Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: Jan vH op juni 27, 2011, 14:13:20 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/55339534
Weer een nieuwe melding van de 'Kuifleeuwerik' in Drenthe. Misschien toch de moeite waard voor de mensen uit de buurt om even te checken?

Dan zou ik toch graag een overtuigendere waarneming zien.
Bij de eerste is geen beschrijving gegeven en bij de tweede is veldleeuwerik totaal niet uit te sluiten. Alleen wordt de kuif en forse snavel genoemd. Bij een eventuele volgende en betere waarneming wil ik best op onderzoek uitgaan.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op juni 27, 2011, 14:23:11 PM
Citaat van: Jan vH op juni 27, 2011, 14:13:20 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/55339534
Weer een nieuwe melding van de 'Kuifleeuwerik' in Drenthe. Misschien toch de moeite waard voor de mensen uit de buurt om even te checken?

Dan zou ik toch graag een overtuigendere waarneming zien.
Bij de eerste is geen beschrijving gegeven en bij de tweede is veldleeuwerik totaal niet uit te sluiten. Alleen wordt de kuif en forse snavel genoemd. Bij een eventuele volgende en betere waarneming wil ik best op onderzoek uitgaan.

"De roep (of misschien zang) deed me denken aan het 'tsjirrrup' van de veldleeuwerik, met hierop enkele variaties." klinkt ook niet als een overtuigende Kuifleeuwerik.

Herman van der Meer

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op juni 27, 2011, 17:36:02 PM
Toch nog een krekelzanger!

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=32211&page=1

Waarom vind je die overtuigender dan die Kuifleeuwerik? Er zit net zo min een beschrijving bij.

Herman van der Meer

Corstiaan Beeke

Citaat van: HPM op juni 27, 2011, 17:41:23 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 27, 2011, 17:36:02 PM
Toch nog een krekelzanger!

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=32211&page=1

Waarom vind je die overtuigender dan die Kuifleeuwerik? Er zit net zo min een beschrijving bij.

Even voor mijn beurt praten hoor... Misschien omdat het waarschijnlijker is dat een minder bekende vogelaar (?) eerder een fout maakt met het determineren van een Kuifleeuwerik dan één van de meest ervaren vogelaars van Nederland met het op naam brengen van een Krekelzanger? Bovendien denk ik dat een Krekelzanger op deze datum een stuk waarschijnlijker dan een 'nieuwe' Kuifleeuwerik...

Vincent Hart

Als Aart nu nog geen krekelzanger kan herkennen (o.a. 3 op een dag), leert ie het nooit meer  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bram Rijksen

Citaat van: HPM op juni 27, 2011, 17:41:23 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 27, 2011, 17:36:02 PM
Toch nog een krekelzanger!

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=32211&page=1

Waarom vind je die overtuigender dan die Kuifleeuwerik? Er zit net zo min een beschrijving bij.

Je schiet je doel weer eens een beetje voorbij.. Maar tuurlijk heb je volgens de letter van de ongeschreven wet al het gelijk aan je kant.

HPM

Citaat van: Bram Rijksen op juni 27, 2011, 18:09:51 PM
Citaat van: HPM op juni 27, 2011, 17:41:23 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 27, 2011, 17:36:02 PM
Toch nog een krekelzanger!

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=32211&page=1

Waarom vind je die overtuigender dan die Kuifleeuwerik? Er zit net zo min een beschrijving bij.

Je schiet je doel weer eens een beetje voorbij.. Maar tuurlijk heb je volgens de letter van de ongeschreven wet al het gelijk aan je kant.

Degene aan wie ik de vraag stelde heeft nog niet eens gereageerd dus dat ik mijn doel al voorbijgeschoten ben is onmogelijk. Het grote contrast viel mij op. Twee meldingen werden door hem ongezien afgeserveerd terwijl een andere melding door hem ongezien gelijk als vaststaand wordt geschouwd. Voor mij wringt dat.
Ik denk niet dat de bekendheid met de waarnemers er heel veel mee te maken heeft. Als het in plaats van Kuifleeuweriken Krekelzangers waren geweest zouden er waarschijnlijk binnen de kortste keren rijen mensen voor op de stoep hebben gestaan. Maar ja, iedereen die dat wil zal dit jaar zijn Kuifleeuwerik wel al binnen hebben, terwijl dit de eerste Krekelzanger is.

Herman van der Meer



Folkert Jan

Citaat van: HPM op juni 27, 2011, 17:41:23 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 27, 2011, 17:36:02 PM
Toch nog een krekelzanger!

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=32211&page=1

Waarom vind je die overtuigender dan die Kuifleeuwerik? Er zit net zo min een beschrijving bij.

Omdat Aart Vink de vogel meld en het een krekelzanger is. Een soort waarvan ik denk dat je met enige ervaring niet zo snel mist mee in gaat!

Ten tweede is de waarnemer van de kuifleeuwerik zelf niet eens zeker en verwacht ik eerder een krekelzanger dan kuifleeuwerikken in drenthe. Zeker als het argrarisch gebied betreft.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Alwin

Ha Folkert Jan,

Zin om samen even te gaan kijken. Ik rijd zo die kant op!

Ciao   ;)
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

Bart van Hoogstraten

#11712
En nou opeens een Aasgier op de Brabantse grens bij Hoogstraten (of all places  :P ) (van ene Bart  :rolleye: )
http://waarnemingen.be/waarneming/view/55346581
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

falco

Gisteren een zingende Cirlgors bij Nolledijk, geluid is opgenomen door Pim Wolf. Drie uur zoeken vandaag heeft niets opgeleverd. Zie RBA.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Gert Ottens

#11714
Citaat van: falco op juni 28, 2011, 12:37:16 PM
Gisteren een zingende Cirlgors bij Nolledijk, geluid is opgenomen door Pim Wolf. Drie uur zoeken vandaag heeft niets opgeleverd. Zie RBA.

Eeuh.. Wow! Maar eh, had dat niet eerder gemeld kunnen worden?
Niets ten nadele van Pim (ik zou niet durven :) ), maar een zingend mannetje Cirlgors hadden velen waarschijnlijk wel wel graag willen zien/horen (ook de mensen die de soort sinds afgelopen mei al hadden, waaronder ik zei de gek).

M.a.w. wat is het verhaal?

Trouwens, wel een fantastische waarneming natuurlijk!

Gert Ottens

Citaat van: Alwin op juni 27, 2011, 21:20:29 PM
Ha Folkert Jan,

Zin om samen even te gaan kijken. Ik rijd zo die kant op!

Ciao   ;)

De dating service van Waarneming.nl, meer kans op liefde dan u denkt... ;)

Folkert Jan

Citaat van: falco op juni 28, 2011, 12:37:16 PM
Gisteren een zingende Cirlgors bij Nolledijk, geluid is opgenomen door Pim Wolf. Drie uur zoeken vandaag heeft niets opgeleverd. Zie RBA.

Over binnen 5 jaar gesproken :p
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Certhia

Citaat van: rnbflavour op juni 28, 2011, 12:56:47 PM
Citaat van: falco op juni 28, 2011, 12:37:16 PM
Gisteren een zingende Cirlgors bij Nolledijk, geluid is opgenomen door Pim Wolf. Drie uur zoeken vandaag heeft niets opgeleverd. Zie RBA.

Over binnen 5 jaar gesproken :p


Bier!  ;D

HJDT

Citaat van: Gert Ottens op juni 28, 2011, 12:50:05 PM
Citaat van: falco op juni 28, 2011, 12:37:16 PM
Gisteren een zingende Cirlgors bij Nolledijk, geluid is opgenomen door Pim Wolf. Drie uur zoeken vandaag heeft niets opgeleverd. Zie RBA.

Eeuh.. Wow! Maar eh, had dat niet eerder gemeld kunnen worden?
Niets ten nadele van Pim (ik zou niet durven :) ), maar een zingend mannetje Cirlgors hadden velen waarschijnlijk wel wel graag willen zien/horen (ook de mensen die de soort sinds afgelopen mei al hadden, waaronder ik zei de gek).

M.a.w. wat is het verhaal?

Trouwens, wel een fantastische waarneming natuurlijk!

Heb Pim daarstraks even gesproken en dit is, in een notendop, het verhaal van de zoveelste gors die niet twitchbaar is dit jaar: Pim zat te gistermorgen te tellen op de Nolle (wat erg leuk was). Toen hij weg wilde gaan hoorde hij een vreemd beest zingen en er gingen een aantal dingen door hem heen waaronder Cirlgors maar het kwartje wilde niet zo snel vallen. Hij moest naar het vliegtuig om zeevogels te tellen en had daarom vrijwel geen tijd om te zoeken (5 minuten). In die tijd vond hij de vogel niet terug. Geluk bij een ongeluk: er stond een recorder aan staan waar het beest op stond. De rest van de dag heeft hij er niet meer zo aan gedacht (druk met tellen in een magnetron-vliegtuig) en toen hij thuis kwam ook niet direct tot een uur of half tien. Toen hij geluid op de PC afspeelde viel het kwartje direct en extra hard. Magnus heeft voor het gemak de boel bevestigd en vanochtend is Pim direct weer gaan zoeken maar dat was dus onsuccesvol.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

JandJ

Aart heeft de krekelzanger nog niet ingevoerd, en naast Alwin kwam er geen enkele waarneming meer.
Zijn er inmiddels andere mensen bewust wezen zoeken?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Edwin Russer

Citaat van: Gert Ottens op juni 28, 2011, 12:51:35 PM
Citaat van: Alwin op juni 27, 2011, 21:20:29 PM
Ha Folkert Jan,

Zin om samen even te gaan kijken. Ik rijd zo die kant op!

Ciao   ;)

De dating service van Waarneming.nl, meer kans op liefde dan u denkt... ;)

Gratis inschrijven >:D
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Folkert Jan

Over de cirl.

Duidelijk verhaal.
Zijn er inmiddels nog andere mensen gaan zoeken?
Kans dat een zingende vogel eind juni nog even blijft zitten lijkt mij wel aannemelijk.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

pwolf

Citaat van: rnbflavour op juni 28, 2011, 19:27:32 PM
Over de cirl.

Duidelijk verhaal.
Zijn er inmiddels nog andere mensen gaan zoeken?
Kans dat een zingende vogel eind juni nog even blijft zitten lijkt mij wel aannemelijk.

In de 4,5 uur dat ik daar met oren open en recorder liep zong er in ieder geval geen een.

pim
Pim Wolf, Vlissingen

HPM

Citaat van: pwolf op juni 28, 2011, 21:37:09 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 28, 2011, 19:27:32 PM
Over de cirl.

Duidelijk verhaal.
Zijn er inmiddels nog andere mensen gaan zoeken?
Kans dat een zingende vogel eind juni nog even blijft zitten lijkt mij wel aannemelijk.

In de 4,5 uur dat ik daar met oren open en recorder liep zong er in ieder geval geen een.

pim

Het geluid staat er in ieder geval herkenbaar op, ook al is het zachtjes.

Herman van der Meer

Rikstar

ehmm, inderdaad beetje apart dat hij blijkbaar niet meer is gehoord. de slangenarend is gisteren wel gezien.

Citaat van: jandj op juni 28, 2011, 18:45:26 PM
Aart heeft de krekelzanger nog niet ingevoerd, en naast Alwin kwam er geen enkele waarneming meer.
Zijn er inmiddels andere mensen bewust wezen zoeken?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

JohanvantBosch

Citaat van: Rikstar op juni 29, 2011, 11:48:34 AM
ehmm, inderdaad beetje apart dat hij blijkbaar niet meer is gehoord. de slangenarend is gisteren wel gezien.

Citaat van: jandj op juni 28, 2011, 18:45:26 PM
Aart heeft de krekelzanger nog niet ingevoerd, en naast Alwin kwam er geen enkele waarneming meer.
Zijn er inmiddels andere mensen bewust wezen zoeken?

Hij is nog wel gehoord door Alwin Borhem, maar de volgende dag blijkbaar niet meer teruggevonden. Tja, het gebeurt vaak dat vogels maar 1 dag (of korter) blijven, ook met beesten die zingen.

Rikstar

bij krekelzangers in deze periode over het algemeen niet  ::)

Citaat van: JohanvantBosch op juni 29, 2011, 11:50:43 AM
Citaat van: Rikstar op juni 29, 2011, 11:48:34 AM
ehmm, inderdaad beetje apart dat hij blijkbaar niet meer is gehoord. de slangenarend is gisteren wel gezien.

Citaat van: jandj op juni 28, 2011, 18:45:26 PM
Aart heeft de krekelzanger nog niet ingevoerd, en naast Alwin kwam er geen enkele waarneming meer.
Zijn er inmiddels andere mensen bewust wezen zoeken?

Hij is nog wel gehoord door Alwin Borhem, maar de volgende dag blijkbaar niet meer teruggevonden. Tja, het gebeurt vaak dat vogels maar 1 dag (of korter) blijven, ook met beesten die zingen.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Robertmeer

Het was gisteravond natuurlijk ook geen goed weer om hem te zoeken.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Rikstar

gewoon blijven zoeken dus >:D     altijd leuk om een krekelzanger te horen...

Citaat van: Robertmeer op juni 29, 2011, 11:59:22 AM
Het was gisteravond natuurlijk ook geen goed weer om hem te zoeken.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

steenl

Citaat van: Certhia op juni 28, 2011, 13:13:28 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 28, 2011, 12:56:47 PM
Citaat van: falco op juni 28, 2011, 12:37:16 PM
Gisteren een zingende Cirlgors bij Nolledijk, geluid is opgenomen door Pim Wolf. Drie uur zoeken vandaag heeft niets opgeleverd. Zie RBA.

Over binnen 5 jaar gesproken :p
Bier!  ;D

Hey Marc,

Hier de tegenpartij van de weddenschap.
Je wilde toch een twitchbare zingende man Cirlgors hebben? Daarom had je het geval van Westkapelle niet gedaan.  :P
Mocht de afspraak zijn een geaccepteerde zingende man ergens in Nederland. Dan komt het bier jou kant op.
Een man een man, een woord een woord. Of is dit een gevalletje doe maar een glas bier ergens op een waddeneiland en de weddenschap blijft staan voor een twitchbaar geval  8)
Trouwens een lekker ochtendje trektellen voor Pim Wolf. Heb ik nou nooit. (Ik trektel dan ook bar weinig).

Groet,