Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 366 367 [368] 369 370 ... 539   Omlaag

Auteur Topic: Zeldzaamheden in Nederland (Oud)  (gelezen 1598031 keer)

Jaap Denee

• Member
    • Foto Gallerij
Re: Zeldzaamheden in Nederland
« Reactie #11010 Gepost op: mei 06, 2011, 19:57:31 pm »

Haha, Folkert Jan, Struikrietzanger 1, hoog naar noord. ;)

Ik volg je niet  ???
Zomaar wat spam of is de vogel na vrijlating daadwerkelijk hoog naar noord gevlogen?

Ik moet zelfs mijn eerste Rietzanger nog eens zien op een telpost hoog naar noord  ;) ik zal je wel even helpen Folkert; Rietzangers en dus ook de Struikrietzanger zijn nachttrekkers. Waarschijnlijk is de vogel na zijn vrijlating ergens de begroeiing ingedoken op het Eemshaven terrein en zal vannacht (zoals het hoort in deze tijd van het jaar) weer verder trekken. Ik geef je een hele kleine kans dat de vogel daar nog teruggevonden word, want als hij niet zingt vind je zo'n beest nooit meer terug. Is een mega skulker namelijk. Ik denk ook niet echt dat de vogel daar morgenvroeg zit te zingen maar hoop dat ik het mis heb.

Met andere woorden, Folkert Jan: 'ze' zitten je een beetje te plagen...  8)

JandJ

• Member
« Reactie #11011 Gepost op: mei 06, 2011, 20:25:00 pm »

Citaat
mannetje? overtreed de wet, en tape naar hartelust.
Laten we daar vooral niet toe aansporen!... :police:

Jan hep nix gesegt...  8)

Het is niet mijn bedoeling om tapen aan te moedigen, en gelukkig heb ik mijn onderschriftje nog  ;D
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Folkert Jan

• Member
« Reactie #11012 Gepost op: mei 06, 2011, 20:32:56 pm »

Ik volg je niet  :huh:
Zomaar wat spam of is de vogel na vrijlating daadwerkelijk hoog naar noord gevlogen?

Ik moet zelfs mijn eerste Rietzanger nog eens zien op een telpost hoog naar noord  ;) ik zal je wel even helpen Folkert; Rietzangers en dus ook de Struikrietzanger zijn nachttrekkers. Waarschijnlijk is de vogel na zijn vrijlating ergens de begroeiing ingedoken op het Eemshaven terrein en zal vannacht (zoals het hoort in deze tijd van het jaar) weer verder trekken. Ik geef je een hele kleine kans dat de vogel daar nog teruggevonden word, want als hij niet zingt vind je zo'n beest nooit meer terug. Is een mega skulker namelijk. Ik denk ook niet echt dat de vogel daar morgenvroeg zit te zingen maar hoop dat ik het mis heb.

Dat het een nachttrekker is is mij bekend, maar ik herinner mij ook een beeld van een siberische sprinkhaanzanger (volgens mij ook een nachttrekker, maar correct me if i'm wrong) die na vrijlaten hard en ver wegvloog.

Ik kan mij voorstellen dat een vangst zoveel stress oplevert dat de vogel dus de dijk over vliegt. Ik heb daarbij het woord trek niet gebruikt.

Overigens begrijp ik heel goed dat het een haast onmogelijke opgave is, maar de eemshaven is voor mij om de hoek en wie weet zit er wat ander leuks in de bosjes. Zoniet dan kan ik altijd nog op de dijk gaan trektellen
“Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you’re a good birder. If you enjoy it a lot, you’re a great birder.” Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Russer

• Member
    • Mijn waarnemingen
« Reactie #11013 Gepost op: mei 06, 2011, 20:51:16 pm »

Ik volg je niet  ???

Dat het een nachttrekker is is mij bekend, maar ik herinner mij ook een beeld van een siberische sprinkhaanzanger (volgens mij ook een nachttrekker, maar correct me if i'm wrong) die na vrijlaten hard en ver wegvloog.

Ik kan mij voorstellen dat een vangst zoveel stress oplevert dat de vogel dus de dijk over vliegt. Ik heb daarbij het woord trek niet gebruikt.

Overigens begrijp ik heel goed dat het een haast onmogelijke opgave is, maar de eemshaven is voor mij om de hoek en wie weet zit er wat ander leuks in de bosjes. Zoniet dan kan ik altijd nog op de dijk gaan trektellen

Folkert-Jan,

Gewoon wachten op zo'n vogel, dezelfde dag ook nog een Stellers Eider in Zeeland getwitcht. Those were the day's ;)

http://www.dutchbirding.nl/content/journal/pdf/1997-6.pdf

Bas vd Burg

• Member
« Reactie #11014 Gepost op: mei 06, 2011, 22:42:20 pm »

Niet echt een zeldzaamheid maar toch een zeer respectabel aantal (hoogste aantal ooit in NL?): 10 Kuifali's door Sander Lilipaly vandaag
http://waarneming.nl/waarneming/view/54270435
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH

mijn kattukse jaarlijst 2012

JandJ

• Member
« Reactie #11015 Gepost op: mei 06, 2011, 22:45:46 pm »

kolonie?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Edwin Russer

• Member
    • Mijn waarnemingen
« Reactie #11016 Gepost op: mei 07, 2011, 10:30:58 am »

Op Vlieland moeten ze ook de ogen open houden!
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=30938&page=1

Jos Welbedacht

• Member
    • http://waarneming.nl/user/view/498
« Reactie #11017 Gepost op: mei 07, 2011, 11:38:41 am »

Citaat

De vogel is daar inmiddels opgepikt.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space

Wouter van der Ham

• Admins
  • Admingroep: Vogels
« Reactie #11018 Gepost op: mei 07, 2011, 12:15:49 pm »

Alpengierzwaluw boven Westerplas, Schiermonnikoog, zie DB
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

UtrechtsVogelNet

• Member
« Reactie #11019 Gepost op: mei 07, 2011, 13:20:33 pm »

Citaat

Als wat? Doorvliegend, geland, ter plekke? Er wordt niets gepiept...

Phil

Ben Gaxiola

• Member
« Reactie #11020 Gepost op: mei 07, 2011, 13:25:08 pm »

Citaat

Phil

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=30943
Ik wil je niet ongerust maken, maar dit is wel gepiept...

Ben Gaxiola

HPM

• Member
  • Herman is op 11 juli 2019 overleden.
« Reactie #11021 Gepost op: mei 07, 2011, 13:37:24 pm »

Citaat

Phil

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=30943
Ik wil je niet ongerust maken, maar dit is wel gepiept...

Dan moeten ze hem ondertussen op Terschelling ook wel gezien hebben.
Herman van der Meer

Max Berlijn

• Member
  • Bonin Honeyeater my last (real) new lifer.
    • http://waarneming.nl/user/view/10891
« Reactie #11022 Gepost op: mei 07, 2011, 14:08:41 pm »

Wel een hele strakke actie om een leeuwerik (hoe groot die ook is) terug te vinden op trek langs de kust. Een Monniksgier, daar kan ik inkomen maar zo'n klein ding. Het vogelen in NL is wel in een nieuwe dimensie beland de laatste jaren, niet ontgaat niemend meer lijkt wel.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo’s.

jvdlaan

• Gast
« Reactie #11023 Gepost op: mei 07, 2011, 14:32:19 pm »

rinsevdvliet

• Member
« Reactie #11024 Gepost op: mei 07, 2011, 15:22:48 pm »

Max,

Er zijn heel veel Kalanderleeuweriken in de wereld en (zang)vogels zijn heel goed in staat zich te verstoppen. Jouw aanname dat het dezelfde vogel betreft lijkt mij zonder foto´s een tikkeltje voorbarig.

Gr. Rinse

stefanhageman

• Member
    • Mijn Site
« Reactie #11025 Gepost op: mei 07, 2011, 15:56:08 pm »

En het kan nog erger!

http://www.trektellen.nl/foto.asp?id=12018&p=1&sorteren=1&taal=1&oth=False&telpostland=1

(Maskergors!)

Lijkt wel een mislukte Heggenmus.  8)

Overigens zit de Griel er nog steeds.
Stefan Hageman

Folkert Jan

• Member
« Reactie #11026 Gepost op: mei 07, 2011, 15:59:01 pm »

Wel een hele strakke actie om een leeuwerik (hoe groot die ook is) terug te vinden op trek langs de kust. Een Monniksgier, daar kan ik inkomen maar zo'n klein ding. Het vogelen in NL is wel in een nieuwe dimensie beland de laatste jaren, niet ontgaat niemend meer lijkt wel.

Groet Max

Gebeurt toch wel vaker dat vogels op verschillende trektelposten weer worden opgepikt?
2 jaar terug bijvoorbeeld met kortteenleeuwerik tussen fonteintjes en breskens
“Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you’re a good birder. If you enjoy it a lot, you’re a great birder.” Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

TOH big day 2014
TOH big day 2013

jonas D

• Member
« Reactie #11027 Gepost op: mei 07, 2011, 16:54:25 pm »

Lijkt erop dat de dwergarend nu ook in België is gezien ( Anderstad, Lier)???
Groeten,
Jonas

Folkert Jan

• Member
« Reactie #11028 Gepost op: mei 07, 2011, 17:33:56 pm »

DE?? Dwergarend.
Er zijn er vast wel meerdere

gr, Folkert Jan Hoogstra

TOH big day 2014
TOH big day 2013

jonas D

• Member
« Reactie #11029 Gepost op: mei 07, 2011, 18:52:38 pm »

Ok, zou kunnen zoveel te beter voor ons Belgen ;)
Groeten,
Jonas

apus

• Member
« Reactie #11030 Gepost op: mei 07, 2011, 20:36:34 pm »

Groet Max

Het blijft lastig! Degenen die op Vlieland 2 kilometer voor Marten en Vivian op het duin stonden en 2 (au!) en 4 kilometer erachter hebben hem niet gezien.
Martijn Hammers

Yeronimo

• Member
« Reactie #11031 Gepost op: mei 07, 2011, 21:37:36 pm »

http://waarneming.nl/waarneming/view/54294003
Schokkend...Ik ben benieuwd hoe deze mensen hebben gereageerd die het gezien hebben. Mogen honden daar wel los lopen bijvoorbeeld?
Jeroen Breidenbach, 29 jaar
Leeuwarden
Nieuwste soorten: Larinus turbinatus, Grootvlekmospalpmot, Stenarella domator, Egale pelsmot, Izabelkleurig breeksteeltje (totaal 5355 soorten in Nederland)

frankmeer

• Forum beheerder
    • Mijn waarnemingen
« Reactie #11032 Gepost op: mei 07, 2011, 21:46:36 pm »

Men was als vanzelfsprekend niet blij en dat is nog zacht uitgedrukt. Dit was echter voor een groot deel vanwege de arrogante houding van de eigenares van de bewuste hond begreep ik. Dit zelf gelukkig niet meegemaakt, daar waren we net te laat voor. Zelf de vogel dus net niet meer in leven gezien, nog wel het lijk van nabij kunnen bekijken en dat gaat opgezet worden door een aanwezige preparateur. Honden mogen daar trouwens gewoon loslopen op het strand.
Frank van der Meer

August

• Member
    • http://waarneming.nl/user/view/22120
« Reactie #11033 Gepost op: mei 07, 2011, 21:59:32 pm »

Ps zeer vervelend om te zien voor de mensen hoe zo,n zeekoet word doodgebeten. Maar Heb toch wel wat opmerkingen!
1 het feit dat deze zeekoet hier is aangestrand door olie is erger!
2 Waarom is er geen poging gedaan om deze vogel te vangen en naar een Vogel asiel gebracht?
3 is het eigenlijk niet beter dat deze zeekoet is doodgebeten voorkomt onnodig lijden dan dat tientallen fotografen deze vogel gaan fotograferen tot hij eindelijk dood is?

August van Rijn

gerdwichers8

• Member
« Reactie #11034 Gepost op: mei 07, 2011, 22:38:54 pm »

voor wat betreft die leeuwerik: Hoewel zowel het opzicht van waaruit Max het belicht als wel dat van Rinse geen van beide in absolute zin zekerheid biedt, kun je toch de hoeveelheid data dat Kalanderleeuwerik in Nederland, of in West Europa in het algeheel wordt gemeld wel tegen twee waarnemingen van deze binnen slechts 1 uur over zo'n korte afstand uit één zetten...en als het dan al niet hetzelfde individu betreft, dan toch weer zekerder hetzelfde 'fenomeen' (1 uit Spanje of 2 uit Spanje; makkelijk 1 gemist op Texel en vervolgens net zo makkelijk weer 1 gemist op Vlieland, maar het 'fenomeen' blijft 1 en hetzelfde..)
 1 Uit Spanje en 1 uit Turkmenistan die elkaar in Nederland vanaf Texel en Vlieland in het Kalanderiaans goedenmorgen toeroepen is daarentegen veel 'minder' algemeen dan 1 uit Spanje die even een tour Hollanda aan het uitvliegen is).
Al zou zelfs het 1 na laatste scenario het juiste kunnen zijn, moeten we toch gevoegelijk aannemen dat.....                      ............     

1 lijn veel meer punten heeft dan zelfs 2 lijnen op elkaars snijpunt.
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2011, 22:41:05 pm door gerdwichers8 »

Rob Halff

• Member
« Reactie #11035 Gepost op: mei 07, 2011, 23:09:21 pm »

voor wat betreft die leeuwerik: Hoewel zowel het opzicht van waaruit Max het belicht als wel dat van Rinse geen van beide in absolute zin zekerheid biedt, kun je toch de hoeveelheid data dat Kalanderleeuwerik in Nederland, of in West Europa in het algeheel wordt gemeld wel tegen twee waarnemingen van deze binnen slechts 1 uur over zo'n korte afstand uit één zetten...en als het dan al niet hetzelfde individu betreft, dan toch weer zekerder hetzelfde 'fenomeen' (1 uit Spanje of 2 uit Spanje; makkelijk 1 gemist op Texel en vervolgens net zo makkelijk weer 1 gemist op Vlieland, maar het 'fenomeen' blijft 1 en hetzelfde..)
 1 Uit Spanje en 1 uit Turkmenistan die elkaar in Nederland vanaf Texel en Vlieland in het Kalanderiaans goedenmorgen toeroepen is daarentegen veel 'minder' algemeen dan 1 uit Spanje die even een tour Hollanda aan het uitvliegen is).
Al zou zelfs het 1 na laatste scenario het juiste kunnen zijn, moeten we toch gevoegelijk aannemen dat.....                      ............     

Gerd, ik begrijp er geen hout van! Nu graag even in 'normaal' ABN Nederlands graag....;)

Albert de Jong

• Member
    • http://www.vwgbiesbosch.org
« Reactie #11036 Gepost op: mei 07, 2011, 23:40:01 pm »

Schokkend...Ik ben benieuwd hoe deze mensen hebben gereageerd die het gezien hebben. Mogen honden daar wel los lopen bijvoorbeeld?

Ik kon wel lachen om hoe het werd gemeld: '........ Zojuist doodgebeten door een hond die aan kwam redden!!!'
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

UtrechtsVogelNet

• Member
« Reactie #11037 Gepost op: mei 08, 2011, 00:08:09 am »

Ik kon wel lachen om hoe het werd gemeld: '........ Zojuist doodgebeten door een hond die aan kwam redden!!!'

Ik kon en kan er helemaal niet om lachen, en August maakt een paar goede opmerkingen * zie hierboven*

Gr, Phil

gerdwichers8

• Member
« Reactie #11038 Gepost op: mei 08, 2011, 01:23:01 am »

Gerd, ik begrijp er geen hout van! Nu graag even in 'normaal' ABN Nederlands graag.... ;)

Rob, de mogelijkheid die Max aandraagt, biedt veel meer kansen, dan dat twee afzonderlijke Kalanders elkaar op hetzelfde punt hier in Nederland ontmoeten, maar Rinse heeft slechts een tikkeltje  tegengewicht nodig om Max de absolute waarheid te ontfutselen. Echter.. om enig tegengewicht te verkrijgen moet ie mijns inziens behoorlijk aan het schrapen..(zoveel Kalanders zijn er in Nederland immers gewoonlijk niet, en zijn ze er wel, dan eerst nog te beschouwen als optredend binnen 1 en hetzelfde fenomeen.. alvorens...enzovoort)

Edwin Russer

• Member
    • Mijn waarnemingen
« Reactie #11039 Gepost op: mei 08, 2011, 07:47:56 am »

Pagina's: 1 ... 366 367 [368] 369 370 ... 539   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.071 seconden met 21 queries.