Moeflons bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, december 28, 2013, 14:38:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Hi, Ik hou de natuurlijke ontwikkelingen bij van voornamelijk wolf en Lynx en toen zag ik dit artikel: http://osthessen-news.de/n1242095/region-r-ckkehr-der-natur-werden-muffelwild-und-luchse-in-der-rh-n-wieder-heimisch-.html het lijkt er op dat Mouflons zich in dit geval aan het uitbreiden zijn.


De Nederlandse wikipedia meld over de Moeflon:https://nl.wikipedia.org/wiki/Moeflon EN wat ik niet wist: Sinds kort komen er ook een aantal voor in de Amsterdamse Waterleidingduinen.

Moeflons komen oorspronkelijk alleen op enkele eilanden voor en zijn later uitgezet. Mogelijk dat ze zich verder verspreiden, alhoewel ik denk dat ze makkelijk te jagen zijn. Zo heb ik ook gelezen dat wolven in staat zijn om hele populaties uit te roeien. In dit geval lijkt belangrijk te zijn wat de mens toelaat. Willen we Moeflons en waar dan. Persoonlijk vind ik het altijd leuk om wild te zien, dus wat mij betreft mogen er hier en daar wel moeflons uitgezet worden. Bijvoorbeeld in de OVP. Interessante artikelen over Moeflons kunnen hier geplaatst worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

lucasn

De moeflons zijn in 2005 in de waterleidingduinen geplaatst maar zijn nu tijdelijk (?) weggehaald vanwegen het rooien van vogelkers afgelopen zomer.
Groet,
Lucas Nieuweboer

Cygnus

Moeflons komen oorspronkelijk voor in bergachtige omstreken. Ze bewonen de zone rond de boomgrens. Er zijn m.i. geen aanwijzingen dat Moeflons ooit inheems zijn geweest in Nederland (of Noord-Duitsland). Volgens mij kun je Moeflons in Nederland vergelijken met schapen, beide zijn gehouden dieren.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

De Moeflons hadden al een eigen topic ;)
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op september 28, 2015, 21:13:53 PM
De Moeflons hadden al een eigen topic ;)
Ik zie het, ik kwam de moeflons weer tegen omdat ik de wolf volg, maar je hebt gelijk ik had het beter hier kunnen plaatsen. Volgende keer. :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

http://www.landeszeitung.de/blog/lokales/240075-wolf-kommt-muffel-schwindet


Op het internationale wolvencongres in Wolfsburg, vorige week, is dit onderwerp ook bediscussieerd door diverse deskundigen. De laatste zin van het hierboven aangehaalde artikel is precies wat vanuit de jagerswereld tijdens het congres werd aangehaald als 1 van hun argumenten om wolven te willen "beheren". Het antwoord is in het congres ook gegeven: de Duitse wolvenpopulatie is weliswaar groeiende, maar bevindt zich nog op geen stukken na in een 'gunstige staat van instandhouding'. De Duitse regering beschouwd de wolven nog steeds als een 'met uitsterven bedreigde diersoort'. Aldus Elsa Nickel, directeur generaal van het Duitse Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz, Bau und Reaktorsicherheit . Voor wat betreft de betreffende moeflonpopulatie is het antwoord dat de moeflon in Duitsland een exoot is waarbij er geen enkele verplichting bestaat om die in stand te houden als een wel van nature thuishorende predator deze bergschapen aanpakt. De genenpool van deze moeflons kan ook worden bewaard door de dieren in een omheind park/diertuin te houden waar de wolven niet bij kunnen.
Het is wel duidelijk dat moeflons door hun gedrag een erg gemakkelijke prooi zijn voor wolven. Als de wolf in Nederland op de Veluwe komt zullen de moeflons ook daar snel van het toneel verdwijnen.
Peter Venema

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk