Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

mhoekstein

Inderdaad atlasblok moet zijn 485515. Vogel is even kwijt. Rob Sponselee en Peter Meininger zoeken. Eerste plaatjes http://waarneming.nl/waarneming/view/55118864
vr.groet
Mark Hoekstein

Folkert Jan

Beste Mark,

Het laatste wat ik wil doen is je kennis in twijfel brengen, maar wat laten de foto's zien wat moet wijzen naar Arendbuizerd? En heb je verder nog aanvullende beschrijving?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


HPM

Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 17:47:44 PM
Beste Mark,

Het laatste wat ik wil doen is je kennis in twijfel brengen, maar [...]

dat is wel het eerste wat je doet.
Herman van der Meer

henkjanvdkolk

Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 17:47:44 PM
Beste Mark,

Het laatste wat ik wil doen is je kennis in twijfel brengen, maar wat laten de foto's zien wat moet wijzen naar Arendbuizerd? En heb je verder nog aanvullende beschrijving?

Pak een vogelgids en leer..:
Buikschild, lichte kop, polsvlekken.
Vogel lijkt geen staartband te hebben -> geen adult maar 2e kj.
Licht veld op de hand lijkt aanwezig te zijn.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Rob Halff

Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 17:47:44 PM
Beste Mark,

Het laatste wat ik wil doen is je kennis in twijfel brengen, maar wat laten de foto's zien wat moet wijzen naar Arendbuizerd? En heb je verder nog aanvullende beschrijving?

Folkert, zie http://waarneming.nl/waarneming/view/55118864 en oordeel zelf!

Folkert Jan

Citaat van: HPM op juni 15, 2011, 17:58:49 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 17:47:44 PM
Beste Mark,

Het laatste wat ik wil doen is je kennis in twijfel brengen, maar [...]

dat is wel het eerste wat je doet.

Ik had gehoopt dat je door die zin zou begrijpen dat mijn pist bedoeld was om zelf te leren ipv Mark in twijfel te brengen.

Mocht dat nog niet duidelijk zijn dan bij deze toch hopelijk wel
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: henkjanvdkolk op juni 15, 2011, 18:01:35 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 17:47:44 PM
Beste Mark,

Het laatste wat ik wil doen is je kennis in twijfel brengen, maar wat laten de foto's zien wat moet wijzen naar Arendbuizerd? En heb je verder nog aanvullende beschrijving?

Pak een vogelgids en leer..:
Buikschild, lichte kop, polsvlekken.
Vogel lijkt geen staartband te hebben -> geen adult maar 2e kj.

Nu ben je wel enigzins aan het denigeren.
Voordat ik mijn reactie plaatste heb ik de ANWB en Forsman er al bij gehad.

Lichte kop - hebben gewone buizerds ook
Broek - niet te zien op de foto's
Forse polsvlekken - heeft buizerd ook
Licht gebandeerde staart zonder eindband - Is ook prima voor buizerd


Edit: ik zie nu 2 nieuwe vluchtfoto's (deze zag ik eerst niet....net toegevoegd?)

Deze laatste 2 foto's wijzen inderdaad wel heel erg naar Arendbuizerd. De eerste 4 deden dat mijns inzien niet
Licht veld op de hand lijkt aanwezig te zijn.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 18:14:11 PM
Citaat van: HPM op juni 15, 2011, 17:58:49 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 17:47:44 PM
Beste Mark,

Het laatste wat ik wil doen is je kennis in twijfel brengen, maar [...]

dat is wel het eerste wat je doet.

Ik had gehoopt dat je door die zin zou begrijpen dat mijn pist bedoeld was om zelf te leren ipv Mark in twijfel te brengen.

Mocht dat nog niet duidelijk zijn dan bij deze toch hopelijk wel

Maar als je na kijken en vergelijken nog behoefte hebt om te  vragen waarom het een Arendbuizerd en niet iets anders is kan je dat beter meer algemeen stellen dan door de waarnemer direct aan te spreken.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op juni 15, 2011, 18:22:09 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 18:14:11 PM
Citaat van: HPM op juni 15, 2011, 17:58:49 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 17:47:44 PM
Beste Mark,

Het laatste wat ik wil doen is je kennis in twijfel brengen, maar [...]

dat is wel het eerste wat je doet.

Ik had gehoopt dat je door die zin zou begrijpen dat mijn pist bedoeld was om zelf te leren ipv Mark in twijfel te brengen.

Mocht dat nog niet duidelijk zijn dan bij deze toch hopelijk wel

Maar als je na kijken en vergelijken nog behoefte hebt om te  vragen waarom het een Arendbuizerd en niet iets anders is kan je dat beter meer algemeen stellen dan door de waarnemer direct aan te spreken.

Heb je een punt, alleen had Mark net een reactie geplaats dus dacht ik dat ik het wel direct aan hem kon vragen!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 18:20:10 PM
Deze laatste 2 foto's wijzen inderdaad wel heel erg naar Arendbuizerd. De eerste 4 deden dat mijns inzien niet
Licht veld op de hand lijkt aanwezig te zijn.

Dat is wel weer heel makkelijk overtuigd. Donkere broek ontbreekt bijvoorbeeld, handpenflash is wel zeer bescheiden en kan in deze mate ook bij Buizerd.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Waarschijnlijk de vogel wordt weer gezien: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=32055&page=1

Inmiddels betere platen bij de waarneming van Ies Meulmeester: http://waarneming.nl/waarneming/view/55121309
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: BramtK op juni 15, 2011, 19:26:17 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 18:20:10 PM
Deze laatste 2 foto's wijzen inderdaad wel heel erg naar Arendbuizerd. De eerste 4 deden dat mijns inzien niet
Licht veld op de hand lijkt aanwezig te zijn.

Dat is wel weer heel makkelijk overtuigd. Donkere broek ontbreekt bijvoorbeeld, handpenflash is wel zeer bescheiden en kan in deze mate ook bij Buizerd.

Tja het gevaar is wel dat net als met de cirlgors dat als er weer teveel getwijfeld wordt men niet gaat terwijl het er toch best 1 zou kunnen zijn. Er is toch wel iets van donkere vlekken op de achterflank te zien (net als bijvoorbeeld de tekening in de anwb of 1 van de foto's in forsman (meen ik mij te herinneren, maar nu boek niet meer bij de hand).

En die handpenflash heb ik eigenlijk nooit gezien bij een buizerd die ook geen lichte dekveren heeft, maar misschien dat Frank wat illustratieve plaatjes heeft.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

lastig beest zeg! Toch denk ik zelf meer in de richting van buizerd vooral door de redelijk belangrijke kenmerken die missen waar Ies het over heeft.

Citaat van: Vincent Hart op juni 15, 2011, 19:59:53 PM
Waarschijnlijk de vogel wordt weer gezien: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=32055&page=1

Inmiddels betere platen bij de waarneming van Ies Meulmeester: http://waarneming.nl/waarneming/view/55121309
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

snwja3

Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 20:12:14 PM
Citaat van: BramtK op juni 15, 2011, 19:26:17 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 18:20:10 PM
Deze laatste 2 foto's wijzen inderdaad wel heel erg naar Arendbuizerd. De eerste 4 deden dat mijns inzien niet
Licht veld op de hand lijkt aanwezig te zijn.

Dat is wel weer heel makkelijk overtuigd. Donkere broek ontbreekt bijvoorbeeld, handpenflash is wel zeer bescheiden en kan in deze mate ook bij Buizerd.

Tja het gevaar is wel dat net als met de cirlgors dat als er weer teveel getwijfeld wordt men niet gaat terwijl het er toch best 1 zou kunnen zijn. Er is toch wel iets van donkere vlekken op de achterflank te zien (net als bijvoorbeeld de tekening in de anwb of 1 van de foto's in forsman (meen ik mij te herinneren, maar nu boek niet meer bij de hand).

En die handpenflash heb ik eigenlijk nooit gezien bij een buizerd die ook geen lichte dekveren heeft, maar misschien dat Frank wat illustratieve plaatjes heeft.

Ga er maar vanuit dat een Arendbuizerd zelden/nooit direct als zeker op de pieper zal komen. Met de eerste twitchbare gebeurde hetzelfde, je moest rijden op een niet zekere piep/waarneming.
Dus gewoon gaan en zorgen dat je aan de goede kant van de discussie staat als je hem nog niet hebt en mocht het toch Buizerd zijn is het nooit slecht voor je kennis.
Wietze Janse

dupont

@ Wietze: Het is alleen zo'n takke-eind rijden beste Wietze...  :angel:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

BramtK

Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 20:12:14 PM
En die handpenflash heb ik eigenlijk nooit gezien bij een buizerd die ook geen lichte dekveren heeft...

Ik snap niet wat je hier bedoelt: jij hebt alleen maar handpenflashes gezien bij Buizerden met lichte dekveren!? 
Groeten,

Bram ter Keurs

Sander Bot

Citaat van: snwja3 op juni 15, 2011, 20:15:10 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 20:12:14 PM
Citaat van: BramtK op juni 15, 2011, 19:26:17 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 18:20:10 PM
Deze laatste 2 foto's wijzen inderdaad wel heel erg naar Arendbuizerd. De eerste 4 deden dat mijns inzien niet
Licht veld op de hand lijkt aanwezig te zijn.

Dat is wel weer heel makkelijk overtuigd. Donkere broek ontbreekt bijvoorbeeld, handpenflash is wel zeer bescheiden en kan in deze mate ook bij Buizerd.

Tja het gevaar is wel dat net als met de cirlgors dat als er weer teveel getwijfeld wordt men niet gaat terwijl het er toch best 1 zou kunnen zijn. Er is toch wel iets van donkere vlekken op de achterflank te zien (net als bijvoorbeeld de tekening in de anwb of 1 van de foto's in forsman (meen ik mij te herinneren, maar nu boek niet meer bij de hand).

En die handpenflash heb ik eigenlijk nooit gezien bij een buizerd die ook geen lichte dekveren heeft, maar misschien dat Frank wat illustratieve plaatjes heeft.

Ga er maar vanuit dat een Arendbuizerd zelden/nooit direct als zeker op de pieper zal komen. Met de eerste twitchbare gebeurde hetzelfde, je moest rijden op een niet zekere piep/waarneming.
Dus gewoon gaan en zorgen dat je aan de goede kant van de discussie staat als je hem nog niet hebt en mocht het toch Buizerd zijn is het nooit slecht voor je kennis.

He Wietze, ik ben op de vrij zekere piep van de vogel van de Flevo gaan rijden. Achteraf vraag je je af waarom dat geval zo lang op onzeker heeft gestaan, wat een mooie overtuigende arendbuizerd was dat!

Edwin Russer

En als we onze roofvogel-goeroe uit Finland moeten geloven, dan hoeven we niet meer in de auto te springen.

Hi Edwin,
Thanks for the interesting set of images.
However, I don't think this is a LLB, just a pale morph 2nd cal yr Common Buzzard.
The structure is not right for a young LLB, it is too compact and the wing-tips are too blunt, but naturally features like these are very subjective. More importantly, several plumage characters speak against LLB, being clearly pro Common Buzzard:
-the new central tail-feathers show typical CB banding
-in the more distant views the head is dark against the breast. In pale birds like this the head would be the palest in LLB, not darker than the breast.
-the pale face in a dark head is typical of pale CBs. In LLBs the head is usually uniformly pale.
-the trousers are always dark, even in pale LLBs. In this bird the trousers are clearly pale.
-it lacks any indication of pale upper primary panel found in many (but not all) immature LLBs.

This is a good example to illustrate the huge phenotypical variation in CB, and how superficially similar they can be to LLBs, yet this individual is not even among the most difficult ones.

regards,
Dick Forsman.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Certhia

Lekker wachten tot er een keer eentje dichterbij zit is mijn motto dit jaar. Wie wat bewaard heeft wat en t is een beetje een inflatiesoort. Toch? ;)


Ies Meulmeester

Na uitgebreid bestudering van alle foto's gaat dit vermoedelijk toch 'gewoon' een Buizerd worden. Naast alle pro's die al bij de waarnemingen van mij en Mark genoemd zijn, zitten er toch ook een aantal kenmerken niet lekker.

Ik mis toch de donkere broek en buikvlek, deze zou in ieder geval duidelijker aanwezig moeten zijn/meer solide getekend. Ook zou ik ook wel wat meer rossige/rode staartkleur verwachten(en misschien ook wat minder sterke bandering/wat egaler gekleurd). Niet overal even duidelijk zichtbaar maar in de staart lijkt een nieuwe 2e generatie binnenste staartpen te groeien welke hetzelfde patroon heeft als de juveniele staartpennen wat dus wel erg fout is omdat een 2e generatie staartpen van een Arendbuizerd vrijwel/geheel niet getekend is. De lichte flash op de onderzijde van de handpennen is misschien wat aan de kleine kant / flash knalt er niet keihard uit maar hangt ook af van de omstandigheden en belichting. Op de bovenvleugel is er niet echt een erg duidelijk lichter bovenvleugel paneel aanwezig op handpennen.

edit: Ik zie dat Forsman me ook al voor was, niets meer aan toe te voegen;)

Groet, Ies

dupont

Het heeft ons allemaal weer wat nieuwe kennis opgeleverd, en dat is waar we o.a. voor op aarde zijn...  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Edwin Russer

Citaat van: Ies Meulmeester op juni 15, 2011, 21:38:51 PM
Na uitgebreid bestudering van alle foto's gaat dit vermoedelijk toch 'gewoon' een Buizerd worden. Naast alle pro's die al bij de waarnemingen van mij en Mark genoemd zijn, zitten er toch ook een aantal kenmerken niet lekker.

Ik mis toch de donkere broek en buikvlek, deze zou in ieder geval duidelijker aanwezig moeten zijn/meer solide getekend. Ook zou ik ook wel wat meer rossige/rode staartkleur verwachten(en misschien ook wat minder sterke bandering/wat egaler gekleurd). Niet overal even duidelijk zichtbaar maar in de staart lijkt een nieuwe 2e generatie binnenste staartpen te groeien welke hetzelfde patroon heeft als de juveniele staartpennen wat dus wel erg fout is omdat een 2e generatie staartpen van een Arendbuizerd vrijwel/geheel niet getekend is. De lichte flash op de onderzijde van de handpennen is misschien wat aan de kleine kant / flash knalt er niet keihard uit maar hangt ook af van de omstandigheden en belichting. Op de bovenvleugel is er niet echt een erg duidelijk lichter bovenvleugel paneel aanwezig op handpennen.

edit: Ik zie dat Forsman me ook al voor was, niets meer aan toe te voegen;)

Groet, Ies


Goed gezien Ies en komt jouw commentaar in feite net zo goed als overeen met het commentaar van Forsman, complimenten daarvoor en ik had het je niet nagedaan :duim:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Thijs Fijen

En het was gezellig in de auto en ter plekke ;)
Thijs Fijen

Harm058

Zijn er vandaag nog mensen wezen kijken/zoeken naar de Zwarte ibis in Schokland? Ik wou vandaag rijden maar heb gekozen voor de Slangenarend
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


frankneijts

Misschien willen bijv.  Henk-Jan en Rob H. nog iets tegen Folkert Jan zeggen.....?  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

dupont

Citaat van: frankneijts op juni 15, 2011, 23:59:05 PM
Misschien willen bijv.  Henk-Jan en Rob H. nog iets tegen Folkert Jan zeggen.....?  8)

Ik wel.
Cursusje 'effectief communiceren' volgen?!  :)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

baskok

Citaat van: Harm058 op juni 15, 2011, 22:53:46 PM
Zijn er vandaag nog mensen wezen kijken/zoeken naar de Zwarte ibis in Schokland? Ik wou vandaag rijden maar heb gekozen voor de Slangenarend

ik heb gisteren 15-06 nog gezocht maar niks kunnen vinden, je hebt ook maar weinig zicht op de open plekken tussen het riet.

Certhia

Citaat van: dupont op juni 15, 2011, 21:50:53 PM
Het heeft ons allemaal weer wat nieuwe kennis opgeleverd, en dat is waar we o.a. voor op aarde zijn...  ;)


Is die vraag ook weer beantwoord. :D

Ben Gaxiola

Citaat van: Certhia op juni 16, 2011, 12:02:49 PM
Citaat van: dupont op juni 15, 2011, 21:50:53 PM
Het heeft ons allemaal weer wat nieuwe kennis opgeleverd, en dat is waar we o.a. voor op aarde zijn...  ;)


Is die vraag ook weer beantwoord. :D

Niet helemaal, Marc, niet helemaal.... er staat niet voor niets o.a.   8)
Ben Gaxiola