Jelle,
Daar erger ik me ook aan. Ik zap altijd door bij dat soort programma's. DC is een commerciële zender, dus er zal een markt voor die programma's zijn. Ik kijk wel eens naar Mythbusters en How It's Made.
Het zal wel bij de tijd horen, waarin we leven; alles draait tenslotte om geld. En of je nou een half regenwoud platwalst met een auto voor een kek tv-programma, of je doet dat met bulldozers om er graasweides voor vee van te maken voor de hamburgerindustrie, of oliepalmplantages voor biobrandstof, het is van hetzelfde laken een pak. Nou, niet helemaal, het eerste is veel kleinschaliger, zoiets als een prop papier weggooien in een bos, waarin ze bezig zijn om er een vuilnisbelt aan te leggen. Commerciële minachting van natuur ligt aan de grondslag van de activiteiten.
Ik kijk er niet naar. Ik houd er niet van. Een ander vindt zo'n programma misschien helemaal top. Maar de creatieve breinen die hier achter zitten, hebben niets met het beschermen van kwetsbare natuur. Die zien de wildernis alleen maar als een leuk decor voor de formats die ze bedenken.
Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo