Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm058

Er wordt een Europese kanarie gemeld via Lauwersmeer.com...baderend in de tuin van waarnemer.
Locatie: Kollum

Mischien een Sijs?

Anders een leuke soort!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


MLANG

Citaat van: HPM op maart 12, 2011, 19:00:04 PM

Ondanks het formaat is het natuurlijk een naald in een hooiberg. Zo'n zwerver kan overal in de stad zitten. Je moet hem gewoon tegen het lijf lopen. Misschien dat het helpt als je een dwergpoedeltje of zo meeneemt om hem te lokken  :)
Just for the record: In welk deel van het Bos zat hij? Oost of west?

Gisteravond/nacht al voor de vierde keer wezen zoeken. Van 11.00 tot 2.00 Bezuidenhout Midden,Clingendael, Oosterbeek,Bos van Jochems, Haagse Bos en Marlot doorzocht maar weer niks. Had trouwens ook maar 1 vocaal actieve Bosuil.

Vlak voor de eerste waarneming van Frank was er al een waarneming in het Haagse Bos (ben het mailtje helaas kwijtgeraakt) welke verder nergens ingevoerd is.  Gr. M. 

Frandalf

Citaat van: HPM op maart 12, 2011, 19:00:04 PM
Ondanks het formaat is het natuurlijk een naald in een hooiberg. Zo'n zwerver kan overal in de stad zitten. Je moet hem gewoon tegen het lijf lopen. Misschien dat het helpt als je een dwergpoedeltje of zo meeneemt om hem te lokken  :)
Just for the record: In welk deel van het Bos zat hij? Oost of west?

Aan de Malieveld-kant van de LvNOI (dat is west, toch?), op een van de hoge gebouwen aan de Bezuidenhoutseweg.
Voor degenen die geinteresseerd zijn: de persoon van de Haagse Vogelbescherming en ik houden elkaar telefonisch op de hoogte. Wanneer de uil gehoord wordt, nemen we met elkaar contact op (ook 's avonds laat) en als het lukt ook meteen op pad. Misschien willen er nog andere mensen mee?
Yours in haste,
Frank Wasmus

http://waarneming.nl/user/view/62141

frankw

Oehoe verhalen afsplitsen misschien?

HPM

Herman van der Meer

JandJ

#9995
wat krijgen we nu?? kleine kokmeeuw?!   
    http://www.natuurlijkalblasserwaardenvijfheerenlanden.nl/content/view/210/25/ , met digiscoopfoto's op ongeveer een kwart van de pagina. 
    ik heb geen parate kennis, maar wil het wel even onder de aandacht brengen.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

caliprobola

Citaat van: jandj op maart 14, 2011, 11:18:49 AM
wat krijgen we nu?? kleine kokmeeuw?!   
    http://www.natuurlijkalblasserwaardenvijfheerenlanden.nl/content/view/210/25/ , met digiscoopfoto's op ongeveer een kwart van de pagina. 
    ik heb geen parate kennis, maar wil het wel even onder de aandacht brengen.

Een "kleine" kokmeeuw...


Zoals er op de site zelf gezegd wordt:
CiteerZaterdag 12 maart 2011. ... vandaag zetten we een Kokmeeuw op de foto en die noemen we Kleine Kokmeeuw.

mvg
Pieter

GertJ

Citaat van: jandj op maart 14, 2011, 11:18:49 AM
wat krijgen we nu?? kleine kokmeeuw?!   
    http://www.natuurlijkalblasserwaardenvijfheerenlanden.nl/content/view/210/25/ , met digiscoopfoto's op ongeveer een kwart van de pagina. 
    ik heb geen parate kennis, maar wil het wel even onder de aandacht brengen.

Kan aan mij liggen, ik ben niet zo'n meeuwenexpert, ik zie niet zo veel bijzonders voor een gewone kokmeeuw.
Lijkt me loos alarm, maar ik zit er in dit geval liever naast...
Groet Gert Jager

JandJ

CiteerZaterdag 12 maart 2011. ... vandaag zetten we een Kokmeeuw op de foto en die noemen we Kleine Kokmeeuw.

  mvg 
  Pieter 
   
   
  dat is zijn manier van schrijven, lees maar verder op de site. 
   
  de kenmerken die hij geeft, zijn wel te zien. maar heeft een kleine niet rode poten??
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

caliprobola

De kenmerken die hij geeft zijn dan ook niet echt de beste kenmerken voor kleine kokmeeuw.
- een dergelijke roze zweem is bijvoorbeeld helemaal niet ongebruikelijk bij kokmeeuw;
- relatief korte poten is een kwestie van individuele variatie (een "kleine" kokmeeuw heeft sowieso ook kortere poten dan het grotere ex er naast);
- de bovenzijde lijkt mij op de foto's niet donkerder, op de foto's waar dit zo lijkt staat het kleinere beestje in een andere hoek dan de vogels waarmee vergeleken wordt;
- wat hij bedoelt met het accentueren van de witte vleugelvoorrand weet ik niet zo maar ik zie het niet op de foto's.

Zo wat het beste kenmerk wordt achterwege gelaten, het handpenpatroon lijkt mij voor zo ver te beoordelen op de foto's niet af te wijken van kokmeeuw. Op de foto die 3 opvliegende exemplaren laat zien weet ik niet echt welk exemplaar bedoeld wordt, ik vermoed één van de linkse 2. Maar bij de volledig linkse vogel zie je duidelijk de donkere binnenste handpennen die kleine kokmeeuw uitsluiten. Bij de middelste vogel is de binnenzijde van de hand ietwat weg gedraaid waardoor je de kleur niet goed kan interpreteren maar de toppen van alle zichtbare binnenste handpennen zijn wit terwijl je bij kleine kokmeeuw toch vanaf de 4de handpen een donkere top zou moeten zien die het begin vormen aan de diagnostische zwarte achterrand van de bleke onderhand.


mvg
Pieter

frankneijts

En de kop is op de foto's duidelijk bruin (niet zwart) + dat roze kan heel prima (en nog veel intensiever zelfs) bij gewone Kokmeeuwen........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

toevallig had ik er vandaag ook zo één.
http://waarneming.nl/waarneming/view/52766196

Citaat van: frankneijts op maart 14, 2011, 13:14:10 PM
En de kop is op de foto's duidelijk bruin (niet zwart) + dat roze kan heel prima (en nog veel intensiever zelfs) bij gewone Kokmeeuwen........
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rikstar op maart 14, 2011, 13:15:52 PM
toevallig had ik er vandaag ook zo één.
http://waarneming.nl/waarneming/view/52766196

Citaat van: frankneijts op maart 14, 2011, 13:14:10 PM
En de kop is op de foto's duidelijk bruin (niet zwart) + dat roze kan heel prima (en nog veel intensiever zelfs) bij gewone Kokmeeuwen........
Is trouwens niets afwijkends aan zo'n roze Kokmeeuw. Gewoon hele normale variatie.
Waarschijnlijk is de "Kleine Kokmeeuw" een vrouw, mannen zul je nooit zo klein zien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

R Visscher

Ik plaats er net ook zo één. Niets vreemds aan dus?
http://hoorn.waarneming.nl/waarneming/view/52770717
Gr. Renate

Jeroen Nagtegaal

Nee, zelf net in Arnhem ook diverse. Overigens lijkt me dit iets om elders neer te zetten (in het topic van Frank?)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cornelis Fokker

Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 16, 2011, 22:27:04 PM
een Witstuitbarm ? op Texel... http://waarneming.nl/waarneming/view/52801480?_popup=1

Grappig vogeltje... Wel wat zwaar gestreept lijkt het maar ook qua 'ondergrond' errug wit + lekker dik & pluizig. Ben benieuwd naar andere foto's en heb alvast een paar Texelaars gewaarschuwd... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

'Alvast' is hier helaas al met een paar dagen vertraging.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

woen

Hallo,


Weet iemand iets meer over de Oehoe in Waalre en Dommelen?





Groeten,

Jeroen

HJDT

Wat wil je weten dan?? Met zo'n vraag kun je wachten op een flauw antwoord denk ik. Als je meer details wil zou je kunnen proberen contact op te nemen met de waarneemster??
De laatste weken zijn er wel veel claims/meldingen op onverwachtte plekken. . .

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

woen

Goed plan Michel.
Vroeg me vooral af hoe zeker de waarneming is. Maar ik ga het eens vragen!
En dan zelf zoeken.
Groeten,

Jeroen

frankneijts

Citaat van: woen op maart 17, 2011, 12:30:19 PM
Goed plan Michel.
Vroeg me vooral af hoe zeker de waarneming is. Maar ik ga het eens vragen!
En dan zelf zoeken.

Ook al is de waarneming zeker: Er worden veel Oehoe's in gevangenschap gehouden (zeker in Eindhoven e.o.) en er vliegen regelmatig escapes rond, ook van andere (onder)soorten dan de Europese. Zo zit er al enkele jaren een mannetje in Strijp (Eindhoven) in een drukke stadswijk die echter ook regelmatig verblijft in en rond het Ph. de Jongh-park en zich daar goed laat horen.  Natuurlijk is het zo dat voorkomen in een stedelijk milieu niet veel zegt over een al of niet wilde herkomst (ook 'wilde' Oehoe's komen in steden voor) en bij uilen zijn eventuele ringen moeilijk aan te tonen maar vooralsnog gaan we er even van uit dat de meeste, zo niet alle Oehoe's in ZO-Brabant op zijn minst een verdachte herkomst hebben.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op maart 16, 2011, 22:45:34 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 16, 2011, 22:27:04 PM
een Witstuitbarm ? op Texel... http://waarneming.nl/waarneming/view/52801480?_popup=1

Grappig vogeltje... Wel wat zwaar gestreept lijkt het maar ook qua 'ondergrond' errug wit + lekker dik & pluizig. Ben benieuwd naar andere foto's en heb alvast een paar Texelaars gewaarschuwd... 8)
Meer foto's en een exacte(re) locatie nu bij de waarneming.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

Citaat van: Vincent Hart op maart 18, 2011, 12:45:02 PM
Citaat van: frankneijts op maart 16, 2011, 22:45:34 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 16, 2011, 22:27:04 PM
een Witstuitbarm ? op Texel... http://waarneming.nl/waarneming/view/52801480?_popup=1

Grappig vogeltje... Wel wat zwaar gestreept lijkt het maar ook qua 'ondergrond' errug wit + lekker dik & pluizig. Ben benieuwd naar andere foto's en heb alvast een paar Texelaars gewaarschuwd... 8)
Meer foto's en een exacte(re) locatie nu bij de waarneming.


Op foto vijf zie je wel een erg grote lancetvormige vlek op de onderstaartdekveren. Lijkt me niet goed. Donkere schachtstrepen mogen maar dit is niet echt een streep te noemen lijkt me. Grote barmsijs lijkt me nu meer voor de hand liggen.


Marc


Edit: om van een ontbrekende witte stuit maar niet te spreken. :)

Rikstar

onderwerp over die pestvogel afsplitsen.  ::)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Vincent Hart

Citaat van: Rikstar op maart 18, 2011, 19:40:09 PMonderwerp over die pestvogel afsplitsen.  ::)
Done.

Citaat van: Certhia op maart 18, 2011, 13:09:56 PM
Citaat van: Vincent Hart op maart 18, 2011, 12:45:02 PM
Citaat van: frankneijts op maart 16, 2011, 22:45:34 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 16, 2011, 22:27:04 PM
een Witstuitbarm ? op Texel... http://waarneming.nl/waarneming/view/52801480?_popup=1

Grappig vogeltje... Wel wat zwaar gestreept lijkt het maar ook qua 'ondergrond' errug wit + lekker dik & pluizig. Ben benieuwd naar andere foto's en heb alvast een paar Texelaars gewaarschuwd... 8)
Meer foto's en een exacte(re) locatie nu bij de waarneming.


Op foto vijf zie je wel een erg grote lancetvormige vlek op de onderstaartdekveren. Lijkt me niet goed. Donkere schachtstrepen mogen maar dit is niet echt een streep te noemen lijkt me. Grote barmsijs lijkt me nu meer voor de hand liggen.


Marc


Edit: om van een ontbrekende witte stuit maar niet te spreken. :)
Mooi, dat leek mij ook.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

caliprobola

De stuit zelf vind ik niet zo goed te zien op de foto's. Ik zou deze vogel, gezien onder meer het koppatroon en de kopvorm met het ingedeukte snaveltje, toch nog niet helemaal afschrijven...

Pieter

UtrechtsVogelNet

#10018
Gisteren 18-3 is op een (volgens mij niet vrij toegankelijk) landgoed te de Bilt ook een Middelste Bonte Specht waargenomen. Betreft een betrouwbare waarnemer. Geen foto's.

Geen idee hoe ik tegenwoordig een waarneming moet piepen, dus dan maar langs deze weg.

Phil

j.steenbergen

Ha Phil, en anderen uiteraard, je kunt gewoon wandelen op Sandwijk (bij de Bilt). Ik kom er niet vaak dus weet ook niet precies waar het best te zoeken naar de Middelste Bonte, maar zo groot is het daar nou ook weer niet.
Jeroen Steenbergen