Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: HPM op mei 19, 2011, 22:01:23 PM
Citaat van: Jarinka op mei 19, 2011, 21:54:43 PM
Citaat van: Jarinka op mei 19, 2011, 20:55:15 PM
Op de website van Zeewolde Actueel staat het volgende berichtje:
CiteerIBERISCHE TJIFTJAF----In het Horsterwold is er tijdens een van de zangvogelinventarisaties een  Iberische tjiftjaf gehoord en gezien. De soort broed normaal op het Iberische schier eiland, in Portugal en in Spanje. Of het hier om een broedgeval gaat moet nog blijken maar de kans daarop lijkt wel mogelijk.

Ik heb via de mail gevraagd of er meer informatie beschikbaar is, zoals bv. de datum en de locatie. Hopelijk heb ik morgenmiddag antwoord.
Er staat geen datum bij het bericht, maar het is er tussen 15 mei en nu op gezet. Op de cacheversie die zondagochtend voor het laatst is bijgewerkt staat het bericht namelijk nog niet.

Vals alarm... Een vriend uit Zeewolde meldt dat dit de Cetti's Zanger betreft. Op 13 mei hoorde iemand een vogel die als een Tjiftjaf begon, maar dan anders verder zong. Daar maakte hij een Iberische Tjiftjaf van, wat in de krant kwam. Een maand later hoorde hij dezelfde vogel weer, en dat bleek een Cetti's Zanger te zijn.
Zie ook deze waarneming.

Onbekendheid met het geluid van beide soorten dus.

Merkwaardig... die vogel stelt zich nochtans, mits je je nog wat rudimentair schoolFrans herinnert, zeer nadrukkelijk zèlf voor: "Je suis, je suis le Bouscarle de Cetti!!".. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op mei 19, 2011, 22:11:01 PM
Citaat van: HPM op mei 19, 2011, 22:01:23 PM
Citaat van: Jarinka op mei 19, 2011, 21:54:43 PM

Vals alarm... Een vriend uit Zeewolde meldt dat dit de Cetti's Zanger betreft. Op 13 mei hoorde iemand een vogel die als een Tjiftjaf begon, maar dan anders verder zong. Daar maakte hij een Iberische Tjiftjaf van, wat in de krant kwam. Een maand later hoorde hij dezelfde vogel weer, en dat bleek een Cetti's Zanger te zijn.
Zie ook deze waarneming.

Onbekendheid met het geluid van beide soorten dus.

Merkwaardig... die vogel stelt zich nochtans, mits je je nog wat rudimentair schoolFrans herinnert, zeer nadrukkelijk zèlf voor: "Je suis, je suis le Bouscarle de Cetti!!".. 8)

En dat dan op volume 13.
Herman van der Meer

GertJ

Gisteren naar nu blijkt een Slangenarend met een overtuigende omschrijving op de Hoge Veluwe: http://waarneming.nl/waarneming/view/54583364
Misschien toch eentje ter plaatse! (denk na over zoekactie morgen...).


Groet Gert Jager

jesse zwart

iemand enig idee of de roodkopklauwier die gemeld is in de AWD teruggevonden is/of er gezocht is ?
Staat de pijl op de exacte plek ? Waarom staat er sowieso niet wat meer informatie bij de waarneming.....
Jesse Zwart

Norman

Citaat van: jesse  zwart op mei 20, 2011, 23:30:33 PM
iemand enig idee of de roodkopklauwier die gemeld is in de AWD teruggevonden is/of er gezocht is ?
Staat de pijl op de exacte plek ? Waarom staat er sowieso niet wat meer informatie bij de waarneming.....

Als de Klauwier echt in het infriltratiegebied zit heeft zoeken geen zin. In het infriltratiegebied mag niemand komen.

HPM

Citaat van: Norman op mei 21, 2011, 09:58:49 AM
Citaat van: jesse  zwart op mei 20, 2011, 23:30:33 PM
iemand enig idee of de roodkopklauwier die gemeld is in de AWD teruggevonden is/of er gezocht is ?
Staat de pijl op de exacte plek ? Waarom staat er sowieso niet wat meer informatie bij de waarneming.....

Als de Klauwier echt in het infriltratiegebied zit heeft zoeken geen zin. In het infriltratiegebied mag niemand komen.

D.w.z. niemand zonder vergunning.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Citaat van: jesse  zwart op mei 20, 2011, 23:30:33 PM
iemand enig idee of de roodkopklauwier die gemeld is in de AWD teruggevonden is/of er gezocht is ?
Staat de pijl op de exacte plek ? Waarom staat er sowieso niet wat meer informatie bij de waarneming.....

Het staat eenieder natuurlijk vrij welke info hij/zij geeft bij een waarneming. Je kan natuurlijk de waarnemer ook zelf een mailtje sturen met jouw vragen, waarneming.nl heeft daar een mooie tool voor :duim:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Justin Jansen

Zat zojuist een vrouwtje Citroenkwikstaart kort ter plaatse op de dijk bij de Eemshaven (Rommert Cazemier via twitter).
M.v.g., Justin Jansen


Pim

Nog even over die roodkopklauwier.
Vanzelfsprekend mag iemand zelf weten wat hij aan extra informatie geeft.
Het zou echter wel fijn zijn als de waarnemer erbij had geschreven dat de vogel in niet vrij toegankelijk gebied zat.
Dan is dat meteen voor een ieder duidelijk.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JaapHennevanger

Jaap Hennevanger



Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Citaat van: hiskodevries op mei 22, 2011, 15:16:10 PM
wie splitst de gieren af?
Done!
Belangrijker vraag: Wie vindt de kalander terug  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jonas D

Citaat van: Vincent Hart op mei 22, 2011, 15:22:57 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 22, 2011, 15:16:10 PM
wie splitst de gieren af?
Done!
Belangrijker vraag: Wie vindt de kalander terug  ;)

Rob Halff heeft hem terug gevonden. :duim:
Groeten,
Jonas

Sjaak Schilperoort

Citaat van: jonas D op mei 22, 2011, 15:56:15 PM
Citaat van: Vincent Hart op mei 22, 2011, 15:22:57 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 22, 2011, 15:16:10 PM
wie splitst de gieren af?
Done!
Belangrijker vraag: Wie vindt de kalander terug  ;)

Rob Halff heeft hem terug gevonden. :duim:
Volgens mij was het August van Rijn. En dat was inderdaad  :duim:

Marten Hornsveld

Pittig beest blijkbaar, met daarbij ook veldleeuw waarnemingen.... zet de melkpakken maar klaar  :P

falco

Citaat van: Marten Hornsveld op mei 22, 2011, 18:10:19 PM
Pittig beest blijkbaar, met daarbij ook veldleeuw waarnemingen.... zet de melkpakken maar klaar  :P

Hij was lastig, maar niet zó lastig. Verschillende keren vrij dichtbij waarnemers opgevlogen, alleen een ver vliegende leeuwerik rond een uur of half vijf zorgde voor enige verwarring.

Het is mij niet helemaal duidelijk geworden of er acceptabele foto's zijn gemaakt.

Ik wensen de mensen die nog aan het zoeken zijn veel succes, want de omstandigheden waren weer beroerd!
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

snwja3

#11268
Verhaal Kalanderleeuwerik, in het kort, als volgt:
- Karel Hoogteyling vond de vogel en zag hem 4x opvliegen
- Als eersten kwamen o.a. August van Rijn, Jeroen de Bruijn, Ben Gaxiola, ondergetekende en broer, etc. ter plaatse, vogel was toen rond de 15 minuten uit beeld er werd gezocht
- August vond het terug op de parkeerplaats/weg erlangs, waarna hij weer in de meuk verdween
- Daarna vond Jeroen de Bruin de vogel terug, op de oude plek waar August de vogel had zien invliegen, zat op een klein vierkante meter groen, midden in de meuk. Jeroen heeft alle kenmerken goed kunnen zien, zal beschrijving maken/indienen
- Daarna vloog de vogel weer naar de parkeerplaats
- Daarna vloog de vogel noordelijker het duin in en werd door meerdere (toen aanwezige) vogelaars opgepikt en in vlucht goed te zien
- Echter op een gegeven moment is er een Veldleeuwerik ertussen gekomen, op het moment dat de meeste mensen de kijker/telescoop veranderden voor een fotocamera, waardoor de vogel niet meer zo goed werd bekeken. Waarschijnlijk vanaf het moment dat de vogel op het meest noordelijk punt (waar hij voor het laatst goed werd gezien) weer landinwaarts vloog, daarna zijn er (voor zover nu bekend) alleen nog maar vage claims of Veldleeuweriken waargenomen.
Wietze Janse

Jarinka

Kalanderleeuwerik is nog niet teruggevonden, hoor ik van Vincent.
Groeten, Jarinka Heijink

Edwin Russer

Citaat van: falco op mei 22, 2011, 18:27:13 PM
Citaat van: Marten Hornsveld op mei 22, 2011, 18:10:19 PM
Pittig beest blijkbaar, met daarbij ook veldleeuw waarnemingen.... zet de melkpakken maar klaar  :P

Hij was lastig, maar niet zó lastig. Verschillende keren vrij dichtbij waarnemers opgevlogen, alleen een ver vliegende leeuwerik rond een uur of half vijf zorgde voor enige verwarring.

Het is mij niet helemaal duidelijk geworden of er acceptabele foto's zijn gemaakt.

Ik wensen de mensen die nog aan het zoeken zijn veel succes, want de omstandigheden waren weer beroerd!

Volgens mij zijn er wel acceptabele foto's gemaakt en die komen, als het goed is, ook nog op het net. Ik heb één foto snel gezien, volgens mij bij de waarneming waarbij de vogel uit het groen opvloog en ik gelukkig bij was, deels kenmerken goed gezien en Jeroen sowieso alle kenmerken goed heeft gezien. Ook DB in de gaten houden. Uiteindelijk is de vogel ong. een kilometer noordelijker van de plek voor het laatst met zekerheid gezien en heb ik de vogel ook nog daar zien vliegen. Daarna ontstond grote verwarring omdat een Veldleeuwerik telkens roet in het eten gooide.

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=31491&page=1
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Lonnie Bregman

Even een vraag over de Orpheusspotvogel bij het Kennemermeer: uit o.a. deze waarneming blijkt dat al bekend was dat er een zat, hoe wisten mensen dat? Ik zie geen waarnemingen en op de db-site kon ik ook niks vinden.

Plus dat ik daar morgen misschien ga kijken dus eventuele extra info is ook welkom.
Groeten, Lonnie Bregman

Thijs Fijen

Citaat van: lonnie20 op mei 22, 2011, 19:10:10 PM
Even een vraag over de Orpheusspotvogel bij het Kennemermeer: uit o.a. deze waarneming blijkt dat al bekend was dat er een zat, hoe wisten mensen dat? Ik zie geen waarnemingen en op de db-site kon ik ook niks vinden.

Plus dat ik daar morgen misschien ga kijken dus eventuele extra info is ook welkom.
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=31457&page=1... Wel even onder de advertentie verder kijken he, daar staan meer meldingen ;)
Thijs Fijen

Lonnie Bregman

Citaat van: Thijs Fijen op mei 22, 2011, 19:25:20 PM
Citaat van: lonnie20 op mei 22, 2011, 19:10:10 PM
Even een vraag over de Orpheusspotvogel bij het Kennemermeer: uit o.a. deze waarneming blijkt dat al bekend was dat er een zat, hoe wisten mensen dat? Ik zie geen waarnemingen en op de db-site kon ik ook niks vinden.

Plus dat ik daar morgen misschien ga kijken dus eventuele extra info is ook welkom.
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=31457&page=1... Wel even onder de advertentie verder kijken he, daar staan meer meldingen ;)

Oh ja, dank je. :) Beetje scheel gekeken...
Groeten, Lonnie Bregman

Folkert Jan

Waar blijft iedereen? Heb em achter zeebad! Net weer stukje naar zuiden gevlogen 50 meter en weer in begroeiing. Weer kwijt
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Gaat over de kalander btw. Is duin tussen parkeerplaats en strandtentjes.

Iets ten noorden sand beachclub
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Thijs Fijen

Hoe moet iemand dat weten FJ?
Thijs Fijen

falco

Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

HPM

Citaat van: rnbflavour op mei 22, 2011, 19:33:18 PM
Waar blijft iedereen? Heb em achter zeebad! Net weer stukje naar zuiden gevlogen 50 meter en weer in begroeiing. Weer kwijt

Heb je wel de juiste kleur lichtkogel afgeschoten?
Herman van der Meer

Rickschonewille

Folkert Jan, heb je hem ook echt daadwerkelijk tp gehad en alle kenmerken gezien? Want er zijn vandaag veldleeuweriken door tig man aangezien als Kalanderleeuwerik... En die wind en omdat je daar word gezandstraald maakt 't niet erg makkelijk..