Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Denro

Idd die rateltjes vond ik ook erg opvallend!

Wie durft al te zeggen dat ik hem op zeker kan zetten??? B)
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

GertJ

Citaat van: denro op mei 15, 2010, 19:54:23 PM
Idd die rateltjes vond ik ook erg opvallend!

Wie durft al te zeggen dat ik hem op zeker kan zetten??? 8)
\


Dat heeft Justin zojuist al gezegd eigenlijk. Gefeliciteerd!
Groet Gert Jager

Denro

Nice weer een nieuw soortje erbij  ;D
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

frankw

#7353
Sper! Bedankt voor de opname Dennis. Lag het toch niet aan mij. ;)
De vogel zong gisteren vanaf 20.00u. bijna constant, naarmate het donkerder werd begon 'ie echter steeds minder te zingen...
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wie degene was die gisteren bij de Dwergaalscholver meldde dat het mogelijk om deze soort ging.. Dank daarvoor!

Pim

Kan iemand die daar bekend is een korte routebeschrijving geven (parkeerplaats, duur wandeling)?

Bij voorbaat dank!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Denro

Moet deze noordse nog ingediend worden bij cdna???

Wanneer dit wel zo is:
Ik heb hem wel als eerste gehoord afgelopen dinsdag, maar aangezien ik niet had gedacht dat het hier om een noordse ging, moet diegene die als eerste aan de soort dacht hem maar indienen en met de eer strijken.

Groeten,

Dennis
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

frankw

Je kan de auto hier parkeren. http://waarneming.nl/waarneming/view/47974105 Anders onder de brug. Het makkelijkste te bereiken door vanaf de A12 de afslag Arnhem (noord?) te nemen, de Apeldoornseweg te volgen, bij Sonsbeek park rechts aanhouden en de weg door de stad te volgen, onder de Willemstunnel door, wederom enig zins recht aan houden en bij de 'blauwe golven' de brug op, hierna neem je de eerste afslag rechts en ben je op de plek van de link. Hier volg je de verharde weg Meinerswijk in en is het bosje zo'n 600meter verderop aan de linkerkant. Hier is de vogel vanaf de weg te horen.

Piedos

Citaat van: frankw op mei 15, 2010, 20:15:30 PM
Je kan de auto hier parkeren. http://waarneming.nl/waarneming/view/47974105 Anders onder de brug. Het makkelijkste te bereiken door vanaf de A12 de afslag Arnhem (noord?) te nemen, de Apeldoornseweg te volgen, bij Sonsbeek park rechts aanhouden en de weg door de stad te volgen, onder de Willemstunnel door, wederom enig zins recht aan houden en bij de 'blauwe golven' de brug op, hierna neem je de eerste afslag rechts en ben je op de plek van de link. Hier volg je de verharde weg Meinerswijk in en is het bosje zo'n 600meter verderop aan de linkerkant. Hier is de vogel vanaf de weg te horen.

Als je op de plaats van de link ben moet je lopend verder. zo'n 700 meter.
Pie*ter Wester%beke

Denro

Bedankt herman, ik ga het geluid aan mijn waarneming toevoegen.

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Denro

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

gerdwichers8

#7360
De 'gromfluittonen die uitlopen in het 'tsiet' die tussen 34sec en 36sec en vervolgens op 44sec en de combinatie die op deze zelfde tonen opvolgen na 2min 38sec, zijn ook erg typisch NoNa: die ken ik niet van 'onze' Nachtegalen. Moet wel een echte kenner zijn die zulk een birdy hier in NL vindt (persoonlijk nooit gevonden).


commentaar betreft vid 1

Justin Jansen

Citaat van: frankw op mei 15, 2010, 20:05:45 PM
Sper! Bedankt voor de opname Dennis. Lag het toch niet aan mij. ;)
De vogel zong gisteren vanaf 20.00u. bijna constant, naarmate het donkerder werd begon 'ie echter steeds minder te zingen...
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wie degene was die gisteren bij de Dwergaalscholver meldde dat het mogelijk om deze soort ging.. Dank daarvoor!
Wim Janssen!
M.v.g., Justin Jansen


derks

O, OOOOH, ik had de vogel al op 12.5 op dezelfde plek.
Tijdens inventariseren 1 zangstrofe gehoord en toen niet als Noordse gedetermineerd.
Wel dezelfde vogel. De enige nachtegaal in Meinerswijk. Jammer was een mooie ontdekking geweest!
Ik ga zo weer luisteren.
MVG Han Derks

Gert Veurink

ter leringh: hoe sluit je hybride met 'onze' nachtegaal uit?
groet!
Gert Veurink



Denro

Dat wil ik ook wel graag leren  ;D
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Denro

Citaat van: derks op mei 15, 2010, 20:36:19 PM
O, OOOOH, ik had de vogel al op 12.5 op dezelfde plek.
Tijdens inventariseren 1 zangstrofe gehoord en toen niet als Noordse gedetermineerd.
Wel dezelfde vogel. De enige nachtegaal in Meinerswijk. Jammer was een mooie ontdekking geweest!
Ik ga zo weer luisteren.

Han,

Ik heb mijn waarneming Nachtegaal van de 11-5 nu ook op Noordse gezet!
Wel er duidelijk bijgezet dat ik niet wist dat het een noordse waarneming was.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

Citaat van: Gert Veurink op mei 15, 2010, 20:52:30 PM
ter leringh: hoe sluit je hybride met 'onze' nachtegaal uit?

Dat weet ik niet maar ik heb heel veel ervaring met Nachtegalen en eentje zoals dit heb ik nog nooit gehoord. Op basis van wat ik van de zang van Noordse heb gehoord en gezien lijkt mij dit een Noordse. Die  dunne, wat mechanisch klinkende trillers bijvoorbeeld.
Je hoort bij Noordse wel vaak nogal abrupte overgangen tussen de verschillende elementen van een strofe terwijl het hier wat vloeiender lijkt te gaan. Of dat ongewoon is weet ik niet. Ik zal nog eens gaan snuffelen.

Moet dit beest niet even worden afgesplitst in een eigen topic?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Jullie kunnen denk ik het beste zelf even luisteren
http://www.xeno-canto.org/europe/browse.php?query=thrus+nightingale

Deze lijkt me bijvoorbeeld wel een goede vergelijking
http://www.xeno-canto.org/europe/recording.php?XC=25663

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Citaat van: Gert Veurink op mei 15, 2010, 20:52:30 PM
ter leringh: hoe sluit je hybride met 'onze' nachtegaal uit?


Op basis van geluid kun je hier in ieder geval niets over zeggen, aangezien deze vogels hun zang leren in de eerste levensjaren. Zelfs een mengzanger zal waarschijnlijk meestal een pure vogel betreffen (en wel een Noordse, gewone nachtegalen lijken hier niet 'vatbaar' voor), net zoals tjif-fitis mengzangers doorgaans pure fitisen zijn. Al met al dus gewoon uitgaan van een zuivere Noordse  :duim:

frankw

De vogel liet zich het afgelopen uur sporadisch kort horen. Hij zingt dus minder uitbundig als gisteravond en vanmiddag. Hij lijkt zich iets dieper in het bosje te bevinden maar is vanaf de weg ook te horen. Liever niet het bosje (te ver) te betreden ivm mogelijke verstoring van de broedende vogels aldaar. :duim:
Momenteel zijn er enkele vogelaars aanwezig.

Denro

Je kan het bosje toch vanuit twee kanten benaderen?? Dus je hoeft niet perse van de paden af te gaan. Vanuit het open veldje en het paadje door het bosje zelf! Dichtbij genoeg neem ik aan!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

frankneijts

Citaat van: jelmerpoelstra op mei 15, 2010, 21:24:30 PM
Citaat van: Gert Veurink op mei 15, 2010, 20:52:30 PM
ter leringh: hoe sluit je hybride met 'onze' nachtegaal uit?


Op basis van geluid kun je hier in ieder geval niets over zeggen, aangezien deze vogels hun zang leren in de eerste levensjaren. Zelfs een mengzanger zal waarschijnlijk meestal een pure vogel betreffen (en wel een Noordse, gewone nachtegalen lijken hier niet 'vatbaar' voor), net zoals tjif-fitis mengzangers doorgaans pure fitisen zijn. Al met al dus gewoon uitgaan van een zuivere Noordse  :duim:

Hybriden komen regelmatig voor heeft ringwerk uitgewezen. De enige manier immers (behalve DNA) om hybriden aan te tonen is op basis van de vleugelstructuur (biometrie). Omdat geen enkel veldkenmerk voor 1 van beide vogels diagnostisch is, is hybridisatie op basis van 'normale' veldkenmerken niet bewijsbaar.
Overigens schijnen hybride-mannetjes vruchtbaar te zijn en kunnen dus terugkruisen met 1 der beide ouders, vrouwtjes hybriden zijn echter onvruchtbaar. (Bronnen: 'EBBC Atlas of Europen Breeding Birds' en 'Rare Birds, Where and When')
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

#7372
Citaat van: frankneijts op mei 15, 2010, 22:19:29 PM
Citaat van: jelmerpoelstra op mei 15, 2010, 21:24:30 PM
Citaat van: Gert Veurink op mei 15, 2010, 20:52:30 PM
ter leringh: hoe sluit je hybride met 'onze' nachtegaal uit?


Op basis van geluid kun je hier in ieder geval niets over zeggen, aangezien deze vogels hun zang leren in de eerste levensjaren. Zelfs een mengzanger zal waarschijnlijk meestal een pure vogel betreffen (en wel een Noordse, gewone nachtegalen lijken hier niet 'vatbaar' voor), net zoals tjif-fitis mengzangers doorgaans pure fitisen zijn. Al met al dus gewoon uitgaan van een zuivere Noordse  :duim:

Hybriden komen regelmatig voor heeft ringwerk uitgewezen. De enige manier immers (behalve DNA) om hybriden aan te tonen is op basis van de vleugelstructuur (biometrie). Omdat geen enkel veldkenmerk voor 1 van beide vogels diagnostisch is, is hybridisatie op basis van 'normale' veldkenmerken niet bewijsbaar.
Overigens schijnen hybride-mannetjes vruchtbaar te zijn en kunnen dus terugkruisen met 1 der beide ouders, vrouwtjes hybriden zijn echter onvruchtbaar. (Bronnen: 'EBBC Atlas of Europen Breeding Birds' en 'Rare Birds, Where and When')

Ok thnx. Herman ook, ik wil het feestje niet verpesten, maar hoe gaat de CDNA daar mee om?
groet!
Gert Veurink



frankw

Citaat van: denro op mei 15, 2010, 21:50:31 PM
Je kan het bosje toch vanuit twee kanten benaderen?? Dus je hoeft niet perse van de paden af te gaan. Vanuit het open veldje en het paadje door het bosje zelf! Dichtbij genoeg neem ik aan!
Je hoeft absoluut niet van de paden af! Zoals ik schreef je kan de vogel prima vanaf de verharde weg horen en het is in principe ook niet nodig om zelfs maar het 'bospad' te betreden. De auto gewoon bij Praets parkeren en de weg met de slagboom 800 meter volgen.

Guus Peterse

Citaat van: Gert Veurink op mei 15, 2010, 22:26:40 PM
Citaat van: frankneijts op mei 15, 2010, 22:19:29 PM
Citaat van: jelmerpoelstra op mei 15, 2010, 21:24:30 PM
Citaat van: Gert Veurink op mei 15, 2010, 20:52:30 PM
ter leringh: hoe sluit je hybride met 'onze' nachtegaal uit?


Op basis van geluid kun je hier in ieder geval niets over zeggen, aangezien deze vogels hun zang leren in de eerste levensjaren. Zelfs een mengzanger zal waarschijnlijk meestal een pure vogel betreffen (en wel een Noordse, gewone nachtegalen lijken hier niet 'vatbaar' voor), net zoals tjif-fitis mengzangers doorgaans pure fitisen zijn. Al met al dus gewoon uitgaan van een zuivere Noordse  :duim:

Hybriden komen regelmatig voor heeft ringwerk uitgewezen. De enige manier immers (behalve DNA) om hybriden aan te tonen is op basis van de vleugelstructuur (biometrie). Omdat geen enkel veldkenmerk voor 1 van beide vogels diagnostisch is, is hybridisatie op basis van 'normale' veldkenmerken niet bewijsbaar.
Overigens schijnen hybride-mannetjes vruchtbaar te zijn en kunnen dus terugkruisen met 1 der beide ouders, vrouwtjes hybriden zijn echter onvruchtbaar. (Bronnen: 'EBBC Atlas of Europen Breeding Birds' en 'Rare Birds, Where and When')

Ok thnx. Herman ook, ik wil het feestje niet verpesten, maar hoe gaat de CDNA daar mee om?
Dit is toch niet de eerste noorse nachtegaal in Nederland? Voorgaande gevallen waren toch identiek en zijn gewoon aanvaard? Of mis ik iets en heeft deze kenmerken die specifiek aan een hybride doen denken?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

RWester

Vanaf ongeveer 21:30 heeft de Noordse Nachtegaal uitbundig gezongen en was zelfs vanaf grote afstand al te horen (nog net niet vanaf de plek waar je de auto kunt parkeren...). Er zijn prachtige opnamen gemaakt door Paul Gnodde. Net Tim de Boer aan de sms (22:44) en die had het er over dat de vogel weer iets minder uitbundig was.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Gert Veurink

Citaat van: guusp op mei 15, 2010, 22:53:51 PM
Citaat van: Gert Veurink op mei 15, 2010, 22:26:40 PM
Citaat van: frankneijts op mei 15, 2010, 22:19:29 PM
Citaat van: jelmerpoelstra op mei 15, 2010, 21:24:30 PM
Citaat van: Gert Veurink op mei 15, 2010, 20:52:30 PM
ter leringh: hoe sluit je hybride met 'onze' nachtegaal uit?


Op basis van geluid kun je hier in ieder geval niets over zeggen, aangezien deze vogels hun zang leren in de eerste levensjaren. Zelfs een mengzanger zal waarschijnlijk meestal een pure vogel betreffen (en wel een Noordse, gewone nachtegalen lijken hier niet 'vatbaar' voor), net zoals tjif-fitis mengzangers doorgaans pure fitisen zijn. Al met al dus gewoon uitgaan van een zuivere Noordse  :duim:

Hybriden komen regelmatig voor heeft ringwerk uitgewezen. De enige manier immers (behalve DNA) om hybriden aan te tonen is op basis van de vleugelstructuur (biometrie). Omdat geen enkel veldkenmerk voor 1 van beide vogels diagnostisch is, is hybridisatie op basis van 'normale' veldkenmerken niet bewijsbaar.
Overigens schijnen hybride-mannetjes vruchtbaar te zijn en kunnen dus terugkruisen met 1 der beide ouders, vrouwtjes hybriden zijn echter onvruchtbaar. (Bronnen: 'EBBC Atlas of Europen Breeding Birds' en 'Rare Birds, Where and When')

Ok thnx. Herman ook, ik wil het feestje niet verpesten, maar hoe gaat de CDNA daar mee om?
Dit is toch niet de eerste noorse nachtegaal in Nederland? Voorgaande gevallen waren toch identiek en zijn gewoon aanvaard? Of mis ik iets en heeft deze kenmerken die specifiek aan een hybride doen denken?

nee nee geen stress, ik vind het gewoon interessant. Ben wel echt benieuwd waarom hier kennelijk geen groot probleem in wordt gezien. Hybridisatie komt veel voor en is op basis van veldkenmerken dus niet uit te sluiten... Bij veel soorten leggen we de lat ogenschijnlijk hoger. Maar als gezegd ik wil het feestje niet bederven. Mooie geluidsopnamen, het klinkt als een klok.
groet!
Gert Veurink



HPM

Citaat van: RWester op mei 15, 2010, 23:06:55 PM
Vanaf ongeveer 21:30 heeft de Noordse Nachtegaal uitbundig gezongen en was zelfs vanaf grote afstand al te horen (nog net niet vanaf de plek waar je de auto kunt parkeren...). Er zijn prachtige opnamen gemaakt door Paul Gnodde. Net Tim de Boer aan de sms (22:44) en die had het er over dat de vogel weer iets minder uitbundig was.

Nou, wie er na deze opnamen nog durft te twijfelen of een hybride durft te opperen ...
Wat een verschil trouwens met de zang op de opnamen van Dennis Rensen.
Dat ligt echt aan de vogel en niet aan de opnamen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Gert Veurink

Citaat van: HPM op mei 15, 2010, 23:13:49 PM
of een hybride durft te opperen ...

voordat ik weer ruzie krijg met wat fanatiekelingen nog even voor de duidelijkheid: ik opperde helemaal nix, ik stelde een vraag... ;)
groet!
Gert Veurink



Guus Peterse

Ik denk dat hybrides toch bijna altijd veel zeldzamer zijn dan zuivere vogels en dat je dus, als er geen specifieke kenmerken zijn die op een hybride wijzen, die mogelijkheid maar moet beschouwen als hypothetisch. Zeker als het vrijwel onmogelijk is om die echt voor 100% uit te sluiten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015