Laat je niet verschalken door die zeer gelijkende voorjaars-Robotaps
Ha Edwin,
Elk voorjaar keert dit probleem weer terug en niet voor niets natuurlijk, het is soms knap lastig! Dat oksel/ondervleugeldekveren- kenmerk is eigenlijk alleen in de hand of misschien op extreem goede veldfoto's te gebruiken want de verschillen tussen de twee zijn zeker in het voorjaar verrassend klein. Ook een Europese Roodborsttapuit man heeft donkere ondervleugeldekveren (zeker de meer continentale nomimaat) maar een grijzere oksel en bovendien heeft elke okselveer een vrij brede lichte rand bij Europese Roodborsttapuit. Ik zie hier vooral donkere ondervleugeldekveren maar de oksel lijkt grijzer en/of 'doorsneden' door witachtige banen, bij een goede Aziatische zou ik een meer solide donker gebied verwachten dat zowel de ondervleugeldekveren als de hele oksel beslaat. Op grond van deze foto neig ik sterk naar een Europese, maar hoe zou het er in de hand uitzien?
Op de foto van, neem ik aan, dezelfde vogel vind ik het nog duidelijker een Europese. Aziatische behoud veel langer dan Europese lichte toppen aan o.a. de mantel- en schouderveren wat ook in het voorjaar nog lichte banen op de bijna zwarte bovendelen geeft, daarnaast is vaak nog een soort wenkbrauw aanwezig (ook restant verse veertopjes). Behouden veertoppen op stuit, bovenstaartdekveren en in de zijhals zijn juist rossig of oranje (ook bij Europese, maar in het voorjaar al weggesleten en wit is dan dus het enige wat je nog ziet). Een Aziatische in het voorjaar heeft normaal nog lichte 'mantelstrepen', vaak nog iets wat lijkt op een wenkbrauwstreep, een grotere licht gebied op bovenstaartdekveren en stuit dan bij deze vogel dat bovendien rossig of cremekeurig is (pas in de zomer door sleet wit wordend) en vaak een oranje zeem over de witte zijhals. Misschien zal je na goed zoeken in Kazakhstan een vogel vinden die overeenkomt met deze vogel maar dit past uitstekend op een Europese, vermoedelijk een nominaat.
Groet, Nils van Duivendijk