Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: Rob Halff op mei 05, 2011, 07:53:45 AM
Citaat van: Jan vH op mei 05, 2011, 07:18:33 AM
En kan het geen hybride zijn?


Er komen naar mijn weten geen hybride's voor bij Cirlgors. Daarentegen wel bij Geel en Witkopgors.

Overigens ziet deze vogel er puntgaaf uit en niks wijst dan ook op hybride.
Op bird-hybrids.com wordt in elk geval wèl een hybride-geval Cirlgors X Geelgors vermeld (in de natuur):  http://www.bird-hybrids.com/engine.php?search=emberiza+cirlus&searchby=nomenclature&nomenclature=cinfosci&family=cinfofameng, helaas geen verdere bijzonderheden.....(maar heb verder niet erg lang ernaar gezocht eerlijk gezegd)
Maar verder heeft Rob natuurlijk gelijk: er is vooralsnog geen enkele reden om aan hybride te denken. Ik denk dat de ontstane twijfel m.b.t. de juiste determinatie meer aan de interpretatie van de op dat moment voorhanden zijnde foto's heeft gelegen..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: jandj op mei 05, 2011, 12:14:06 PM
Gezien de ingevoerde waarnemingen is er nog niet overal zekerheid over het geslacht en kleed. Dat het geen adult man is, weet ik, maar wat is het wel?

Een wijfje Jan (ook 1e zomer/2 kj mannen hebben o.a. een zwarte keel), de leeftijd is lastig vast te stellen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: Martijn Bot op mei 05, 2011, 18:43:52 PM
Citaat van: mein1 op mei 05, 2011, 18:06:49 PM
Een stukje over 4 mei op mijn weblog; behalve treurnis figureert ook de Westkapelse Cirlgors hier in.
Vogelen is een onderdeel van het leven, maar niet het belangrijkste. Prachtig geschreven, Peter!

Inderdaad. Ik ben onder de indruk!

frankneijts

Citaat van: mein1 op mei 05, 2011, 18:06:49 PM
Een stukje over 4 mei op mijn weblog; behalve treurnis figureert ook de Westkapelse Cirlgors hier in.

Het maakt mij in elk geval (weer) duidelijk waarom we dit elk jaar weer doen en nog fraai geschreven ook....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Citaat van: mein1 op mei 05, 2011, 18:06:49 PM
Een stukje over 4 mei op mijn weblog; behalve treurnis figureert ook de Westkapelse Cirlgors hier in.

Mooi schrijven Peter  :duim: Ik hoop dat er wat mensen zijn die zich dit aantrekken. Ik zag zelf gisteren ook de dichterlijkheid al bij het verdwijnen van de Cirl in combi met het negeren van de dodenherdenking van sommige twitchers en de onafgebroken drukte op de site (Een kort moment van ergernis van me. Maar ach, zolang de vrijheid zelf er maar is en de meeste mensen dat respecteren...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

pwolf

Citaat van: frankneijts op mei 05, 2011, 18:45:02 PM
Citaat van: Rob Halff op mei 05, 2011, 07:53:45 AM
Citaat van: Jan vH op mei 05, 2011, 07:18:33 AM
En kan het geen hybride zijn?


Er komen naar mijn weten geen hybride's voor bij Cirlgors. Daarentegen wel bij Geel en Witkopgors.

Overigens ziet deze vogel er puntgaaf uit en niks wijst dan ook op hybride.
Op bird-hybrids.com wordt in elk geval wèl een hybride-geval Cirlgors X Geelgors vermeld (in de natuur):  http://www.bird-hybrids.com/engine.php?search=emberiza+cirlus&searchby=nomenclature&nomenclature=cinfosci&family=cinfofameng, helaas geen verdere bijzonderheden.....(maar heb verder niet erg lang ernaar gezocht eerlijk gezegd)
Maar verder heeft Rob natuurlijk gelijk: er is vooralsnog geen enkele reden om aan hybride te denken. Ik denk dat de ontstane twijfel m.b.t. de juiste determinatie meer aan de interpretatie van de op dat moment voorhanden zijnde foto's heeft gelegen..... 8)

euhm, ik denk dat het meer lag aan de interpretatie van de waargenomen kenmerken. Het duurde lang, heel lang voordat het beest zich eindelijk een beetje liet zien en dat was in knallend tegenlicht. Toen hij een krap uur later prachtig belicht ineens knalgeel leek was de boot wel even aan. Kijk even naar de variatie in indrukken die je van de foto's op de DB site of op wrn.nl krijgt.  Chameleongors lijkt me een betere naam.  Over het nooit zien van Geelgorzen met grijzige stuiten; ik had ook nog nooit een Zwartkopgors met een gele stuit gezien maar ook dat bleek te bestaan.

Alweer veel geleerd gisteren!

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

theomuusse

Citaat van: pwolf op mei 05, 2011, 22:22:16 PM
Citaat van: frankneijts op mei 05, 2011, 18:45:02 PM
Citaat van: Rob Halff op mei 05, 2011, 07:53:45 AM
Citaat van: Jan vH op mei 05, 2011, 07:18:33 AM
En kan het geen hybride zijn?


Er komen naar mijn weten geen hybride's voor bij Cirlgors. Daarentegen wel bij Geel en Witkopgors.

Overigens ziet deze vogel er puntgaaf uit en niks wijst dan ook op hybride.
Op bird-hybrids.com wordt in elk geval wèl een hybride-geval Cirlgors X Geelgors vermeld (in de natuur):  http://www.bird-hybrids.com/engine.php?search=emberiza+cirlus&searchby=nomenclature&nomenclature=cinfosci&family=cinfofameng, helaas geen verdere bijzonderheden.....(maar heb verder niet erg lang ernaar gezocht eerlijk gezegd)
Maar verder heeft Rob natuurlijk gelijk: er is vooralsnog geen enkele reden om aan hybride te denken. Ik denk dat de ontstane twijfel m.b.t. de juiste determinatie meer aan de interpretatie van de op dat moment voorhanden zijnde foto's heeft gelegen..... 8)

euhm, ik denk dat het meer lag aan de interpretatie van de waargenomen kenmerken. Het duurde lang, heel lang voordat het beest zich eindelijk een beetje liet zien en dat was in knallend tegenlicht. Toen hij een krap uur later prachtig belicht ineens knalgeel leek was de boot wel even aan. Kijk even naar de variatie in indrukken die je van de foto's op de DB site of op wrn.nl krijgt.  Chameleongors lijkt me een betere naam.  Over het nooit zien van Geelgorzen met grijzige stuiten; ik had ook nog nooit een Zwartkopgors met een gele stuit gezien maar ook dat bleek te bestaan.

Alweer veel geleerd gisteren!

groeten, pim

En ik ook van Peter!

Theo

Cornelis Fokker

Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Folkert Jan

De ringers kwamen net even een struikrietzanger tonen.....alsof het niks is :p (bron: DBA)
Morgen even met een mannetje of 100 de eemshaven uitkammen? ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

dead_groom

steenarand in nederland? en dan helemaal in zuid holland? klinkt tw mooi om waar te zijn.  ???
http://waarneming.nl/waarneming/view/54253318
M.V.G.

Davey de Waard

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Edwin Russer op mei 06, 2011, 12:50:06 PM
Welke Peter? 8)

Peter Meininger mbt zijn verslagje van de Cirltwitch tijdens dodenherdenking... http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JohanvantBosch

Deze roodkeelpieper van gisteren in de Eempolders vind ik wel het melden waard....
http://waarneming.nl/waarneming/view/54255113

Jan vH

Citaat van: dead_groom op mei 06, 2011, 11:41:12 AM
steenarand in nederland? en dan helemaal in zuid holland? klinkt tw mooi om waar te zijn.  ???
http://waarneming.nl/waarneming/view/54253318

Zou best kunnen hoor, er zijn in Nederland 17 exemplaren die aanvaard zijn door de CDNA, waaronder eentje in Zuid-Holland.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Folkert Jan

#10993
Mocht er nog iemand weten of de struikrietzanger bij het vrijlaten weer in het gebied is ingevallen of weg is gevlogen hoor ik het graag.
Eemshaven oost lijkt mij opzich geschikt biotoop met water, veel riet en struiken.
Een zoekactie morgen lijkt mij dus geen gek idee, maar heeft weinig zin als de vogel gelijk de dijk is overgeknald.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rob Halff

Citaat van: rnbflavour op mei 06, 2011, 16:19:17 PM
Mocht er nog iemand weten of de struikrietzanger bij het vrijlaten weer in het gebied is ingevallen of door is gevlogen hoor ik het graag.
Eemshaven oost lijkt mij opzich geschikt biotoop met water, veel riet en struiken.
Een zoekactie morgen lijkt mij dus geen gek idee, maar heeft weinig zin als de vogel gelijk de dijk is overgeknald.

Ik wens je heel veel succes  ;D

Maico Weites

Er wordt een mogelijke krekelzanger gemeld tussen Groningen en Haren. Ben benieuwd.
http://waarneming.nl/waarneming/view/54258608
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Folkert Jan

Niet geschoten is altijd mis ;)

Over die krekelzanger: zou 8 dagen eerder zijn dan de eerste ooit in NL.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: m.weites op mei 06, 2011, 16:39:27 PM
Er wordt een mogelijke krekelzanger gemeld tussen Groningen en Haren. Ben benieuwd.
http://waarneming.nl/waarneming/view/54258608

"duidelijk geluid van krekel" vind ik verre van overtuigend en dan nog niet eens omdat een Krekelzanger niet op een krekel lijkt.
Herman van der Meer

JandJ

Citaat van: rnbflavour op mei 06, 2011, 16:19:17 PM
Mocht er nog iemand weten of de struikrietzanger bij het vrijlaten weer in het gebied is ingevallen of door is gevlogen hoor ik het graag.
Eemshaven oost lijkt mij opzich geschikt biotoop met water, veel riet en struiken.
Een zoekactie morgen lijkt mij dus geen gek idee, maar heeft weinig zin als de vogel gelijk de dijk is overgeknald.
ik weet niet of het geslacht vastgesteld is.
zo ja: vrouwtje? dan kan je het wel schudden. mannetje? overtreed de wet, en tape naar hartelust. kleine kans dat je hem hoort.
zo niet, bijna helemaal hopeloos.

ik wens je net als rob, veel succes!
ÁLS je hem hebt, zeg dan wel ff tegen hem dat hij moet wachten totdat ik hem ook heb ;)

krekelzanger: ik heb er geen woorden voor.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Folkert Jan

Ok stel dat het een mannetje is:
Volgens mij kun je dan het beste snachts gaan luisteren: Maar vangsten mogen toch pas geteld worden NA zonsopkomst?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JandJ

probleem dus. hopen dat hij 2 zonsopkomsten wil wachten. ik wacht geduldig af (in zuid-holland) ;D
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

frankw

#11001
Citeermannetje? overtreed de wet, en tape naar hartelust.
Laten we daar vooral niet toe aansporen!... :police:

HPM

Citaat van: jandj op mei 06, 2011, 17:32:26 PM
probleem dus. hopen dat hij 2 zonsopkomsten wil wachten. ik wacht geduldig af (in zuid-holland) ;D

Stel je voor dat een mannetje of honderd dat beest te vroeg hoort. Dat zou toch wel de giller van het jaar zijn.
Herman van der Meer

Ben Gaxiola

Citaat van: frankw op mei 06, 2011, 17:35:17 PM
Citeermannetje? overtreed de wet, en tape naar hartelust.
Laten we daar vooral niet toe aansporen!... :police:


Jan hep nix gesegt...  8)

Ben Gaxiola

Ben Gaxiola

Citaat van: rnbflavour op mei 06, 2011, 17:27:21 PM
Ok stel dat het een mannetje is:
Volgens mij kun je dan het beste snachts gaan luisteren: Maar vangsten mogen toch pas geteld worden NA zonsopkomst?


Enno Ebels op de DBsite: "De telregels zijn al lang geleden (begintijd Club 450 io) aangepast om te voorkomen dat wel/niet vangen een instrument zou kunnen worden om lijstbelangen te beïnvloeden (snel 'wegvangen' om telbaarheid te blokkeren). De regel is nu inderdaad dat een vogel die in het veld ontdekt is en even wordt gevangen voor onderzoek direct NA VRIJLATING weer telbaar is. De 24-uur regel bestaat sowieso al lang niet meer niet meer. Voor vogels die in het net ontdekt zijn geldt dat ze telbaar zijn nadat er een nacht is verstreken tussen vangst en waarneming in het veld. Deze regel is vooral bedoeld om te voorkomen dat er ongewenste druk (letterlijk en figuurlijk) op ringbanen en ringers ontstaat om twitchers toe te laten om zeldzaamheden in de hand of kort na vrijlating te zien te krijgen. Ook is hiervoor de regel ingevoerd dat een gevangen zeldzaamheid iets verplaatst mag worden zodat deze buiten de (niet vrij-toegankelijke) ringbaan terecht komt en vogelaars dus zonder problemen de volgende ochtend kunnen gaan zoeken."
Ben Gaxiola

BramtK

Haha, Folkert Jan, Struikrietzanger 1, hoog naar noord. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

Citaat van: BramtK op mei 06, 2011, 18:49:40 PM
Haha, Folkert Jan, Struikrietzanger 1, hoog naar noord. ;)

Ik volg je niet  :huh:
Zomaar wat spam of is de vogel na vrijlating daadwerkelijk hoog naar noord gevlogen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Citaat van: rnbflavour op mei 06, 2011, 16:19:17 PM
Mocht er nog iemand weten of de struikrietzanger bij het vrijlaten weer in het gebied is ingevallen of door is gevlogen hoor ik het graag.
Eemshaven oost lijkt mij opzich geschikt biotoop met water, veel riet en struiken.
Een zoekactie morgen lijkt mij dus geen gek idee, maar heeft weinig zin als de vogel gelijk de dijk is overgeknald.

Large-billed Reed warbler uitgesloten?  O0

Rob Halff

Citaat van: rnbflavour op mei 06, 2011, 19:42:22 PM
Citaat van: BramtK op mei 06, 2011, 18:49:40 PM
Haha, Folkert Jan, Struikrietzanger 1, hoog naar noord. ;)

Ik volg je niet  :huh:
Zomaar wat spam of is de vogel na vrijlating daadwerkelijk hoog naar noord gevlogen?

Ik moet zelfs mijn eerste Rietzanger nog eens zien op een telpost hoog naar noord  ;) ik zal je wel even helpen Folkert; Rietzangers en dus ook de Struikrietzanger zijn nachttrekkers. Waarschijnlijk is de vogel na zijn vrijlating ergens de begroeiing ingedoken op het Eemshaven terrein en zal vannacht (zoals het hoort in deze tijd van het jaar) weer verder trekken. Ik geef je een hele kleine kans dat de vogel daar nog teruggevonden word, want als hij niet zingt vind je zo'n beest nooit meer terug. Is een mega skulker namelijk. Ik denk ook niet echt dat de vogel daar morgenvroeg zit te zingen maar hoop dat ik het mis heb.

Jaap Denee

Citaat van: Rob Halff op mei 06, 2011, 19:53:02 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 06, 2011, 19:42:22 PM
Citaat van: BramtK op mei 06, 2011, 18:49:40 PM
Haha, Folkert Jan, Struikrietzanger 1, hoog naar noord. ;)

Ik volg je niet  ???
Zomaar wat spam of is de vogel na vrijlating daadwerkelijk hoog naar noord gevlogen?

Ik moet zelfs mijn eerste Rietzanger nog eens zien op een telpost hoog naar noord  ;) ik zal je wel even helpen Folkert; Rietzangers en dus ook de Struikrietzanger zijn nachttrekkers. Waarschijnlijk is de vogel na zijn vrijlating ergens de begroeiing ingedoken op het Eemshaven terrein en zal vannacht (zoals het hoort in deze tijd van het jaar) weer verder trekken. Ik geef je een hele kleine kans dat de vogel daar nog teruggevonden word, want als hij niet zingt vind je zo'n beest nooit meer terug. Is een mega skulker namelijk. Ik denk ook niet echt dat de vogel daar morgenvroeg zit te zingen maar hoop dat ik het mis heb.


Met andere woorden, Folkert Jan: 'ze' zitten je een beetje te plagen...  8)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee