Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

laurens455

Hoe kom je het makkelijkst bij de Slangenarend van het Deelensche Veld vanaf de N804. En vanaf waar kan je het beste kijken?

Groeten,

Laurens van der Padt



Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

jonas D

Grauwe fitis in den helder zie dba
Groeten,
Jonas

HPM

Herman van der Meer

Folkert Jan

Die van schier wordt zingend gehoord: dan moet het toch wel zeker kunnen zijn?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op juni 04, 2011, 12:00:44 PM
Die van schier wordt zingend gehoord: dan moet het toch wel zeker kunnen zijn?

De waarnemer vindt kennelijk van niet, dus is hij onzeker.

Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op juni 04, 2011, 12:21:29 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 04, 2011, 12:00:44 PM
Die van schier wordt zingend gehoord: dan moet het toch wel zeker kunnen zijn?

De waarnemer vindt kennelijk van niet, dus is hij onzeker.

Ja duidelijk, maar dan ben ik wel benieuwd waarom de zang niet met zekerheid die van grauwe fitis is. Is de waarnemer niet goed bekend met het geluid? Zong de vogel afwijkend? Zong de vogel te zacht/te ver weg? Of zet de waarnemer zingende vogels überhaupt pas op zeker als hij de vogel echt goed gezien heeft?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

dupont

Vandaag lag de nieuwste Dutch Birding in de bus. Wat een hoog kwaliteit- en actualiteitniveau. Hulde!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HPM

Citaat van: dupont op juni 04, 2011, 13:42:50 PM
Vandaag lag de nieuwste Dutch Birding in de bus. Wat een hoog kwaliteit- en actualiteitniveau. Hulde!

Staan daar zulke actuele zeldzaamheden in Nederland in dat je dit hier post?
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: rnbflavour op juni 04, 2011, 12:55:41 PM
Citaat van: HPM op juni 04, 2011, 12:21:29 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 04, 2011, 12:00:44 PM
Die van schier wordt zingend gehoord: dan moet het toch wel zeker kunnen zijn?

De waarnemer vindt kennelijk van niet, dus is hij onzeker.

Ja duidelijk, maar dan ben ik wel benieuwd waarom de zang niet met zekerheid die van grauwe fitis is. Is de waarnemer niet goed bekend met het geluid? Zong de vogel afwijkend? Zong de vogel te zacht/te ver weg? Of zet de waarnemer zingende vogels überhaupt pas op zeker als hij de vogel echt goed gezien heeft?

Ik weet evenveel als jij.
Herman van der Meer

JaapHennevanger

Citaat van: HPM op juni 04, 2011, 13:48:05 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 04, 2011, 12:55:41 PM
Citaat van: HPM op juni 04, 2011, 12:21:29 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 04, 2011, 12:00:44 PM
Die van schier wordt zingend gehoord: dan moet het toch wel zeker kunnen zijn?

De waarnemer vindt kennelijk van niet, dus is hij onzeker.

Ja duidelijk, maar dan ben ik wel benieuwd waarom de zang niet met zekerheid die van grauwe fitis is. Is de waarnemer niet goed bekend met het geluid? Zong de vogel afwijkend? Zong de vogel te zacht/te ver weg? Of zet de waarnemer zingende vogels überhaupt pas op zeker als hij de vogel echt goed gezien heeft?

Ik weet evenveel als jij.

Lijkt me dat de waarnemer toch wel zeker is als je de toelichting lees:
"in het bos bij herberg rijsbergen zingend en af en toe te zien, oa het kleine vleugelstreepje  "

Alleen de vogel als niet zeker gepiept (foutje?)
Jaap Hennevanger



jonas D

Waar is de waarneming van de "schreeuwarend" van gisteren?
Was een buizerd waarschijnlijk?
Groeten,
Jonas

firecrest

Citaat van: jonas D op juni 04, 2011, 18:03:22 PM
Waar is de waarneming van de "schreeuwarend" van gisteren?
Was een buizerd waarschijnlijk?
http://waarneming.nl/waarneming/view/54878466

jonas D

Citaat van: firecrest op juni 04, 2011, 18:04:38 PM
Citaat van: jonas D op juni 04, 2011, 18:03:22 PM
Waar is de waarneming van de "schreeuwarend" van gisteren?
Was een buizerd waarschijnlijk?
http://waarneming.nl/waarneming/view/54878466

Heb ik waarschijnlijk overgezien.
Wat is jullie mening eigenlijk over deze vogel?
Groeten,
Jonas

Justin Jansen

Citaat van: jonas D op juni 04, 2011, 18:07:00 PM
Citaat van: firecrest op juni 04, 2011, 18:04:38 PM
Citaat van: jonas D op juni 04, 2011, 18:03:22 PM
Waar is de waarneming van de "schreeuwarend" van gisteren?
Was een buizerd waarschijnlijk?
http://waarneming.nl/waarneming/view/54878466

Heb ik waarschijnlijk overgezien.
Wat is jullie mening eigenlijk over deze vogel?
Wat vind jezelf?
M.v.g., Justin Jansen


hterhaar

Citaat van: dupont op juni 04, 2011, 13:42:50 PM
Vandaag lag de nieuwste Dutch Birding in de bus. Wat een hoog kwaliteit- en actualiteitniveau. Hulde!

En dan schrijf je een topartikel over Buidelmezen en ben je pas derde in het nummer....
Dat is net zoiets als vroeger een topsoort vinden om 's avonds vast te stellen dat Remco je op de derde plek voor de dag op het bandje had gezet.....

Gr.,

Hans

ed van b

Ha ha,
goeie oude tijden Hans..

Steven Wytema

Steven Wytema


Pim

Dat is correct. We besloten nog even naar de Oude Haven te gaan voor een ander vogeltje toen ik plotseling van zeer dichtbij een kleinst waterhoen hoorde roepen. Het was aan de voorste rand van een plasje na een informatiebord. Na mijn eerste voor Flevoland meteen een tweede ontdekt. Moet toch vaker naar buiten 's nachts (hoewel mijn eigen vogeltjes alweer om 6.00 uur begonnen te piepen). Ik heb diverse jaren in Polder Achteraf gestaan waar je tussen de op hol geslagen kikkers het geluid van kleinst waterhoen moest onderscheiden. Dat was hier bij beide waarnemingen niet het geval. Door de wind ook geen last van muggen. Op de eerste locatie meende ik nog een zweepslag te horen, maar slechts één keer.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Trouwens voor de nachtvogelaars zou ik de Meerkoetenweg te Lelystad willen aanraden op een zwoele zomeravond voor kwartels, kwartelkoningen en kerkuil.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Wouter van der Ham

Citaat van: Pim op juni 05, 2011, 07:51:29 AM
Dat is correct. We besloten nog even naar de Oude Haven te gaan voor een ander vogeltje toen ik plotseling van zeer dichtbij een kleinst waterhoen hoorde roepen. Het was aan de voorste rand van een plasje na een informatiebord. Na mijn eerste voor Flevoland meteen een tweede ontdekt. Moet toch vaker naar buiten 's nachts (hoewel mijn eigen vogeltjes alweer om 6.00 uur begonnen te piepen). Ik heb diverse jaren in Polder Achteraf gestaan waar je tussen de op hol geslagen kikkers het geluid van kleinst waterhoen moest onderscheiden. Dat was hier bij beide waarnemingen niet het geval. Door de wind ook geen last van muggen. Op de eerste locatie meende ik nog een zweepslag te horen, maar slechts één keer.

En wat was ' Andere vogeltje ' Waar je eigenlijk naar toe wou gaan ?
Het lijkt trouwens wel of er een invasie van Kleinst waterhoen is.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Folkert Jan

Denk dat het met een invasie nog wep mee valt. Tienhoven zitten ze al jaren en ze zullen andere jaren ook elders zitten waar ze geheim worden gehouden. Nu zijn het mogelijk net vogelaars die ze vinden die ze wel vrijgeven.

Ook worden er tegenwoordig veel groene jonker achtige gebiedjes aangelegd waar de soort dankbaar gebruik van maakt. Dus mocht er bij jullie in de buurt zon gebiedje zitten met vooral lage pitrus en slikrandjes ga dan vooral zoeken.

De andere vogel zal wel een kwetsbare soort zijn, anders was de naam vast wel genoemd!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op juni 05, 2011, 13:06:14 PM
Denk dat het met een invasie nog wep mee valt. Tienhoven zitten ze al jaren en ze zullen andere jaren ook elders zitten waar ze geheim worden gehouden. Nu zijn het mogelijk net vogelaars die ze vinden die ze wel vrijgeven.

Ook worden er tegenwoordig veel groene jonker achtige gebiedjes aangelegd waar de soort dankbaar gebruik van maakt. Dus mocht er bij jullie in de buurt zon gebiedje zitten met vooral lage pitrus en slikrandjes ga dan vooral zoeken.

De andere vogel zal wel een kwetsbare soort zijn, anders was de naam vast wel genoemd!

In 2009 waren bij SOVON 6 gevallen van Kleinst Waterhoen bekend maar het is een lastige soort dus het zullen er vast wel meer zijn.

Herman van der Meer

HansP

Aangezien het hier over Kleinst waterhoenen gaat: graag ook even aandacht voor dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=147748.msg970700.html#new
Groet,
Hans Pohlmann

HPM

Herman van der Meer

Oenanthe

Prachtige waarneming. Alleen jammer dat er geen goede foto is. Zingen kan een keep helemaal niet maar in zomerkleed zien de mannetjes er zo fantastisch uit.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juni 05, 2011, 17:25:19 PM
Prachtige waarneming. Alleen jammer dat er geen goede foto is. Zingen kan een keep helemaal niet maar in zomerkleed zien de mannetjes er zo fantastisch uit.

Als die Kepen nou eindelijk eens zouden leren om dat belachelijke geblèr achterwege te laten zou hun zang nog best te pruimen zijn.
Ooit begonnen mijn achterburen met stenen te gooien omdat ze de zenuwen kregen van de zingende Kepen in mijn voliere.
(Voor er nu allemaal mensen beginnen te blèren: het waren dienstkepen, aangesteld als wetenschappelijk medewerker).
Herman van der Meer

hans parlevliet

Citaat van: HPM op juni 05, 2011, 18:47:51 PM
Citaat van: Oenanthe op juni 05, 2011, 17:25:19 PM
Prachtige waarneming. Alleen jammer dat er geen goede foto is. Zingen kan een keep helemaal niet maar in zomerkleed zien de mannetjes er zo fantastisch uit.

Als die Kepen nou eindelijk eens zouden leren om dat belachelijke geblèr achterwege te laten zou hun zang nog best te pruimen zijn.
Ooit begonnen mijn achterburen met stenen te gooien omdat ze de zenuwen kregen van de zingende Kepen in mijn voliere.
(Voor er nu allemaal mensen beginnen te blèren: het waren dienstkepen, aangesteld als wetenschappelijk medewerker).
En, werden ze ook als zodanig ervoor betaald...
mvg
Hans