Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: hans parlevliet op juni 05, 2011, 18:58:37 PM
Citaat van: HPM op juni 05, 2011, 18:47:51 PM
Citaat van: Oenanthe op juni 05, 2011, 17:25:19 PM
Prachtige waarneming. Alleen jammer dat er geen goede foto is. Zingen kan een keep helemaal niet maar in zomerkleed zien de mannetjes er zo fantastisch uit.

Als die Kepen nou eindelijk eens zouden leren om dat belachelijke geblèr achterwege te laten zou hun zang nog best te pruimen zijn.
Ooit begonnen mijn achterburen met stenen te gooien omdat ze de zenuwen kregen van de zingende Kepen in mijn voliere.
(Voor er nu allemaal mensen beginnen te blèren: het waren dienstkepen, aangesteld als wetenschappelijk medewerker).
En, werden ze ook als zodanig ervoor betaald...

Een jaar lang gratis kost en inwoning voor nog geen drie maanden werk.

Herman van der Meer

frankmeer

Weet iemand toevallig of er vandaag nog gezocht is naar de Ralreiger die gistermiddag gemeld werd op de Uithof (UT)?
Frank van der Meer

Guus Peterse

Ralreiger op de Uithof? Als ik dat geweten had was ik zeker gaan zoeken. Ik zie de melding ook niet meer terug. Invoerfoutje?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankmeer

Zie bijgaande screenshot, waarneming is zoals beloofd inmiddels verwijderd. Was een waarneming via iemand anders die blijkbaar vrij zeker was.
Frank van der Meer

Guus Peterse

Dan zal ik kijken of ik morgen even een uurtje kan vrijmaken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Erwin Reinstra

#11405
Kleinst waterhoen bij De Wieden is zeer waarschijnlijk al aanwezig sinds 11 mei.

Zie mijn eigen waarneming van die dag: http://waarneming.nl/obs/edit/54943390.

Zonet toch maar ingevoerd, met excuus voor het niet eerdere melden (hopelijk wel te begrijpen gezien omstandigheden).
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Maarten Sluijter

Citaat van: Modest Moose op juni 06, 2011, 11:29:15 AM
  Kleinst waterhoen bij De Wieden is zeer waarschijnlijk al aanwezig sinds 11 mei.

Zie mijn eigen waarneming van die dag: http://waarneming.nl/obs/edit/54943390.

Zonet toch maar ingevoerd, met excuus voor het niet eerdere melden (hopelijk wel te begrijpen gezien omstandigheden).


Goede link.
.


Rob Gordijn


Sander Bot

En mocht ie dan wel op eigen kracht uit de USA zijn komen vliegen, zijn ze daar niet native, maar geintroduceerd .....uit Mexico natuurlijk.

knip plak wikipedia:

Originally only a resident of Mexico and the southwestern United States, they were introduced to eastern North America in the 1940s. The birds were sold illegally in New York City[6] as "Hollywood Finches", a marketing artifice.[5] To avoid prosecution under the Migratory Bird Treaty Act of 1918, vendors and owners released the birds. They have become naturalized; in some unforested areas, they have displaced the native Purple Finch and non-native House Sparrow.[9] In 1870, or before, they were introduced into Hawaii.[10]

Verder veelvoudig te krijgen in de handel en eenvoudig te kweken. Kan er nog meer tegen zitten om de NL lijst te halen? Ik blijf lekker binnen.

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Guus Peterse

Citaat van: frankmeer op juni 05, 2011, 22:44:33 PMWeet iemand toevallig of er vandaag nog gezocht is naar de Ralreiger die gistermiddag gemeld werd op de Uithof (UT)?
Heb vandaag gezocht. Niets gevonden. Zegt niet alles want de Uithof is best groot en er zijn veel plekjes waar zo'n beest zich kan verschuilen, maar de meest voor de hand liggende heb ik wel gehad.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Tim de Boer

Geloof dat Marten Hornsveld gister ook gezocht had en niets had gevonden...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Folkert Jan

Ik kreeg een sms van Robert Pater die vanavond gezocht heeft naar de noordse nachtegaal van het fochteloërveen, maar er was niks te horen.

Ik zie dat Rommert (en dus misschien ook anderen) de poelsnip hebben gezien. Heeft er misschien iemand info over de situatie?

Zat hij gewoon open/bloot of was het wachtten totdat hij besloot op te vliegen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw




Rommert

Vanavond met 6 personen naar de Poelsnip gekeken.
De vogel was bijna de hele tijd tezien fouragerend in de greppeltjes of slootkant op het laatste weiland aan de linkerkant van de weg nabij het uitkijkplateau in de Workumerwaard.
De vogel was tot en met donker aanwezig.

Let op! De weilanden zijn niet vrij toegankelijk! Er zitten erg veel broedende weidevogels. Blijf dus op de weg!

Vincent Hart

Weet iemand of er vandaag nog gezocht is naar de poelsnip?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=31870&page=1
Al weet ik niet waar ze die melding vandaan hebben want ik kan 'm niet vinden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JohanvantBosch

Citaat van: Vincent Hart op juni 07, 2011, 10:26:36 AM
Weet iemand of er vandaag nog gezocht is naar de poelsnip?

Ik heb eerder een 0-waarneming van Folkert-Jan Hoogstra gezien, maar kan hem nu niet meer vinden.

Vincent Hart

Gaat dus over dezelfde waarneming > http://waarneming.nl/waarneming/view/54959684

Vreemd genoeg kon ik die alleen vinden via de waarnemingen van FJ, niet via het soortoverzicht. In m'n (EML) Twitcher verschijnt ie dan wel weer.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Folkert Jan

Citaat van: jandj op juni 07, 2011, 11:01:23 AM
ik denk dat hij doorgevlogen is: nu.nl/wetenschap/2533964/poelsnip-snelste-vogel-lange-afstanden--.html

Groot gebied, niet toegankelijk en maar een bepaald deel is te overzien. Een poelsnip die verstoppertje speelt vind je er niet.

Hij zat in ieder geval niet op de plekken die gisteren gemeld werden en ik heb hem in 2 uur tijd ook niet uit het gebied op zien vliegen ondanks een jagende bruine kiek.

misschien ergens ook wel beter.
er zitten daar ontzettend veel en dan bedoel ik echt heeel veel weidevogels.
ik had mijn auto midden op de weg staan en ben er niet af geweest, maar er vlogen tientallen alarmerende scholeksters, grutto's en kievitten rond mij en mijn auto.

ook op het pad ben je denk ik aardig aan het verstoren
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

Ik ben een keer (2008 dacht ik) met toestemming in het gebied geweest tijdens een excursie. Dan valt op hoe groot het is en dat je vanaf de weg maar een zeer klein gedeelte, vrijwel niets, van het gebied ziet.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Yeronimo

Is er nog gezocht op de andere locaties van de Kleinst Waterhoen dan Breukeleveen - Polder Achteraf?
Wil vanavond graag richting Schokkerringweg e.o. - Ens gaan voor die Kleinst Waterhoen maar is niet meer gemeld afgelopen nacht.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Yeronimo

Citaat van: guusp op juni 07, 2011, 13:19:16 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/54962535
Op je wenken bediend.

Die waarnemer wordt bedankt :)
Dan denk ik dat we de auto maar op moeten zoeken vanavond.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden