Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Stijn E.

Hartelijke groet, Stijn
      Blog

jonas D

Misschien mag ik dat wel maar met al dat geweld tegenwoordig. Soms begrijp ik mijn ouders wel hoor. Maar als je 22 bent :-\ kan je toch wel je eigen weg gaan?
Groeten,
Jonas

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 18, 2011, 21:25:25 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 18, 2011, 21:24:20 PM
DFB?

Zie edit Jeroen!
Zie het. Prima om er even bewust van te zijn. Lezerspubliek van dit topic wil vooral (nuttige) informatie over zeldzaamheden.
Daar verder? Evt. posts verplaatsen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 18, 2011, 21:27:05 PM
Lezerspubliek van dit topic wil vooral (nuttige) informatie over zeldzaamheden.

De Paradox van de maand!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Wouter op juni 18, 2011, 21:11:51 PM
Citaat van: HPM op juni 18, 2011, 20:57:14 PM
Citaat van: Wouter op juni 18, 2011, 20:20:46 PM
06.00 uur vind ik wel heel erg vroeg;) Maar ik ben dan ook niet zo'n fanatieke twitcher.

Misschien dat ik iets later (eind van de ochtend) wel even ga zoeken. Zou wel gaaf zijn als het inderdaad een grauwe fitis is!


Wouter

Ben jij nou een vent? Een beetje vogelaar die vogels wil horen zingen vindt momenteel 6 uur eerder laat dan vroeg. Hup, je nest uit en zorgen dat je uiterlijk om vijf uur ter plaatse bent.


Hehe, ik wist dat ik zo'n reactie zou gaan krijgen. Toch blijf ik erbij dat ik 6 uur vroeg vind. Dan ben ik maar geen vent;)

Ik had er beter een lachebekkie bij kunnen zetten. Ik had ook geen idee dat er behalve van jou reacties op zouden komen.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op juni 18, 2011, 21:46:46 PM
Citaat van: Wouter op juni 18, 2011, 21:11:51 PM
Citaat van: HPM op juni 18, 2011, 20:57:14 PM
Citaat van: Wouter op juni 18, 2011, 20:20:46 PM
06.00 uur vind ik wel heel erg vroeg;) Maar ik ben dan ook niet zo'n fanatieke twitcher.

Misschien dat ik iets later (eind van de ochtend) wel even ga zoeken. Zou wel gaaf zijn als het inderdaad een grauwe fitis is!


Wouter

Ben jij nou een vent? Een beetje vogelaar die vogels wil horen zingen vindt momenteel 6 uur eerder laat dan vroeg. Hup, je nest uit en zorgen dat je uiterlijk om vijf uur ter plaatse bent.


Hehe, ik wist dat ik zo'n reactie zou gaan krijgen. Toch blijf ik erbij dat ik 6 uur vroeg vind. Dan ben ik maar geen vent;)

Ik had er beter een lachebekkie bij kunnen zetten. Ik had ook geen idee dat er behalve van jou reacties op zouden komen.

De paradox van de maand groeit en groeit!  ;)
Als je het nuchter en efficiënt bekijkt is de kern van dit topic het herhalen van zeldzame meldingen die sowieso al op de homepage van waarneming staan (waar je langs moet om hier te komen) en van de homepage van DBA (waar iedereen die op zoek is naar vooral (nuttige) informatie allang geweest zijn). We zitten hier op het forum om elkaar een beetje te onderhouden, leerzame randinformatie te geven of eventueel een twitch af te spreken en ook om elkaar beter te leren kennen. Gewoon gesellie, onderhoudend en informatief en er moet ruimte zijn voor een klein stukje off-topic anders is het inderdaad een Paradox pur sang.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Stijn E.

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 18, 2011, 21:52:00 PM
Citaat van: HPM op juni 18, 2011, 21:46:46 PM
Citaat van: Wouter op juni 18, 2011, 21:11:51 PM
Citaat van: HPM op juni 18, 2011, 20:57:14 PM
Citaat van: Wouter op juni 18, 2011, 20:20:46 PM
06.00 uur vind ik wel heel erg vroeg;) Maar ik ben dan ook niet zo'n fanatieke twitcher.

Misschien dat ik iets later (eind van de ochtend) wel even ga zoeken. Zou wel gaaf zijn als het inderdaad een grauwe fitis is!

Wouter

Ben jij nou een vent? Een beetje vogelaar die vogels wil horen zingen vindt momenteel 6 uur eerder laat dan vroeg. Hup, je nest uit en zorgen dat je uiterlijk om vijf uur ter plaatse bent.

Hehe, ik wist dat ik zo'n reactie zou gaan krijgen. Toch blijf ik erbij dat ik 6 uur vroeg vind. Dan ben ik maar geen vent;)

Ik had er beter een lachebekkie bij kunnen zetten. Ik had ook geen idee dat er behalve van jou reacties op zouden komen.

De paradox van de maand groeit en groeit!  ;)
Als je het nuchter en efficiënt bekijkt is de kern van dit topic het herhalen van zeldzame meldingen die sowieso al op de homepage van waarneming staan (waar je langs moet om hier te komen) en van de homepage van DBA (waar iedereen die op zoek is naar vooral (nuttige) informatie allang geweest zijn). We zitten hier op het forum om elkaar een beetje te onderhouden, leerzame randinformatie te geven of eventueel een twitch af te spreken en ook om elkaar beter te leren kennen. Gewoon gesellie, onderhoudend en informatief en er moet ruimte zijn voor een klein stukje off-topic anders is het inderdaad een Paradox pur sang.

Het gaat 'm dan ook niet specifiek om de melding van de zeldzaamheden, maar om nadere informatie en discussies erover, Bart ;)
Goed, nu houd ik me voorlopig hierbuiten  B)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankneijts

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 18, 2011, 21:52:00 PM
Citaat van: HPM op juni 18, 2011, 21:46:46 PM
Citaat van: Wouter op juni 18, 2011, 21:11:51 PM
Citaat van: HPM op juni 18, 2011, 20:57:14 PM
Citaat van: Wouter op juni 18, 2011, 20:20:46 PM
06.00 uur vind ik wel heel erg vroeg;) Maar ik ben dan ook niet zo'n fanatieke twitcher.

Misschien dat ik iets later (eind van de ochtend) wel even ga zoeken. Zou wel gaaf zijn als het inderdaad een grauwe fitis is!


Wouter

Ben jij nou een vent? Een beetje vogelaar die vogels wil horen zingen vindt momenteel 6 uur eerder laat dan vroeg. Hup, je nest uit en zorgen dat je uiterlijk om vijf uur ter plaatse bent.


Hehe, ik wist dat ik zo'n reactie zou gaan krijgen. Toch blijf ik erbij dat ik 6 uur vroeg vind. Dan ben ik maar geen vent;)

Ik had er beter een lachebekkie bij kunnen zetten. Ik had ook geen idee dat er behalve van jou reacties op zouden komen.

De paradox van de maand groeit en groeit!  ;)
Als je het nuchter en efficiënt bekijkt is de kern van dit topic het herhalen van zeldzame meldingen die sowieso al op de homepage van waarneming staan (waar je langs moet om hier te komen) en van de homepage van DBA (waar iedereen die op zoek is naar vooral (nuttige) informatie allang geweest zijn). We zitten hier op het forum om elkaar een beetje te onderhouden, leerzame randinformatie te geven of eventueel een twitch af te spreken en ook om elkaar beter te leren kennen. Gewoon gesellie, onderhoudend en informatief en er moet ruimte zijn voor een klein stukje off-topic anders is het inderdaad een Paradox pur sang.

Volgens mij is er in andere topics méér dan voldoende ruimte voor "geseliie", "onderhoudend" en "off topic".  Laat dus a.u.b. de mensen die het wèl interessant vinden om, naast de mogelijkheden die er eventueel elders zijn, hier met anderen over zeldzaamheden te praten (tenslotte is dit speciaal voor en door hen ingericht...) in hun waarde. En als je dit topic (de naam, de inhoud enz.) niet aanstaat blijf je hier toch gewoon weg ......?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankneijts op juni 18, 2011, 22:06:03 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 18, 2011, 21:52:00 PM
Citaat van: HPM op juni 18, 2011, 21:46:46 PM
Citaat van: Wouter op juni 18, 2011, 21:11:51 PM
Citaat van: HPM op juni 18, 2011, 20:57:14 PM
Citaat van: Wouter op juni 18, 2011, 20:20:46 PM
06.00 uur vind ik wel heel erg vroeg;) Maar ik ben dan ook niet zo'n fanatieke twitcher.

Misschien dat ik iets later (eind van de ochtend) wel even ga zoeken. Zou wel gaaf zijn als het inderdaad een grauwe fitis is!


Wouter

Ben jij nou een vent? Een beetje vogelaar die vogels wil horen zingen vindt momenteel 6 uur eerder laat dan vroeg. Hup, je nest uit en zorgen dat je uiterlijk om vijf uur ter plaatse bent.


Hehe, ik wist dat ik zo'n reactie zou gaan krijgen. Toch blijf ik erbij dat ik 6 uur vroeg vind. Dan ben ik maar geen vent;)

Ik had er beter een lachebekkie bij kunnen zetten. Ik had ook geen idee dat er behalve van jou reacties op zouden komen.

De paradox van de maand groeit en groeit!  ;)
Als je het nuchter en efficiënt bekijkt is de kern van dit topic het herhalen van zeldzame meldingen die sowieso al op de homepage van waarneming staan (waar je langs moet om hier te komen) en van de homepage van DBA (waar iedereen die op zoek is naar vooral (nuttige) informatie allang geweest zijn). We zitten hier op het forum om elkaar een beetje te onderhouden, leerzame randinformatie te geven of eventueel een twitch af te spreken en ook om elkaar beter te leren kennen. Gewoon gesellie, onderhoudend en informatief en er moet ruimte zijn voor een klein stukje off-topic anders is het inderdaad een Paradox pur sang.

Volgens mij is er in andere topics méér dan voldoende ruimte voor "geseliie", "onderhoudend" en "off topic".  Laat dus a.u.b. de mensen die het wèl interessant vinden om, naast de mogelijkheden die er eventueel elders zijn, hier met anderen over zeldzaamheden te praten (tenslotte is dit speciaal voor en door hen ingericht...) in hun waarde. En als je dit topic (de naam, de inhoud enz.) niet aanstaat blijf je hier toch gewoon weg ......?

Ik vind het heel leuk om over de zeldzaamheden van de homepage en van de DBA te praten, maar vooral met mensen die ik ken.  :rolleyes:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jos Welbedacht

Ik vind het uiteraard van belang dat dit topic gewijd wordt aan zeldzaamheden in Nederland, maar ik moet erkennen dat onderwerpen vaak wel heel snel naar een ander topic, zoals DFB, verwezen of verplaatst worden. Wanneer er dan toch eindelijk een zinnige discussie of een zinnig gesprek is over een zeldzaamheid in NL, wordt deze alsnog snel genoeg gesplit naar een apart topic. Dat dit topic alleen gebruikt wordt voor slechts het noemen van een zeldzaamheid in Nederland, zoals een willekeurige Roodkopklauwier of Ralreiger ergens, vind ik weinig toevoegen; dat staat inderdaad, zoals Bart zegt, ook wel op de voorpagina van waarneming.nl of Dutchbirding.nl. Daarbij stoor ik mij ook niet aan minder nuttige uitweidingen als die van hierboven over het vroeg opstaan; dat ebt toch wel weer weg als er weer een boeiende zeldzaamheid gemeld wordt.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rickschonewille

#11621
Vanochtend weze zoeken en met succes! http://waarneming.nl/sound/view/9347 Hier de opname van het beest, en hij komt prima overeen met opnames van Grauwe Fitissen (volgensmij ). Pijl staat excact. Commentaar is altijd welkom! Ik ga nu eve terug voor een goede Geluidsopname.

Folkert Jan

Prima grauwe fitis! :duim:

Foei dat je dit de eerste keer als rare tjif hebt afgedaan ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jonas D

Mooie vondst Wouter. Mooie zekerheid Rick :duim:
Groeten,
Jonas

HPM

Citaat van: Rickschonewille op juni 19, 2011, 07:10:01 AM
Vanochtend weze zoeken en met succes! http://waarneming.nl/sound/view/9347 Hier de opname van het beest, en hij komt prima overeen met opnames van Grauwe Fitissen (volgensmij ). Pijl staat excact. Commentaar is altijd welkom! Ik ga nu eve terug voor een goede Geluidsopname.

Greenish Warbler (Phylloscopus Trochiloides)
http://www.xeno-canto.org/XCspeciesprofiles.php?species_nr2=9730.00

Lijkt mij wel duidelijk.  Goede opname met deze wind hoor.

Herman van der Meer

Rickschonewille

Citaat van: rnbflavour op juni 19, 2011, 08:34:14 AM
Prima grauwe fitis! :duim:

Foei dat je dit de eerste keer als rare tjif hebt afgedaan ;D

Baal daar ook van.. Maarja, als zo'n rot beest maar 3 keer zingt en dan z'n kop houdt..  :-\  Gevalletje van jammer.. Overigens net een betere opname gemaakt, en ook de vogel nog mooi gezien. Opvallend Grijs-witte onderdelen, grijsgroenige bovenzijde, mooi vleugelstreepje en een opvallende oogstreep. Ook was hij non-stop aan het zingen, en hij verplaatste veel.

HPM

Citaat van: Jos Welbedacht op juni 19, 2011, 01:49:22 AM
[...]   Daarbij stoor ik mij ook niet aan minder nuttige uitweidingen als die   van hierboven over het vroeg opstaan; dat ebt toch wel weer weg als er   weer een boeiende zeldzaamheid gemeld wordt.

  Ik beschouw mijn opmerking aan Wouter over vroeg opstaan absoluut niet als off-topic.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Rickschonewille op juni 19, 2011, 09:22:10 AM
Citaat van: rnbflavour op juni 19, 2011, 08:34:14 AM
Prima grauwe fitis! :duim:

Foei dat je dit de eerste keer als rare tjif hebt afgedaan ;D

Baal daar ook van.. Maarja, als zo'n rot beest maar 3 keer zingt en dan z'n kop houdt..  :-\  Gevalletje van jammer.. Overigens net een betere opname gemaakt, en ook de vogel nog mooi gezien. Opvallend Grijs-witte onderdelen, grijsgroenige bovenzijde, mooi vleugelstreepje en een opvallende oogstreep. Ook was hij non-stop aan het zingen, en hij verplaatste veel.

Als ik jou was zou ik die eerdere opname er gewoon bij houden want het is een prima opname. Zonde om die weg te gooien.
Herman van der Meer

Rickschonewille

Citaat van: HPM op juni 19, 2011, 09:25:27 AM
Citaat van: Rickschonewille op juni 19, 2011, 09:22:10 AM
Citaat van: rnbflavour op juni 19, 2011, 08:34:14 AM
Prima grauwe fitis! :duim:

Foei dat je dit de eerste keer als rare tjif hebt afgedaan ;D

Baal daar ook van.. Maarja, als zo'n rot beest maar 3 keer zingt en dan z'n kop houdt..  :-\  Gevalletje van jammer.. Overigens net een betere opname gemaakt, en ook de vogel nog mooi gezien. Opvallend Grijs-witte onderdelen, grijsgroenige bovenzijde, mooi vleugelstreepje en een opvallende oogstreep. Ook was hij non-stop aan het zingen, en hij verplaatste veel.

Als ik jou was zou ik die eerdere opname er gewoon bij houden want het is een prima opname. Zonde om die weg te gooien.

Ik heb ipv die ene nu een andere ervoor in de plaats gedaan, die is ook wat beter.

HPM

Citaat van: Rickschonewille op juni 19, 2011, 09:34:48 AM
Citaat van: HPM op juni 19, 2011, 09:25:27 AM
Citaat van: Rickschonewille op juni 19, 2011, 09:22:10 AM
Citaat van: rnbflavour op juni 19, 2011, 08:34:14 AM
Prima grauwe fitis! :duim:

Foei dat je dit de eerste keer als rare tjif hebt afgedaan ;D

Baal daar ook van.. Maarja, als zo'n rot beest maar 3 keer zingt en dan z'n kop houdt..  :-\  Gevalletje van jammer.. Overigens net een betere opname gemaakt, en ook de vogel nog mooi gezien. Opvallend Grijs-witte onderdelen, grijsgroenige bovenzijde, mooi vleugelstreepje en een opvallende oogstreep. Ook was hij non-stop aan het zingen, en hij verplaatste veel.

Als ik jou was zou ik die eerdere opname er gewoon bij houden want het is een prima opname. Zonde om die weg te gooien.

Ik heb ipv die ene nu een andere ervoor in de plaats gedaan, die is ook wat beter.

Ja, maar het is toch zonde om die ook goede achterwege te laten?
Herman van der Meer

Rickschonewille

Ik was zelf niet zo kapot van die opname, daarom heb ik em ook weggehaald  :rolleye:

HPM

Citaat van: Rickschonewille op juni 19, 2011, 09:46:25 AM
Ik was zelf niet zo kapot van die opname, daarom heb ik em ook weggehaald  :rolleye:

Maar als je hem vergelijkt met andere opnamen in het bestand .... Het is geen opname waar je je voor hoeft te schamen.
En volgens mij staat er een zangvariatie op die niet op de nieuwe staat. De eerste strofe bijvoorbeeld.
Herman van der Meer

Rickschonewille

Heb hem er speciaal voor jou weer bijgedaan  ;)

HPM

Citaat van: Rickschonewille op juni 19, 2011, 10:06:52 AM
Heb hem er speciaal voor jou weer bijgedaan  ;)

Ach, dat had je nou niét moeten doen  :)

Herman van der Meer

Rickschonewille



Wouter

Ik ben net (zoals ik beloofd had tegen het einde van de ochtend) wezen zoeken naar de Grauwe Fitis. Mooi gehoord, mooi gezien, hij was non-stop aan het zingen, zelfs in de regen. Het was dus helemaal niet nodig om zo vroeg uit mijn bed te komen;)

Rick, bedankt voor de opname en het bevestigen van de waarneming.

Trouwens, op de plek van de grauwe fitis zat ook een boomklever te roepen. Voor Alphense begrippen is dat bijna zeldzamer dan een Grauwe Fitis.
Voor mij 2 nieuwe soorten voor Alphen op 1 dag!

Wouter

frankneijts

#11637
Citaat van: Jos Welbedacht op juni 19, 2011, 01:49:22 AM
Ik vind het uiteraard van belang dat dit topic gewijd wordt aan zeldzaamheden in Nederland, maar ik moet erkennen dat onderwerpen vaak wel heel snel naar een ander topic, zoals DFB, verwezen of verplaatst worden. Wanneer er dan toch eindelijk een zinnige discussie of een zinnig gesprek is over een zeldzaamheid in NL, wordt deze alsnog snel genoeg gesplit naar een apart topic. Dat dit topic alleen gebruikt wordt voor slechts het noemen van een zeldzaamheid in Nederland, zoals een willekeurige Roodkopklauwier of Ralreiger ergens, vind ik weinig toevoegen; dat staat inderdaad, zoals Bart zegt, ook wel op de voorpagina van waarneming.nl of Dutchbirding.nl. Daarbij stoor ik mij ook niet aan minder nuttige uitweidingen als die van hierboven over het vroeg opstaan; dat ebt toch wel weer weg als er weer een boeiende zeldzaamheid gemeld wordt.

Volgens mij heb je niet goed begrepen wat Bart nu ècht heeft gezegd Jos en wat ik 'm dus 'verwijt'....  Misschien moet je zijn bijdragen in dit verband nog maar eens goed lezen. (En ben je het desondanks met hem eens dan geldt misschien wel voor jou hetzelfde als ik Bart al aangeraden heb: je hóeft dit topic niet te bezoeken....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rickschonewille

Citaat van: Wouter op juni 19, 2011, 13:04:13 PM
Rick, bedankt voor de opname en het bevestigen van de waarneming.

Jij bedankt voor de ontdekking, alleen stom dat ik zelf niet goed heb opgelet.. Leuk ook die Boomklever, zal vast wel normaal in het Bospark zitten, mooie hoge bomen etc.

Jos Welbedacht

CiteerVolgens mij heb je niet goed begrepen wat Bart nu ècht heeft gezegd Jos en wat ik 'm dus 'verwijt'....  Misschien moet je zijn bijdragen in dit verband nog maar eens goed lezen. (En ben je het desondanks met hem eens dan geldt misschien wel voor jou hetzelfde als ik Bram al aangeraden heb: je hóeft dit topic niet te bezoeken....)

Ik had gisteravond al wat biertjes op...  :P Over "gesellie" gesproken...  ;)

Ik reageerde eigenlijk niet specifiek op Bart of jou, wilde gewoon mijn mening uiten. Ik snap dat die mening niet echt past in en bij een topic als "zeldzaamheden in Nederland", maar ik ergerde me nogal aan het feit dat sommige mensen moeilijk doen over andermans bijdragen (Jeroen in dit geval). Ik denk dan: we zijn allemaal mensen, weiden graag ergens over uit, en laten we nu niet moeilijk doen (is tevens goed voor de sfeer). Vroeg of laat gaat het toch wel weer over zeldzaamheden in NL. Of verkijk ik me daarop? Had het beter voor me kunnen houden want ik sta er niet echt sterk in, maar die ergernis floepte er gisternacht toch uit. Ik kon me wellicht niet voldoende inleven in mensen die hier enkel en alleen komen voor de harde feiten over zeldzaamheden. Ik zal er mee rekening proberen te houden.
Geen enkele offense jegens wie dan ook, overigens  :blink: .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space