Het leek zo gemakkelijk: een melkdistel, maar toch?

Gestart door hans eckhardt, juni 18, 2015, 17:36:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

hans eckhardt

Onderaan de zeewering bij Westkapelle thv de Bieweg stond in de berm deze plant, waarvan ik dacht: gemakkelijk een melkdistel, want na hard knijpen kwam hier en daar wat wit sap tevoorschijn.
Thuis bleek de bladvorm niet te kloppen, en ik kwam ook niet veel verder. Daarom mijn vraag: wie kan mij helpen. Er stonden maar twee planten van ongeveer 30 cm hoog in de droge berm (waar ook wondklaver en bijenorchis stond).
Alvast bedankt. Hans

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

wim van wijngaarden

ja, maar ik vind hem er een beetje vreemd uitzien, en dan kom ik in het Zeeuwse bijna altijd op C. vesicaria (Paardenbloemstreepzaad) uit. Alleen kan ik dat zonder kenmerken van de hoofdjes niet zeker zeggen.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

hans eckhardt

Wim en Pieter,

Bedankt voor jullie reactie. Dus toch geen melkdistel; daarom kwam er nagenoeg geen melk uit.
Ik heb nog een meer close-up genomen foto van de bloemhoofdjes. Helpt dat voor de definitieve determinatie?
Ik ben benieuwd.
Groeten, Hans

wim van wijngaarden

Hans,
lijkt me toch een fors exemplaar van Klein streepzaad (Crepis capillaris) op grond van bloemkleur en habitus algemeen. Paardenbloemstreepzaad (C. vesicaria) is lichter geel; feitelijke onderscheid ligt in de nootjes, niet op foto te zien. Groot streepzaad (C. biennis) is het niet: die heeft afstaand buitenste omwindsel en verspreide ruwe beharing  op het blad.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

hans eckhardt

Wim,

Hartelijk bedankt. Ik ga de naam weer aanpassen. Toch lastig die streepzaden. Ik duik er nog eens verder in om in de toekomst beter voorbereid te zijn.

Groeten, Hans