Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

ik zie ook opvallend veel kleine kar.
staat dit los van elkaar of trekken struikrieten vaker mee met kleine kar? of zouden dit allemaal plaatselijke vogels zijn?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

In het foto topic had ik ook al een vermelding gemaakt maar dat is flink offtopic.

Morgenavond wil ik nogmaals naar de slangenarend van het Haaksbergerveen. PM me als je hier ook interesse in hebt dan verzamelen we ons op een vaste plek tegen 19:00/19:30. Er is namelijk slechts één plek in het veen waar je een goed overzicht hebt. Hoor het wel.

Jaap Denee

Is het ook mogelijk om lekker op eigen gelegenheid te gaan, als je daar zin in hebt?

::)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Steven Wytema

Citaat van: rnbflavour op juli 26, 2010, 14:44:54 PM
ik zie ook opvallend veel kleine kar.
staat dit los van elkaar of trekken struikrieten vaker mee met kleine kar? of zouden dit allemaal plaatselijke vogels zijn?
Dat staat los van elkaar ;)
Steven Wytema


Timo Roeke

Citaat van: Jaap Denee op juli 26, 2010, 20:09:49 PM
Is het ook mogelijk om lekker op eigen gelegenheid te gaan, als je daar zin in hebt?

::)
Maar natuurlijk. Dacht alleen wat mensen te kunnen helpen aangezien het voor het overgrote deel van de vogelaars onbekend terrein is.

Jaap Denee

Ach, flauwigheid, Timo. Ik zou graag met je mee wandelen, maar het zit er niet in morgen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

Citaat van: Timo Roeke op juli 26, 2010, 16:53:43 PM
In het foto topic had ik ook al een vermelding gemaakt maar dat is flink offtopic.

Morgenavond wil ik nogmaals naar de slangenarend van het Haaksbergerveen. PM me als je hier ook interesse in hebt dan verzamelen we ons op een vaste plek tegen 19:00/19:30. Er is namelijk slechts één plek in het veen waar je een goed overzicht hebt. Hoor het wel.
Maar is die tijd niet wat laat, met de ervaring dat Slangenarenden meestal na de late middag zich niet meer in de lucht verheffen?
Wietze Janse

Jaap Denee

Overdag kan ik ook niet, Wietze.  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

Citaat van: Jaap Denee op juli 26, 2010, 21:47:56 PM
Overdag kan ik ook niet, Wietze.  ;)
Had ik begrepen, ging me om de anderen. Als ik zou gaan zou ik het liefst tussen 10 en 15 uur daar zijn, meestal toch de beste tijd voor grote roofvogels.
Wietze Janse

Justin Jansen

Citaat van: snwja3 op juli 26, 2010, 21:38:27 PM
Citaat van: Timo Roeke op juli 26, 2010, 16:53:43 PM
In het foto topic had ik ook al een vermelding gemaakt maar dat is flink offtopic.

Morgenavond wil ik nogmaals naar de slangenarend van het Haaksbergerveen. PM me als je hier ook interesse in hebt dan verzamelen we ons op een vaste plek tegen 19:00/19:30. Er is namelijk slechts één plek in het veen waar je een goed overzicht hebt. Hoor het wel.
Maar is die tijd niet wat laat, met de ervaring dat Slangenarenden meestal na de late middag zich niet meer in de lucht verheffen?
Vanaf een uur of 4 is het erg lastig om een Slangenarend te zien!
M.v.g., Justin Jansen


Timo Roeke

Het is inderdaad lastig. Maar niet geschoten is altijd mis. Woon er immers toch vlakbij. Als je blijft hanger tot schemer zie je in ieder geval nog wat nachtzwaluwen, houtsnippen en diverse uilen. Ik heb heel wat PM's gekregen maar de meeste gaan in de ochtend of in de namiddag.

Succes iedereen!


Timo Roeke

Het beest MOET blijven zitten tot vrijdag!

Fred Visscher

Gr Fred

BWoets

Voor de Siberische Grijze Ruiter zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=116855.0.html
(sorry voor de 2 vergeten berichten...)
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Harm058

Er word een Roodkopklauwier gemeld in Groningen! Bron  www.Lauwersmeer.com
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Vincent Hart

http://waarneming.nl/waarneming/view/49209482 Roodmus is (lijkt me) een knoertharde soort voor Limburg. Misschien de moeite waard om te gaan checken voor localo's?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

In ieder geval minder dan 10 gevallen en zover ik weet slechts twee twitchbare waarvan ik er een heb.. :D

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

Zou ongetwijfeld wel het eerste broedgeval voor Limburg zijn?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: vincenthart op juli 29, 2010, 14:16:17 PM
Zou ongetwijfeld wel het eerste broedgeval voor Limburg zijn?
Dat wel, maar veel zullen we er toch ook niet in NL hebben.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerard Troost

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 29, 2010, 16:07:11 PM
Citaat van: vincenthart op juli 29, 2010, 14:16:17 PM
Zou ongetwijfeld wel het eerste broedgeval voor Limburg zijn?
Dat wel, maar veel zullen we er toch ook niet in NL hebben.
Er staan anders aardig wat stipjes op deze kaart (links boven = broedvogels):
http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=16790&lang=nl
en als ik daar onder broedvogels periode 1998-2000 pak staat er een stip in Limburg.
Overigens zal dit geen broedgeval meer worden (of er moet een nest gevonden worden / eerdere waarnemingen zijn dit jaar). Datumgrens van Roodmus loopt van 10/6 tm 30/6. Wellicht "gewoon" een najaarsbeest?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jarinka

Citaat van: gtroost op juli 29, 2010, 16:15:04 PMOverigens zal dit geen broedgeval meer worden (of er moet een nest gevonden worden / eerdere waarnemingen zijn dit jaar). Datumgrens van Roodmus loopt van 10/6 tm 30/6. Wellicht "gewoon" een najaarsbeest?
Maar misschien was het wel een broedgeval, de waarnemer schrijft als commentaar: "waarschijnlijk enkele juveniele exemplaren in zijn nabijheid."
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Ik neem aan, Gerard, als ik de soortbespreking van roodmus hier lees, dat het aantal stippen overeenkomt met het aantal territoriale/zingende mannen + aanwezige paren + daadwerkelijk vastgestelde broedgevallen. En niet alleen het laatste. In diezelfde soortbespreking overigens een kanttekening bij de bij roodmus gehanteerde inventarisatieperiode, die datumgrens is dus niet bepaald zaligmakend ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerard Troost

Citaat van: vincenthart op juli 29, 2010, 16:29:46 PM
Ik neem aan, Gerard, als ik de soortbespreking van roodmus hier lees, dat het aantal stippen overeenkomt met het aantal territoriale/zingende mannen + aanwezige paren + daadwerkelijk vastgestelde broedgevallen. En niet alleen het laatste.
Natuurlijk, dat is toch een territorium?

In 2008 waren er dus 9 territoria Roodmus in NL, dat is aardig wat. (cf post van Jeroen "Dat wel, maar veel zullen we er toch ook niet in NL hebben.")

En tja: "maar duidelijk ver verwijderd van de gloriejaren 1992-97 (jaarlijks 25-60)."  :(
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

9 territoria zijn nog geen broedgevallen toch?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerard Troost

Citaat van: vincenthart op juli 29, 2010, 16:29:46 PM
In diezelfde soortbespreking overigens een kanttekening bij de bij roodmus gehanteerde inventarisatieperiode, die datumgrens is dus niet bepaald zaligmakend ...

In de tekst staat "Volledigheid: onbekend, zeldzaamheid reëel, door korte inventarisatieperiode wellicht vestigingen gemist"

Datumgrenzen zijn er om territoria te maken van lastig te inventariseren soorten. De Roodmus is erg lastig, mede omdat je veel doortrek hebt in NL en omdat de soort wanneer ze gepaard zijn erg schuw is. Nesten tellen altijd! Maar als je in deze tijd vh jaar een familie Roodmussen tegenkomt met jongen die al kunnen vliegen heb je geen enkel bewijs dat ze in de directe omgeving gebroed hebben!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 29, 2010, 16:42:54 PM
9 territoria zijn nog geen broedgevallen toch?
Waarom niet? In de regel is een territoria een broedgeval.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Een teritoria, daar wordt gedurende een langere tijd een zingende man waargenomen, het hoeft niet eens hetzelfde exemplaar te zijn! Dan moet er ook nog minimaal een vrouwtje zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Steven Wytema

Citaat van: gtroost op juli 29, 2010, 16:43:18 PM
Maar als je in deze tijd vh jaar een familie Roodmussen tegenkomt met jongen die al kunnen vliegen heb je geen enkel bewijs dat ze in de directe omgeving gebroed hebben!
Nee inderdaad, die zijn gewoon op vakantie in Venlo, net als zoveel mensen in deze tijd van het jaar...
Wat was die datumgrens ook alweer?
Steven Wytema


Gerard Troost

Heb maar eens een boek gepakt. Enige "fatsoenlijke" wat ik heb is de EBCC atlas waar over Roodmus staat

CiteerA late migrant, it normally occupies its breeding grounds for only two months, arriving usually in late May, and beginning to depart in late July
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen