief. Ze zijn ook zelden van die vogeltjesjagers zoals ze voorgesteld worden, maar ze hebben hun instinct natuurlijk wel. En wat dan als het om honden als konijntjesjagers gaat? Of nog erger?
Het ging aanvankelijk om een afbeelding en een kat is geen fazant. Het is een geliefde huisgenoot en geen enkel dier (ook een hond niet) heeft me zoveel loyaliteit en liefde gegeven. De afbeelding brengt mij overigens ook in verwarring, het lijkt me niet zo'n beste om katten tegen een jachtpartij te beschermen.

jfbouwmeester

" Katten afschieten ten gunste van de vogels is waanzin. Je kunt ze moeilijk kwalijk nemen dat ze moeten eten. En als het daarom gaat, pak dan maar eksters en kraaien, en ook andere vogels. Die doen heel wat meer kwaad. (Niet dat ik vind dat die afgeschoten moeten worden, maar je moet wel realistisch zijn.)""

Kraaien en eksters en ook andere vogels horen in de natuur. Zwerfkatten beslist niet. Lijkt mij ook realistisch.

De basis van het kattenprobleem ligt bij de mens, die hun huisdier de "vrijheid" geeft ten koste van andere dieren.

Natuurlijk is doodschieten altijd rot, ik vind katten ook heel prettig gezelschap.
Maar zwervers horen niet in de natuur.

Overigens heb ik in jullie bijdragen gelezen dat er heel wat onderzoek gedaan wordt om dit op andere manieren aan te pakken. Dat verdiend ook een compliment.

Jan Bouwmeester


jfbOUWMEESTER

joostheeremans

Citaat van: Sietske op juli 02, 2015, 01:23:56 AM
...Zoiets kun je niet gewoon maar doodschieten. Katten zijn prachtdieren en zouden niet moeten rondzwerven...


Hier ben ik het wel mee eens, het is van de zotte dat mensen die katten hebben als huisdier deze kat zomaar buiten hun huis laten. Het is een huisdier dat in de natuur niet thuishoort en bovendien een grote kans loopt om dood te worden gereden in Nederland. Als je van je kat houdt, dan hou je die binnen. Het is jammer dat we tot voor kort twaalfduizend katten per jaar af moesten schieten omdat katteneigenaren hun kat zonder omkijken naar buiten gooiden. Als we daar nou eens wat aan deden, dan kunnen we in de toekomst wellicht stoppen met het afschieten van katten. Dan wint iedereen, minder schade aan de natuur door katten, minder ongelukken op de weg door katten en minder zinloos afgeschoten katten. En, niet geheel onbelangrijk gezien de hoeveelheid liefde die een kat kan geven zoals jij al zegt, je kan de hele dag van je kat genieten, ipv die paar momentjes dat hij thuiskomst om te eten of te slapen. En nooit meer in de rats zitten als die kat niet thuiskomt!
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jfbouwmeester

Joost,

ik vind dit zo goed geschreven, het zou eigenlijk in alle kranten geplaatst moeten worden!

Dan heb je kans dat eigenaren zich beter gaan gedragen.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Freek Verkerk

Wij hebben twee katten, broertjes, die kunnen in en uit het huis lopen via een kattenluikje. Vrijwel dagelijks brengen zij vogels en muizen thuis en ook eenmaal een eekhoorn. Dat zijn allemaal geen berdeigde diersoorten. Ik zat pas in de tuin en toen hoorde ik een geschetter van lijsters. Bleek dat een van de katers door de tuin sloop. De vogels hadden hem al opgemerkt en waarschuwden elkaar. Met een duikvlucht probeerden ze hem ook te verjagen, waarschijnlijk hadden ze jongen in de buurt. Hij sprong op, bijna een meter de lucht in, en had er bijna een te pakken. Een geweldig gezicht.

Een kat opsluiten in huis vind ik zielig.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jfbouwmeester

Citaat van: Freek Verkerk op juli 18, 2015, 12:29:08 PM
Wij hebben twee katten, broertjes, die kunnen in en uit het huis lopen via een kattenluikje. Vrijwel dagelijks brengen zij vogels en muizen thuis en ook eenmaal een eekhoorn. Dat zijn allemaal geen berdeigde diersoorten. Ik zat pas in de tuin en toen hoorde ik een geschetter van lijsters. Bleek dat een van de katers door de tuin sloop. De vogels hadden hem al opgemerkt en waarschuwden elkaar. Met een duikvlucht probeerden ze hem ook te verjagen, waarschijnlijk hadden ze jongen in de buurt. Hij sprong op, bijna een meter de lucht in, en had er bijna een te pakken. Een geweldig gezicht.

Een kat opsluiten in huis vind ik zielig.

Een kat opsluiten is volgens mij minder zielig dan vogels en muizen vermoorden.
Maar zielig is een emotioneel argument. Een menselijk gedachtengoed.
Dieren doen helemaal niet aan zielig. Die nemen het leven gewoon zoals het zich voordoet. Die gaan niet vergelijken.

Jan Bouwmeester ;)
jfbOUWMEESTER

Freek Verkerk

Citaat van: jfbouwmeester op juli 18, 2015, 18:57:41 PM
Citaat van: Freek Verkerk op juli 18, 2015, 12:29:08 PM
Wij hebben twee katten, broertjes, die kunnen in en uit het huis lopen via een kattenluikje. Vrijwel dagelijks brengen zij vogels en muizen thuis en ook eenmaal een eekhoorn. Dat zijn allemaal geen berdeigde diersoorten. Ik zat pas in de tuin en toen hoorde ik een geschetter van lijsters. Bleek dat een van de katers door de tuin sloop. De vogels hadden hem al opgemerkt en waarschuwden elkaar. Met een duikvlucht probeerden ze hem ook te verjagen, waarschijnlijk hadden ze jongen in de buurt. Hij sprong op, bijna een meter de lucht in, en had er bijna een te pakken. Een geweldig gezicht.

Een kat opsluiten in huis vind ik zielig.

Een kat opsluiten is volgens mij minder zielig dan vogels en muizen vermoorden.
Maar zielig is een emotioneel argument. Een menselijk gedachtengoed.
Dieren doen helemaal niet aan zielig. Die nemen het leven gewoon zoals het zich voordoet. Die gaan niet vergelijken.

Jan Bouwmeester ;)
Dat is wel een interessante gedachte. Dat dieren opsluiten niet erg is. Een vriendje van mij vond het zielig dat de roofdieren in Artis, de leeuwen, tijgers en beren, zulke kleine ruimtes hadden. Zo had ik er nog nooit naar gekeken, maar ik was het wel een beetje met hem eens. Ook hebben ze in Artis grote roofvogels, die kunnen amper vliegen daar. En ik lees ook wel eens iets over scharrelkippen en plofkippen. Aangezien de dieren waarschijnlijk niet beter weten is het misschien niet zo erg.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jfbouwmeester

Citaat van: Freek Verkerk op juli 19, 2015, 12:55:44 PM
Citaat van: jfbouwmeester op juli 18, 2015, 18:57:41 PM
Citaat van: Freek Verkerk op juli 18, 2015, 12:29:08 PM
Wij hebben twee katten, broertjes, die kunnen in en uit het huis lopen via een kattenluikje. Vrijwel dagelijks brengen zij vogels en muizen thuis en ook eenmaal een eekhoorn. Dat zijn allemaal geen berdeigde diersoorten. Ik zat pas in de tuin en toen hoorde ik een geschetter van lijsters. Bleek dat een van de katers door de tuin sloop. De vogels hadden hem al opgemerkt en waarschuwden elkaar. Met een duikvlucht probeerden ze hem ook te verjagen, waarschijnlijk hadden ze jongen in de buurt. Hij sprong op, bijna een meter de lucht in, en had er bijna een te pakken. Een geweldig gezicht.

Een kat opsluiten in huis vind ik zielig.

Een kat opsluiten is volgens mij minder zielig dan vogels en muizen vermoorden.
Maar zielig is een emotioneel argument. Een menselijk gedachtengoed.
Dieren doen helemaal niet aan zielig. Die nemen het leven gewoon zoals het zich voordoet. Die gaan niet vergelijken.

Jan Bouwmeester ;)
Dat is wel een interessante gedachte. Dat dieren opsluiten niet erg is. Een vriendje van mij vond het zielig dat de roofdieren in Artis, de leeuwen, tijgers en beren, zulke kleine ruimtes hadden. Zo had ik er nog nooit naar gekeken, maar ik was het wel een beetje met hem eens. Ook hebben ze in Artis grote roofvogels, die kunnen amper vliegen daar. En ik lees ook wel eens iets over scharrelkippen en plofkippen. Aangezien de dieren waarschijnlijk niet beter weten is het misschien niet zo erg.

Dat denk ik zelf ook echt. Je hebt me goed begrepen Freek.
En toch ook denk ik vanuit menselijk oogpunt dieren best wat meer comfort mogen verschaffen. Het oogt gewoon beter. Dus waarom zouden we daar niet aan voldoen?
Schiet me ineens een stuk of tienduizend vrije uitloopkippen te binnen op de Veluwe. Ze hadden ruimte zat maar meer dan 99% zat en lag gewoon massaal bij de voer en drinkbakken. Slechts hier en daar zag je er een stuk of vijf op onderzoek gaan tussen de bomen en het gras. Dus echt voor kippen denken kunnen wij mensen niet.

Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER

Freek Verkerk

Citaat van: jfbouwmeester op juli 19, 2015, 14:51:35 PM
Citaat van: Freek Verkerk op juli 19, 2015, 12:55:44 PM
Citaat van: jfbouwmeester op juli 18, 2015, 18:57:41 PM
Citaat van: Freek Verkerk op juli 18, 2015, 12:29:08 PM
Wij hebben twee katten, broertjes, die kunnen in en uit het huis lopen via een kattenluikje. Vrijwel dagelijks brengen zij vogels en muizen thuis en ook eenmaal een eekhoorn. Dat zijn allemaal geen berdeigde diersoorten. Ik zat pas in de tuin en toen hoorde ik een geschetter van lijsters. Bleek dat een van de katers door de tuin sloop. De vogels hadden hem al opgemerkt en waarschuwden elkaar. Met een duikvlucht probeerden ze hem ook te verjagen, waarschijnlijk hadden ze jongen in de buurt. Hij sprong op, bijna een meter de lucht in, en had er bijna een te pakken. Een geweldig gezicht.

Een kat opsluiten in huis vind ik zielig.

Een kat opsluiten is volgens mij minder zielig dan vogels en muizen vermoorden.
Maar zielig is een emotioneel argument. Een menselijk gedachtengoed.
Dieren doen helemaal niet aan zielig. Die nemen het leven gewoon zoals het zich voordoet. Die gaan niet vergelijken.

Jan Bouwmeester ;)
Dat is wel een interessante gedachte. Dat dieren opsluiten niet erg is. Een vriendje van mij vond het zielig dat de roofdieren in Artis, de leeuwen, tijgers en beren, zulke kleine ruimtes hadden. Zo had ik er nog nooit naar gekeken, maar ik was het wel een beetje met hem eens. Ook hebben ze in Artis grote roofvogels, die kunnen amper vliegen daar. En ik lees ook wel eens iets over scharrelkippen en plofkippen. Aangezien de dieren waarschijnlijk niet beter weten is het misschien niet zo erg.

Dat denk ik zelf ook echt. Je hebt me goed begrepen Freek.
En toch ook denk ik vanuit menselijk oogpunt dieren best wat meer comfort mogen verschaffen. Het oogt gewoon beter. Dus waarom zouden we daar niet aan voldoen?
Schiet me ineens een stuk of tienduizend vrije uitloopkippen te binnen op de Veluwe. Ze hadden ruimte zat maar meer dan 99% zat en lag gewoon massaal bij de voer en drinkbakken. Slechts hier en daar zag je er een stuk of vijf op onderzoek gaan tussen de bomen en het gras. Dus echt voor kippen denken kunnen wij mensen niet.

Jan Bouwmeester
Het is in ieder geval goed dat we niet dogmatisch denken en een eigen mening durven te verkondigen. En ook niet te beroerd zijn om die bij te stellen. Zelf hou ik erg van mijn stukje vlees, maar ook het dierenbelang gaat mij aan het hart, dus die Bio-industrie zit mij eigenlijk nog niet lekker. Aan de andere kant weet ik ook dat boeren, met name koeien boeren, vaak het beste met hun dieren voor hebben. En als ik filmpjes van kippen in stallen zie, kakkelen ze vaak vrolijk. Maar mijn katten gun ik hun vrijheid. Dat is dan jammer voor die paar vogels en muizen, maar of ze nu door de kat of door andere dieren omkomen is mij om het even.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jfbouwmeester

Citaat van: Freek Verkerk op juli 20, 2015, 12:53:45 PM
Citaat van: jfbouwmeester op juli 19, 2015, 14:51:35 PM
Citaat van: Freek Verkerk op juli 19, 2015, 12:55:44 PM
Citaat van: jfbouwmeester op juli 18, 2015, 18:57:41 PM
Citaat van: Freek Verkerk op juli 18, 2015, 12:29:08 PM
Wij hebben twee katten, broertjes, die kunnen in en uit het huis lopen via een kattenluikje. Vrijwel dagelijks brengen zij vogels en muizen thuis en ook eenmaal een eekhoorn. Dat zijn allemaal geen berdeigde diersoorten. Ik zat pas in de tuin en toen hoorde ik een geschetter van lijsters. Bleek dat een van de katers door de tuin sloop. De vogels hadden hem al opgemerkt en waarschuwden elkaar. Met een duikvlucht probeerden ze hem ook te verjagen, waarschijnlijk hadden ze jongen in de buurt. Hij sprong op, bijna een meter de lucht in, en had er bijna een te pakken. Een geweldig gezicht.

Een kat opsluiten in huis vind ik zielig.

Een kat opsluiten is volgens mij minder zielig dan vogels en muizen vermoorden.
Maar zielig is een emotioneel argument. Een menselijk gedachtengoed.
Dieren doen helemaal niet aan zielig. Die nemen het leven gewoon zoals het zich voordoet. Die gaan niet vergelijken.

Jan Bouwmeester ;)
Dat is wel een interessante gedachte. Dat dieren opsluiten niet erg is. Een vriendje van mij vond het zielig dat de roofdieren in Artis, de leeuwen, tijgers en beren, zulke kleine ruimtes hadden. Zo had ik er nog nooit naar gekeken, maar ik was het wel een beetje met hem eens. Ook hebben ze in Artis grote roofvogels, die kunnen amper vliegen daar. En ik lees ook wel eens iets over scharrelkippen en plofkippen. Aangezien de dieren waarschijnlijk niet beter weten is het misschien niet zo erg.

Dat denk ik zelf ook echt. Je hebt me goed begrepen Freek.
En toch ook denk ik vanuit menselijk oogpunt dieren best wat meer comfort mogen verschaffen. Het oogt gewoon beter. Dus waarom zouden we daar niet aan voldoen?
Schiet me ineens een stuk of tienduizend vrije uitloopkippen te binnen op de Veluwe. Ze hadden ruimte zat maar meer dan 99% zat en lag gewoon massaal bij de voer en drinkbakken. Slechts hier en daar zag je er een stuk of vijf op onderzoek gaan tussen de bomen en het gras. Dus echt voor kippen denken kunnen wij mensen niet.

Jan Bouwmeester
Het is in ieder geval goed dat we niet dogmatisch denken en een eigen mening durven te verkondigen. En ook niet te beroerd zijn om die bij te stellen. Zelf hou ik erg van mijn stukje vlees, maar ook het dierenbelang gaat mij aan het hart, dus die Bio-industrie zit mij eigenlijk nog niet lekker. Aan de andere kant weet ik ook dat boeren, met name koeien boeren, vaak het beste met hun dieren voor hebben. En als ik filmpjes van kippen in stallen zie, kakkelen ze vaak vrolijk. Maar mijn katten gun ik hun vrijheid. Dat is dan jammer voor die paar vogels en muizen, maar of ze nu door de kat of door andere dieren omkomen is mij om het even.

Klinkt redelijk en logisch.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jfbouwmeester

jfbOUWMEESTER

joostheeremans

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24647587/__Jagers__wilde_kat_afschieten__.html   (de url is voor meerdere interpretaties vatbaar ;)  )

AMERSFOORT - Verwilderde katten waarvan het baasje niet bekend is, of die zich niet laten vangen, moeten afgeschoten worden. Deze verwilderde dieren horen niet in de Nederlandse natuur thuis en richten een massaslachting aan onder wilde dieren, waaronder beschermde inheemse diersoorten als hazelwormen, vleermuizen en weidevogels.

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jeroenroelofsen

Citaat van: joostheeremans op oktober 22, 2015, 16:25:38 PM
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24647587/__Jagers__wilde_kat_afschieten__.html   (de url is voor meerdere interpretaties vatbaar ;)  )

AMERSFOORT - Verwilderde katten waarvan het baasje niet bekend is, of die zich niet laten vangen, moeten afgeschoten worden. Deze verwilderde dieren horen niet in de Nederlandse natuur thuis en richten een massaslachting aan onder wilde dieren, waaronder beschermde inheemse diersoorten als hazelwormen, vleermuizen en weidevogels.


:duim:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

lennartv

Lijkt me een uitstekend plan. Zie ook deze link. Blijkt maar weer dat deze partij weinig kaas gegeten heeft van natuurbeheer en de Dierenbescherming doet vrolijk me ze mee. Katten zijn exoten die schade aanrichten, ook daar zijn voldoende onderzoeken naar verricht. Katten een voor een vangen en steriliseren is gewoon onbegonnen werk. Natuurlijk hebben katten een hoge aaibaarheidsfactor, maar dat zou betrokkenen er niet van moeten weer houden om goed natuurbeleid te voeren.Voor een keer ben ik het eens met de jagers eens.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

jfbouwmeester

Citaat van: lennartv op oktober 22, 2015, 21:33:47 PM
Lijkt me een uitstekend plan. Zie ook deze link. Blijkt maar weer dat deze partij weinig kaas gegeten heeft van natuurbeheer en de Dierenbescherming doet vrolijk me ze mee. Katten zijn exoten die schade aanrichten, ook daar zijn voldoende onderzoeken naar verricht. Katten een voor een vangen en steriliseren is gewoon onbegonnen werk. Natuurlijk hebben katten een hoge aaibaarheidsfactor, maar dat zou betrokkenen er niet van moeten weer houden om goed natuurbeleid te voeren.Voor een keer ben ik het eens met de jagers eens.

Ik heb ook moeite met het beleid van de Partij van de (zielige) Dieren. Er wordt teveel op de emoties gespeeld. Hetzelfde geldt voor de dierenbescherming, hoewel die wel veel goede dingen hebben gedaan. Anders waren er nu nog opkopers en slachters die bijvoorbeeld levende konijnen gewoon aan hun oren optilden zoals ik vroeger wel gezien hebt. Hufters waren dat, hele onbeschaafde.

Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER