Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar omdat de waarnemer het had over een grote valk was ik toch benieuwd naar de mening van anderen.
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Inderdaad een torenvalk, commentaar geplaatst.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

anneliesvanklinken

#7413
Beste mensen
Vandaag voor het eerst op dit forum.Ik begrijp dat er mensen zijn die bij mijn waarneming denken aan een Torenvalk,daarom wil ik toch mijn waarneming even toelichten.In de eerste instantie zag ik alleen maar een roofvogel aankomen.,een paar vleugelslagen ,en dan lang uitglijden.de Torenvalken die ik tot nu toe heb zien vliegen maken veel snellere slagen .Ik heb snel 2 foto's kunnen maken en toen was de vogel al weer uit mijn zicht verdwenen.geen idee wat ik op de foto had gezet.Thuis gekomen zie ik dat het in ieder geval om een valk gaat.Een Torenvalk ,is geen moment in mijn gedachten opgekomen,vanwegen het vlieggedrag en omdat de vogel een veel grotere indruk maakte dan een torenvalk,heb ik de vogel als grote valk ingevoerd
Groet Annelies
             

Stijn E.

#7414
Citaat van: anneliesvanklinken op mei 19, 2010, 16:12:00 PM
Beste mensen
Vandaag voor het eerst op dit forum.Ik begrijp dat er mensen zijn die bij mijn waarneming denken aan een Torenvalk,daarom wil ik toch mijn waarneming even toelichten.In de eerste instantie zag ik alleen maar een roofvogel aankomen.,een paar vleugelslagen ,en dan lang uitglijden.de Torenvalken die ik tot nu toe heb zien vliegen maken veel snellere slagen .Ik heb snel 2 foto's kunnen maken en toen was de vogel al weer uit mijn zicht verdwenen.geen idee wat ik op de foto had gezet.Thuis gekomen zie ik dat het in ieder geval om een valk gaat.Een Torenvalk ,is geen moment in mijn gedachten opgekomen,vanwegen het vlieggedrag en omdat de vogel een veel groterde indruk maakte dan een torenvalk,heb ik de vogel als grote valk ingevoerd
Groet Annelies
             

Hoi Annelies,

Je foto toont toch echt een Torenvalk, en bedenk (zoals Vincent ook zegt) dat grootte erg bedriegelijk kan zijn!  ;)
Als jij zegt 'veel snellere slagen' bedoel je dat misschien het bidden (stilhangen in de lucht met snelle vleugelslagen), de manier van jagen van de Torenvalk?! Als een Torenvalk overvliegt (ofwel, niet aan het jagen is) vliegt hij dus veel langzamer.  ;)

Pas je ook de waarneming nog even aan?  :blink:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankneijts

#7415
Citaat van: anneliesvanklinken op mei 19, 2010, 16:12:00 PM
Beste mensen
Vandaag voor het eerst op dit forum.Ik begrijp dat er mensen zijn die bij mijn waarneming denken aan een Torenvalk,daarom wil ik toch mijn waarneming even toelichten.In de eerste instantie zag ik alleen maar een roofvogel aankomen.,een paar vleugelslagen ,en dan lang uitglijden.de Torenvalken die ik tot nu toe heb zien vliegen maken veel snellere slagen .Ik heb snel 2 foto's kunnen maken en toen was de vogel al weer uit mijn zicht verdwenen.geen idee wat ik op de foto had gezet.Thuis gekomen zie ik dat het in ieder geval om een valk gaat.Een Torenvalk ,is geen moment in mijn gedachten opgekomen,vanwegen het vlieggedrag en omdat de vogel een veel groterde indruk maakte dan een torenvalk,heb ik de vogel als grote valk ingevoerd
Groet Annelies
             

Beste Annelies,

Het komt zeer frequent voor dat gedrag van een heel bekende soort waarnemers toch op het verkeerde been zet. Helaas is dat gedrag niet in foto's te vatten maar wèl dikwijls bepaalde bouw- of verenkleedkenmerken die typisch zijn of zelfs diagnostisch voor een bepaalde soort. In jouw geval is de bouw van de vogel (slank met tamelijk smalle niet erg spitse vleugels + lange staart) in combinatie met de zeer brede eindband van de staart diagnostisch voor Torenvalk (of Kleine TV natuurlijk maar die laten we gemakshalve even buiten beschouwing....). Hoe de vogel zich verder gedroeg/vloog of whatever is feitelijk niet zo belangrijk meer voor de determinatie: de genoemde, d.m.v. een foto ook vastgelegde kenmerken spreken voor zich.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

anneliesvanklinken

#7416
Prima Frank,en Stijn Ik zag dat Vincent mij al voor was,en dat hij al commentaar had geplaatst.Ik verlaat mij volkomen op jullie deskundigheid,normaliter pas ik, als ik commentaar heb gekregen mijn waarneming gelijk aan,maar ik wilde toch even een toelichting geven.Bedankt in ieder geval,voor de beantwoording,en ik heb de waarneming aangepast
Groet Annelies

ps Stijn ik bedoelde niet het bidden van de torenvalk,maar echt de vlucht van de vogel.

Vincent Hart

Prima zo, heb je waarneming goedgekeurd!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


frankw

Goedgekeurd als Torenvalk, Gerd. Eerder was ie als Grote Valk spec. ingevoerd.

Rikstar

eindelijk een echte roodsterblauwborst gezien in.............. Friesland :P
zie voor foto's op www.lauwersmeer.com
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Halff

Weet er iemand of de Krekelzanger van Texel vanavond nog heeft gezongen? Heb het vermoeden dat de vogel enkelt vanmorgen 'even' gezongen heeft...

(aangezien ik erg fanatiek met me Texel lijst ben en ik toch morgen een dagje wil gaan vogels kijken, zou het leuk zijn om er een dagje Texel van te maken, en hopen dat de vogel vannacht niet wegtrekt...)

Jarinka

Citaat van: Rob Halff op mei 23, 2010, 22:11:49 PM
Weet er iemand of de Krekelzanger van Texel vanavond nog heeft gezongen? Heb het vermoeden dat de vogel enkelt vanmorgen 'even' gezongen heeft...

(aangezien ik erg fanatiek met me Texel lijst ben en ik toch morgen een dagje wil gaan vogels kijken, zou het leuk zijn om er een dagje Texel van te maken, en hopen dat de vogel vannacht niet wegtrekt...)
Jazeker!
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=21393&page=1
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=21396&page=1
http://waarneming.nl/soort/view/1115?from=2010-05-23&to=2010-05-23
Groeten, Jarinka Heijink

Rob Halff

Ja Jarinka, bedankt! Alleen dit zijn allen waarnemingen van vanmorgen en reeds bekend bij mij. Het gaat mij meer of de vogel vanavond nog gehoord is. Als dat het geval is dan zit de vogel misschien morgen nog op dezelfde plek. Het kan namelijk ook zijn dat de vogel zich in de loop van de dag verplaatst heeft, niet meer zingt en morgen weg is.

Jarinka

Sorry, ik had vanochtend gelezen.
Groeten, Jarinka Heijink

Rob Halff

Heb net vernomen dat de vogel om 21.00 uur nog gehoord is op exact dezelfde plek!

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

RWester

Na een voorzichtig twitchje begin van de middag, de vogel liet zich slechts een paar keer kort horen, bood de Ooijpolder vanavond ook volop het heerlijke geluid van een Noordse nachtegaal. http://nijmegen.waarneming.nl/waarneming/view/48156728

Er zijn videoopnames gemaakt

Wordt steeds gekker hier...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Piedos

Pie*ter Wester%beke

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Piedos

Waarschijnlijk overbodig maar voor de zekerheid: die vale gier moet toch nog ergens in Utrecht of west gelderland rondhangen. Als je kijkt naar de korte afstanden die hij de laatste dagen afgelegd heeft ligt die conclusie voor de hand.
Pie*ter Wester%beke

Jeroen Nagtegaal

Of er zijn gewoon meerdere zwervers!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

Ik houd mijn ogen open (in Utrecht en het westen van Gelderland), maar het zouden inderdaad best goed meerdere exemplaren kunnen zijn.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankw

Citaat van: Piedos op mei 24, 2010, 20:40:26 PM
Waarschijnlijk overbodig maar voor de zekerheid: die vale gier moet toch nog ergens in Utrecht of west gelderland rondhangen. Als je kijkt naar de korte afstanden die hij de laatste dagen afgelegd heeft ligt die conclusie voor de hand.
Die gaan wij morgen toch boven Arnhem zien hadden we afgesproken? 8)

andre

Ja ja Zwolle boys , het heeft mij nog wel wat moeite gekost om er een jullie kant op te krijgen  ;D .
Maar na tien jaar werd het wel weer eens tijd dacht ik zo .
Geniet maar lekker van jullie Breedbekje .

Andre

(wie geen f..k van dit alles snapt , lees comm bij de breedbek waarneming van gisteren)
Andre Boven

steenl

Andre BEDANKT!!
Vogel laat zich super mooi bekijken.
Over status Breedbek in nederland reageer ik persoonlijk nog naar je.
Ik ga zo weer ff genieten van de Breedbek. Moet zeker weer 10 jaar wachten.  ;D

Vincent Hart

Keurig geregeld André! Als het zo makkelijk gaat, stuur ff een giervalk naar West-Nederland (Texel ofzo). Hoeft niet morgen, mag ook van het najaar  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Of doe maar een mooi Hopje of een Draaihals in de buurt van A'foort :P
Groeten, Jarinka Heijink