Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas Nanninga

Tja, lastig: geen foto's en de vogel is weg. Ik had het graag anders gehad. Maar daar sta je dan in je eentje...
Ik zou niet weten hoe ik aan een verdere determinatie moet werken. Ik had een gids bij me en natuurlijk was ik opgescherpt door de beelden van de laatste Kalander. Direct toen ik de vogel boven me zag schoot 'Kalander' door me heen, vanwege de opvallende zwarte ondervleugels en het plompe formaat. Ik zou ook niet weten wat het anders kan zijn, dat past bij wat ik zag.
Daarna kun je niet veel meer dan goed kijken en thuis het geluid checken (met Kosmos Vogelstimmen, CD6, nr 27: de laatste roep is wat ik hoorde). Ik zal hem indienen en dan hoor ik het wel.
Kon vanwege de opwinding de telling amper afmaken... Gelukkig was het nogal rustig en kon ik vroeg naar huis.

Klaas Nanninga

Yeronimo

Dat had ik een week geleden op de eigen telpost in Leeuwarderbos, ook een vogeltje die roep en vorm had van Kortteenleeuwerik alleen niet opgenomen en geen ervaring mee. Dus waarneming niet geplaatst.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

JohanvantBosch

Deze  melding van Dwergarend op het Dwingelderveld klinkt alsof ie ter plaatse is. Misschien eens even checken iemand uit de buurt?
http://waarneming.nl/waarneming/view/54551266

Certhia

Citaat van: Klaas Nanninga op mei 18, 2011, 12:25:51 PM
Tja, lastig: geen foto's en de vogel is weg. Ik had het graag anders gehad. Maar daar sta je dan in je eentje...
Ik zou niet weten hoe ik aan een verdere determinatie moet werken. Ik had een gids bij me en natuurlijk was ik opgescherpt door de beelden van de laatste Kalander. Direct toen ik de vogel boven me zag schoot 'Kalander' door me heen, vanwege de opvallende zwarte ondervleugels en het plompe formaat. Ik zou ook niet weten wat het anders kan zijn, dat past bij wat ik zag.
Daarna kun je niet veel meer dan goed kijken en thuis het geluid checken (met Kosmos Vogelstimmen, CD6, nr 27: de laatste roep is wat ik hoorde). Ik zal hem indienen en dan hoor ik het wel.
Kon vanwege de opwinding de telling amper afmaken... Gelukkig was het nogal rustig en kon ik vroeg naar huis.

Klaas Nanninga


Beschrijving klinkt hoe dan ook spannend.
Was slechts nieuwsgierig naar de achtergrond van de piepcode.


Groetjes


MArc


Bas vd Burg

De Kortteenleeuwerik van IJmuiden is overigens hoogstwaarschijnlijk weg. Tussen 10.00u en en iig 15.00u is de vogel, ondanks zoekacties, niet meer waargenomen
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

GertJ

Citaat van: Bas vd Burg op mei 18, 2011, 17:57:05 PM
De Kortteenleeuwerik van IJmuiden is overigens hoogstwaarschijnlijk weg. Tussen 10.00u en en iig 15.00u is de vogel, ondanks zoekacties, niet meer waargenomen
Maar dat was eerder deze week ook al het geval toch?
Groet Gert Jager

Bas vd Burg

Citaat van: GertJ op mei 18, 2011, 18:39:40 PM
Citaat van: Bas vd Burg op mei 18, 2011, 17:57:05 PM
De Kortteenleeuwerik van IJmuiden is overigens hoogstwaarschijnlijk weg. Tussen 10.00u en en iig 15.00u is de vogel, ondanks zoekacties, niet meer waargenomen
Maar dat was eerder deze week ook al het geval toch?

Geen idee, ik hoor dit nu pas eigenlijk. Maar baalde er wel vanmiddag. Misschien morgen in de herkansing want het is wel een gaaf en leerzaam beessie
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

steenl

Citaat van: JohanvantBosch op mei 18, 2011, 15:37:15 PM
Deze  melding van Dwergarend op het Dwingelderveld klinkt alsof ie ter plaatse is. Misschien eens even checken iemand uit de buurt?
http://waarneming.nl/waarneming/view/54551266

Hans Pohlmann heeft gezocht maar niets gevonden. Dwingelderveld is wel heeeel groot.
Daarnaast dipt Hans alles wat met Dwerg begint. Niet doorvertellen  8)

Gert Ottens

Citaat van: steenl op mei 19, 2011, 00:06:47 AM
Citaat van: JohanvantBosch op mei 18, 2011, 15:37:15 PM
Deze  melding van Dwergarend op het Dwingelderveld klinkt alsof ie ter plaatse is. Misschien eens even checken iemand uit de buurt?
http://waarneming.nl/waarneming/view/54551266

Hans Pohlmann heeft gezocht maar niets gevonden. Dwingelderveld is wel heeeel groot.
Daarnaast dipt Hans alles wat met Dwerg begint. Niet doorvertellen  8)

...uil?:-)

HansP

-uil
-arend
-aalscholver
-lijster

:'(
Groet,
Hans Pohlmann

JohanvantBosch

Citaat van: HansP op mei 19, 2011, 10:32:33 AM
-uil
-arend
-aalscholver
-lijster

:'(

We leven met je mee! 
Ik hoop dat je de -stern en de -meeuw inmiddels op je lijst hebt.... O0

Vincent Hart

Volgens mij hebben wel meer mensen die dwerglijster gedipt ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerben Mensink

Citaat van: Vincent Hart op mei 19, 2011, 11:22:21 AM
Volgens mij hebben wel meer mensen die dwerglijster gedipt ...

Waarschijnlijk is dit profetisch bedoeld ......  ;D
groet,
Gerben Mensink

Martijn Bot

Citaat van: Gerben Mensink op mei 19, 2011, 11:39:46 AM
Citaat van: Vincent Hart op mei 19, 2011, 11:22:21 AM
Volgens mij hebben wel meer mensen die dwerglijster gedipt ...

Waarschijnlijk is dit profetisch bedoeld ......  ;D
Wel handig, hoor. Zo gauw Hans iets met Dwerg op de semafoon ziet verschijnen, kan hij zich tenminste nog een keer lekker omdraaien. Rijden is immers nutteloos.

-> Praat maar raak (ik kruip even in de rol van Hisko)

Folkert Jan

alpengier op DBA via waarneming.nl

staat op m.waarneming.nl als TP

is de vogel echt TP?
misschien iemand die de waarnemers kent en even kan bellen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op mei 19, 2011, 15:58:55 PM
alpengier op DBA via waarneming.nl

staat op m.waarneming.nl als TP

is de vogel echt TP?
misschien iemand die de waarnemers kent en even kan bellen?

Ik had geen idee dat Alpengieren bestonden.
Herman van der Meer

Rob Halff

Citaat van: HPM op mei 19, 2011, 16:01:07 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 19, 2011, 15:58:55 PM
alpengier op DBA via waarneming.nl

staat op m.waarneming.nl als TP

is de vogel echt TP?
misschien iemand die de waarnemers kent en even kan bellen?

Ik had geen idee dat Alpengieren bestonden.

Ik ook niet. Nieuwe soort Alpengier!! Gaaf, als hij t.p. is wil ik hem ook wel graag zien. Weet iemand hoe zo'n beest er uit ziet  ;D

Justin Jansen

Citaat van: Rob Halff op mei 19, 2011, 16:11:01 PM
Citaat van: HPM op mei 19, 2011, 16:01:07 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 19, 2011, 15:58:55 PM
alpengier op DBA via waarneming.nl

staat op m.waarneming.nl als TP

is de vogel echt TP?
misschien iemand die de waarnemers kent en even kan bellen?

Ik had geen idee dat Alpengieren bestonden.

Ik ook niet. Nieuwe soort Alpengier!! Gaaf, als hij t.p. is wil ik hem ook wel graag zien. Weet iemand hoe zo'n beest er uit ziet  ;D
Zal het maar verraden: het is populistisch taalgebruik van Folkert, hij bedoelt de wonderschone Alpengierzwaluw!
M.v.g., Justin Jansen


Gert Ottens

Intussen heeft Folkert-Jan al een half uur kostbare tijd laten vervliegen... Gewoon rijden, als 'ie nog nieuw voor je is! Wie niet waagt, wie niet wint:-)

Rikstar

is het zo slecht weer daar dat iedereen zo melig wordt  :angel:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: Justin Jansen op mei 19, 2011, 16:21:51 PM
Citaat van: Rob Halff op mei 19, 2011, 16:11:01 PM
Citaat van: HPM op mei 19, 2011, 16:01:07 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 19, 2011, 15:58:55 PM
alpengier op DBA via waarneming.nl

staat op m.waarneming.nl als TP

is de vogel echt TP?
misschien iemand die de waarnemers kent en even kan bellen?

Ik had geen idee dat Alpengieren bestonden.

Ik ook niet. Nieuwe soort Alpengier!! Gaaf, als hij t.p. is wil ik hem ook wel graag zien. Weet iemand hoe zo'n beest er uit ziet  ;D
Zal het maar verraden: het is populistisch taalgebruik van Folkert, hij bedoelt de wonderschone Alpengierzwaluw!

Folkert-Jan heeft dat ding nog niet eens op zijn lijst dus vanwaar dan die familiariteit? Hij heeft er toch zeker niet mee in de klas gezeten?
Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op mei 19, 2011, 16:30:44 PMFolkert-Jan heeft dat ding nog niet eens op zijn lijst dus vanwaar dan die familiariteit? Hij heeft er toch zeker niet mee in de klas gezeten?
:wrong:
:rolleye:
Waar gaat dit over?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JandJ

hier is nog een interessante link voor jullie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=12.0.html klik dan op 'nieuw topic'.

Next to this, hoe groot is de kans dat ik zaterdag na half 10 een korhoen ga zien/horen op de Sallands Heuvelrug? NS wil niet eerder rijden, en ik heb geen ander vervoer terwijl ik deze soort onmogelijk kan missen op mijn jaarslijst! (streven #300)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JandJ

 ;D Bedankt! Maar ik heb meer soorten te bezoeken zaterdag, dus langer dan 2 uur zal ik er niet zijn. ;)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jarinka

Op de website van Zeewolde Actueel staat het volgende berichtje:
CiteerIBERISCHE TJIFTJAF----In het Horsterwold is er tijdens een van de zangvogelinventarisaties een  Iberische tjiftjaf gehoord en gezien. De soort broed normaal op het Iberische schier eiland, in Portugal en in Spanje. Of het hier om een broedgeval gaat moet nog blijken maar de kans daarop lijkt wel mogelijk.

Ik heb via de mail gevraagd of er meer informatie beschikbaar is, zoals bv. de datum en de locatie. Hopelijk heb ik morgenmiddag antwoord.
Er staat geen datum bij het bericht, maar het is er tussen 15 mei en nu op gezet. Op de cacheversie die zondagochtend voor het laatst is bijgewerkt staat het bericht namelijk nog niet.
Groeten, Jarinka Heijink

Jarinka

Citaat van: Jarinka op mei 19, 2011, 20:55:15 PM
Op de website van Zeewolde Actueel staat het volgende berichtje:
CiteerIBERISCHE TJIFTJAF----In het Horsterwold is er tijdens een van de zangvogelinventarisaties een  Iberische tjiftjaf gehoord en gezien. De soort broed normaal op het Iberische schier eiland, in Portugal en in Spanje. Of het hier om een broedgeval gaat moet nog blijken maar de kans daarop lijkt wel mogelijk.

Ik heb via de mail gevraagd of er meer informatie beschikbaar is, zoals bv. de datum en de locatie. Hopelijk heb ik morgenmiddag antwoord.
Er staat geen datum bij het bericht, maar het is er tussen 15 mei en nu op gezet. Op de cacheversie die zondagochtend voor het laatst is bijgewerkt staat het bericht namelijk nog niet.

Vals alarm... Een vriend uit Zeewolde meldt dat dit de Cetti's Zanger betreft. Op 13 mei hoorde iemand een vogel die als een Tjiftjaf begon, maar dan anders verder zong. Daar maakte hij een Iberische Tjiftjaf van, wat in de krant kwam. Een maand later hoorde hij dezelfde vogel weer, en dat bleek een Cetti's Zanger te zijn.
Zie ook deze waarneming.
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Citaat van: Jarinka op mei 19, 2011, 21:54:43 PM
Citaat van: Jarinka op mei 19, 2011, 20:55:15 PM
Op de website van Zeewolde Actueel staat het volgende berichtje:
CiteerIBERISCHE TJIFTJAF----In het Horsterwold is er tijdens een van de zangvogelinventarisaties een  Iberische tjiftjaf gehoord en gezien. De soort broed normaal op het Iberische schier eiland, in Portugal en in Spanje. Of het hier om een broedgeval gaat moet nog blijken maar de kans daarop lijkt wel mogelijk.

Ik heb via de mail gevraagd of er meer informatie beschikbaar is, zoals bv. de datum en de locatie. Hopelijk heb ik morgenmiddag antwoord.
Er staat geen datum bij het bericht, maar het is er tussen 15 mei en nu op gezet. Op de cacheversie die zondagochtend voor het laatst is bijgewerkt staat het bericht namelijk nog niet.

Vals alarm... Een vriend uit Zeewolde meldt dat dit de Cetti's Zanger betreft. Op 13 mei hoorde iemand een vogel die als een Tjiftjaf begon, maar dan anders verder zong. Daar maakte hij een Iberische Tjiftjaf van, wat in de krant kwam. Een maand later hoorde hij dezelfde vogel weer, en dat bleek een Cetti's Zanger te zijn.
Zie ook deze waarneming.

Onbekendheid met het geluid van beide soorten dus.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jarinka op mei 19, 2011, 21:54:43 PM
en dat bleek een Cetti's Zanger te zijn.

Zo hoog in het noorden ook een mooie waarneming, toch?  :rolleyes:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/