Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim de Boer

tsjonge, moet ik morgen weer met de auto naar het werk;)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Rob Halff

Erg gaaf! Lijkt zeer veel op de vogel van Denemarken van twee weken geleden, ook een 1e kj mannetje!

http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=36257

Bas vd Burg

Persoonlijk vind ik die waarneming van Sperwergrasmus gisteren wel een bizarre waarneming zo middenin de stad Leiden: http://waarneming.nl/waarneming/view/50677892
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

TjeerdBurger

was deze al voorbij gekomen? http://www.pbase.com/arieouwerkerk/image/129753522

zoals gewoonlijk een erg fijne plaat van dhr. Ouwerkerk, en in dit geval van een waterspreeuw!

frankneijts

Citaat van: TjeerdBurger op oktober 27, 2010, 09:24:04 AM
was deze al voorbij gekomen? http://www.pbase.com/arieouwerkerk/image/129753522

zoals gewoonlijk een erg fijne plaat van dhr. Ouwerkerk, en in dit geval van een waterspreeuw!

Maandag 25 bij 'Foto van de dag' Tjeerd maar er kan niet genoeg aandacht zijn voor zulke platen.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bas vd Burg

En volgens mij ook een zeer goede soort voor Terschelling! (sowieso voor NL de laatste jaren eigenlijk)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

Discussie witkopstaartmezen afgesplitst, zie hier.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Mmm, toch maar eens richting Schier... Vandaag hadden ze er, behalve de Woestijntapuit, ook een mogelijke Bonte Tapuit...Zie lauwersmeer.com...

Bernd-Jan

Er word op lauwersmeer.com voor 27-10-10 een Sibtjif gemeld, weet iemand daar meer over?


Folkert Jan

Citaat van: TjeerdBurger op oktober 28, 2010, 12:05:46 PM
Vale pijlen - festijn is nog niet voorbij!

http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=159&land=1&site=0&datum=20101028&taal=1

Ik zie in mijn boek over zeevogels dat vale pijlen na het broedseizoen vanuit de middelandse zee de atlantische oceaan opgaan en overwinteren rondom britannië. Dit zou betekenen dat wij toch de hele winter vale pijlen kunnen zien?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Citaat van: rnbflavour op oktober 28, 2010, 12:18:39 PM
Citaat van: TjeerdBurger op oktober 28, 2010, 12:05:46 PM
Vale pijlen - festijn is nog niet voorbij!

http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=159&land=1&site=0&datum=20101028&taal=1

Ik zie in mijn boek over zeevogels dat vale pijlen na het broedseizoen vanuit de middelandse zee de atlantische oceaan opgaan en overwinteren rondom britannië. Dit zou betekenen dat wij toch de hele winter vale pijlen kunnen zien?

tja, ik vind het wel een leuke theorie, maar of het echt zo is? De atlantische Oceaan is nog niet de noordzee. Volgens mij is niet bekend dat ze op de noordzee overwinteren. Maar goed, tot enkele jaren geleden zagen we eigenlijk in het najaar helemaal geen Vale pijlen in NL (met name in de zomer)....  wie weet. Eens kijken wat de winter brengt...

Guus Peterse

Er lijkt wel een tendens te zijn de laatste jaren dat ze later in het jaar, tot in de winter, en ook vroeger in het jaar worden gezien. Of dat reëel is of een waarnemerseffect, is natuurlijk nog de vraag. Maar inderdaad: kijken wat de winter brengt / de komende winters brengen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

teunvankessel

Heeft iemand temperatuur gegevens over de Noordzee van de afgelopen jaren misschien kan daar een verklaring inzitten?
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Folkert Jan

Wat zijn op dit moment de beste tijden, omstandigheden en plekken om vale pijlen in NL te zien?

Ik heb gehoord als plek Camperduin IVM bepaalde zeestroming die daar vlak onder de kust loopt?
Maar met welke wind en welke maanden heb je nu de meeste kans?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

rinsevdvliet

#9075
Folkert-Jan,

Ik ben wel benieuwd in welk boek staat geschreven dat Vale Pijlstormvogels rond Brittannië overwinteren.
Dat was namelijk tot voor kort niet het geval. Na het broedseizoen trekken Vale Pijlen de Middellandse Zee uit uit naar de Golf van Biskaje tot onder de kust van ZW Engeland (en een kleiner deel nog wel noordelijker) om daar te RUIEN (globaal juli-september). Daarna trekken de vogels weer terug naar de westelijke Middellandse Zee om daar te overwinteren. De afgelopen paar jaren overwinteren er wèl aanzienlijke aantallen ten zuiden van de UK en misschien ook kleine aantallen in de noordzee, dit is dus een nieuw fenomeen.

Mvg,
Rinse vander Vliet

Folkert Jan

In dit boek: http://www.natuurenboek.nl/details.aspx?lnpkid=2449

Ik heb het boek hier niet bij de hand dus letterlijk kan het iets anders staan vermeld. Er staat in ieder geval niets over de rui vermeld. Bedankt voor de info in ieder geval.
Is deze info ook ergens te lezen (ook voor andere soorten zeevogels?)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

Nou daarin staat:
CiteerBreeds in the western mediterranean sea and disperses to the north atlantic during late summer, autumn and winter. regular around the british isles, but rarer in the North sea.
Steven Wytema


jelle vdb

Gedag,


Dit weekend (30 okt tem 2 nov) fietsen we met de VogelWerkGroep van de Belgische JNM van Gent naar Zeeland om daar 4 dagen zo intens mogelijk vogels te kijken. Daar we in België via RBAB in het veld op de hoogte gehouden worden van zeldzaamheden via sms zijn we wel verwend betreft snel te kunnen reageren op knallers.
In Nederland zal dat iets moeilijker zijn want niemand van ons heeft een abonnement op DBA.


Mijn vraag is dus drievoudig.
-Is er iemand op dit forum die ons gedurende deze 4 dagen op de hoogte wil brengen van echte knallers (genre grote geelpoot, roodkeelnachtegaal, taigastrandloper, siberische strandloper, bonte zanger maar ook andere leukerds als pallas' boszanger, pleisterende groep pestvogels, pleisterende kleine alk, zwarte zeekoet, ... )in Zeeland?
Dat mag op mijn nummer: 0032498300798
-Is er iemand wiens nummer ik in mijn gsm kan opslaan om te bellen in het geval we zelf een knaller ontdekken zodat dit verspreid kan worden?
-Is er nog nieuws van die grote geelpoot? Is er nog gezocht de laatste 2 dagen?


Alvast bedankt!
Jelle Van den Berghe

Folkert Jan

Citaat van: scwytema op oktober 28, 2010, 16:36:28 PM
Nou daarin staat:
CiteerBreeds in the western mediterranean sea and disperses to the north atlantic during late summer, autumn and winter. regular around the british isles, but rarer in the North sea.

Juist! Ik vatte dat op als overwintert rond Brittanië of klopt daar niks van?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: jelle vdb op oktober 28, 2010, 16:41:51 PM
Gedag,


Dit weekend (30 okt tem 2 nov) fietsen we met de VogelWerkGroep van de Belgische JNM van Gent naar Zeeland om daar 4 dagen zo intens mogelijk vogels te kijken. Daar we in België via RBAB in het veld op de hoogte gehouden worden van zeldzaamheden via sms zijn we wel verwend betreft snel te kunnen reageren op knallers.
In Nederland zal dat iets moeilijker zijn want niemand van ons heeft een abonnement op DBA.


Mijn vraag is dus drievoudig.
-Is er iemand op dit forum die ons gedurende deze 4 dagen op de hoogte wil brengen van echte knallers (genre grote geelpoot, roodkeelnachtegaal, taigastrandloper, siberische strandloper, bonte zanger maar ook andere leukerds als pallas' boszanger, pleisterende groep pestvogels, pleisterende kleine alk, zwarte zeekoet, ... )in Zeeland?
Dat mag op mijn nummer: 0032498300798
-Is er iemand wiens nummer ik in mijn gsm kan opslaan om te bellen in het geval we zelf een knaller ontdekken zodat dit verspreid kan worden?
-Is er nog nieuws van die grote geelpoot? Is er nog gezocht de laatste 2 dagen?


Alvast bedankt!
Jelle Van den Berghe

Alles komt op www.dutchbirdalerts.nl
Interessante waarnemingen die via waarneming.nl binnenkomen worden ook doorgesluisd naar deze site.
Je kunt de site ten alle tijden via je mobiel bekijken mocht niemand je bellen ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

Citaat van: rnbflavour op oktober 28, 2010, 17:38:04 PM
Alles komt op www.dutchbirdalerts.nl
Interessante waarnemingen die via waarneming.nl binnenkomen worden ook doorgesluisd naar deze site.
Je kunt de site ten alle tijden via je mobiel bekijken mocht niemand je bellen ;)
Maar Folkert-Jan,


dataverkeer in het buitenland op je mobiel is nogal (absurd) duur (áls je al een mobiel hebt die internet mogelijk maakt).
Mochten ze dat alsnog willen doen dan is www.dutchbirdalerts.nl/mobiel een stuk handiger.
communicatie via sms lijkt me dan inderdaad stukken handiger, zeker voor vogels alleen in de zeeuwse delta.
Steven Wytema


hiskodevries

Stel op waarneming.nl een paar zinvolle alerts in en ze komen als email op je gsm binnen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Jelle, over je laatste vraag. Zie dit:
Citeerhttp://waarneming.nl/waarneming/view/50699500
Niks is uitgesloten, maarrrrr
Thijs Fijen

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op oktober 28, 2010, 18:00:16 PM
Stel op waarneming.nl een paar zinvolle alerts in en ze komen als email op je gsm binnen.

Dan zou het handig zijn als zeldzaamheden die via DBA binnenkomen doorgesluisd worden aan waarneming.nl, maar daar wordt DBA niet blij van want dan hoeft niemand meer voor de alerts te betalen.
Vaak komen de echte knallers het eerste op DBA te staan en duurt het soms tijden voordat de soort is ingevoerd op waarneming.nl
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

rinsevdvliet

Het woord "winter" suggereert dat vogels in de wintermaanden voorkomen, maar zeg niets over aantallen in de wintermaanden, welke zeker veel lager zijn (waren?) dan tussen juli en september.

Zie bijv. http://www.seawatch-sw.org/results/index.html

Thijs Fijen

#9086
Na de eerste Pallas bij Bergen aan Zee, zojuist een tweede exemplaar gevonden wederom door Christian en Teun (bron: Facebook  8) )
Thijs Fijen

Rob Halff

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 29, 2010, 12:44:35 PM
Na de eerste Pallas bij Bergen aan Zee, zojuist een tweede exemplaar gevonden wederom door Christian en Teun (bron: Facebook  8) )

Werd niet echt lekker doorgegeven met 'ten zuiden van Bergen aan zee' is nogal een breed begrip! Was in de buurt en wilde gaan zoeken maar met zo'n melding begin ik er niet eens aan. Neemt natuurlijk niet weg dat het een leuke vondst is van Christian en Teun. Morgen zelf maar eentje vinden in de noordkop.

Andre Sikkema

Andre Sikkema
Groningen