Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Denro

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

ArjenDrost †

Citaat van: steenl op mei 26, 2010, 21:29:42 PM
Als ik in de buurt woonde, ging ik zoeken.


Da's nou net het probleem, ik woonDE in de buurt :( Sterker nog, ik WAS afgelopen weekend in de buurt :(


Nu niet meer...

Marten Hornsveld

het uiltje zit iig weer lekker te brullen :) Net mooi door de telefoon kunnen horen!


Timo Roeke

Is er nog iemand die vandaag gaat zoeken naar die kuifkoekoek? Ik zit de hele dag op het werk en kan vanaf morgen pas zoeken. Zou prettig zijn als de vogel vandaag al wordt teruggevonden.

Pim

Ik zou enige terughoudendheid in acht nemen bij het bekend maken van zo'n zeldzame soort in broedbiotoop....
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Gerard Troost

Citaat van: Pim op mei 27, 2010, 21:57:53 PM
Ik zou enige terughoudendheid in acht nemen bij het bekend maken van zo'n zeldzame soort in broedbiotoop....
Je haalt me de woorden uit de mond. Grielen in dit soort biotoop (in deze tijd vh jaar) zouden gewoon stilgehouden moeten worden.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

JohanvantBosch

Had net de bijrage over de griel voor de zekerheid weggehaald, maar zie dat ie nu ook gepiept is.
Te laat... ;D

Folkert Jan

Citaat van: JohanvantBosch op mei 27, 2010, 22:27:10 PM
Had net de bijrage over de griel voor de zekerheid weggehaald, maar zie dat ie nu ook gepiept is.
Te laat... ;D

Dat kan toch gewoon weggehaald worden?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Al vraag ik me wel af wat het nut is van stilhouden bij adult in broedbiotoop? kijk bij paar in broedbiotoop dan heb je mijn stem. nu misschien een keer een excursie en daarna gebiedje dicht?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjenDrost †

Citaat van: rnbflavour op mei 27, 2010, 22:40:20 PM
Dat kan toch gewoon weggehaald worden?
Maar ja, als iedereen de piep al gekregen heeft, heeft het niet zoveel nut meer hem weg te halen he ;)

Folkert Jan

Ik bedoel dat als je dat ziet je het gelijk weg had kunnen halen. nu is het idd beetje laat, maargoed
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Denro

Laatste gedocumenteerde broedgeval was in de kennemerduinen (1954)!

Ik zeg niks  :angel:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op mei 27, 2010, 22:42:15 PM
Al vraag ik me wel af wat het nut is van stilhouden bij adult in broedbiotoop? kijk bij paar in broedbiotoop dan heb je mijn stem. nu misschien een keer een excursie en daarna gebiedje dicht?

Wie zegt dat hier geen paar aanwezig is? Hoe vaak zie je beide partners van een broedpaar, zeker als er 1 zit te broeden en tijdens die activiteit spreekwoordelijk vrijwel onzichtbaar is.......?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankw

Citaat van: rnbflavour op mei 27, 2010, 22:42:15 PM
Al vraag ik me wel af wat het nut is van stilhouden bij adult in broedbiotoop? kijk bij paar in broedbiotoop dan heb je mijn stem. nu misschien een keer een excursie en daarna gebiedje dicht?
Preventief lijkt me daar helemaal niets mis mee. Eerder een hele goede zaak.
Gewoon met rust laten ook geen excursie, als je een Griel wilt zien moet je maar ff wachten. :angel:

Folkert Jan

mij hoor je niet klagen als deze stil wordt gehouden. het zou geweldig zijn als er weer wat grieltjes geboren zouden worden in nederland, maar zolang er geen concreet plan is om de griel terug te krijgen vraag ik mij af wat het nut is van stilhouden van 1 geval.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

andre.schulten

Even een ander: Noordse Nachtegaal - Meinerswijk..

zie: http://aschu60.natuurlog.nl/?p=559

Folkert Jan

sommige mensen weten het wel te verwoorden  :P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Denro

#7488
Citaat van: rnbflavour op mei 28, 2010, 09:56:55 AM
sommige mensen weten het wel te verwoorden  :P

Dat vond Andre ook (van zichzelf)  ;)

Edit: Leuk stukje overigens!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

joostheeremans

Citaat van: rnbflavour op mei 28, 2010, 08:43:25 AM
mij hoor je niet klagen als deze stil wordt gehouden. het zou geweldig zijn als er weer wat grieltjes geboren zouden worden in nederland, maar zolang er geen concreet plan is om de griel terug te krijgen vraag ik mij af wat het nut is van stilhouden van 1 geval.

Wat voor plan had je voor ogen?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Je kan ook de vraag stellen waarom je die *** niet stil zou houden. Wellicht interessant om de verschillende motieven inzichtelijk te maken.

Deze soort kan je uitstekend in Frankrijk en Spanje zien. Waarom moet een NL-geval dan bekend worden gemaakt, zodatje 'm op je NL-lijst kan zetten?

Het is maar waar je de meeste waarde aan hecht.
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

het zou eigenlijk zo moeten zijn dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en er überhaupt niks geheim gehouden hoeft te worden  :-*
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Zeker, het is echter een fact of life dat sommigen sujetten snode plannen hebben; eieren verzamelen, kooivogels vangen of de hele dag gaan staan tapen voor een goeie waarneming of foto.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerard Troost

Citaat van: BramtK op mei 28, 2010, 11:33:12 AM
Deze soort kan je uitstekend in Frankrijk en Spanje zien. Waarom moet een NL-geval dan bekend worden gemaakt, zodatje 'm op je NL-lijst kan zetten?
NL-lijstjes zijn nu een maal leuker als Frankrijk lijstjes ;)

Maar bij vogels die potentieel tot broeden zouden kunnen komen, in geschikt habitat én in de juiste tijd vh jaar is enige voorzichtigheid erg wenselijk. (lees gewoon lekker laten zitten tot na het broedseizoen)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Folkert Jan

hoe zit het dan met die griel van vorig jaar? toch ook goeie tijd en juist biotoop?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gerard Troost

Citaat van: rnbflavour op mei 28, 2010, 12:40:49 PM
hoe zit het dan met die griel van vorig jaar? toch ook goeie tijd en juist biotoop?
welke Griel van vorig jaar? Die van Texel (eind april) is volgens mij netjes onder embargo ingevoerd  en die van Noordhollands Duinreservaat is pas voor het eerst op 11 juli ingevoerd.
Kom op jongens, zo zeldzaam is een Griel nu toch weer niet? (Niet eens CDNA beoordeelsoort meer)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

frankw

Citaat van: rnbflavour op mei 28, 2010, 11:40:01 AM
het zou eigenlijk zo moeten zijn dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en er überhaupt niks geheim gehouden hoeft te worden  :-*

Ehm? Sorry Folkert-Jan, maar was jij niet (één van) degene die het Ruigpootuilen bos heeft betreden terwijl we met elkaar hadden afgesproken dit niet te doen.. (jaja ik weet het ouwe koeien.. sloot...) :angel:
Dat heeft ook wel iets met verantwoordelijkheid nemen te maken..

Timo Roeke

Ik pak de popcorn er vast bij.

Volgende week woensdagavond wil ik langs de Noordse nachtegaal in Arnhem gaan. Is het mogelijk om het vogeltje nog goed te horen in de avond (tussen 20:00 en 21:00)?