Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: HPM op juni 14, 2012, 14:59:23 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 14, 2012, 14:15:19 PM
Citaat van: HPM op juni 14, 2012, 13:50:40 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 14, 2012, 09:18:02 AM
Graag jullie mening:

Zijn dit kleinst waterhoenders?

http://waarneming.nl/waarneming/view/69160846

Je waarneming staat wel op zeker.
4 roepende vogels (van jou) en 8 (van 'aanwezige vogelaars') is wel extreem.
Ik ga straks eens beter naar je opnames luisteren.

Wilde je Pm'en, maar sta blijkbaar op je "vijandenlijst"  ;D  jammer dan

Ik gebruik geen lijsten dus ik weet niet wat het probleem is.  Alles staat open.
Ik vond het geluid wat vreemd en ben gaan zoeken, maar heb niets gevonden wat er echt op lijkt. Maar Zomertaling is het zeker niet en meer smaken hebben we geloof ik niet, of het zou een gebruikelijk geluid van kikkers moeten zijn.

Kikker werd uitgsloten doordat 1 van de vogels zich verplaatse langs een slikrand tijdens het roepen. Daarnaast heb ik ook alle padden en kikker opnames evenals acro's (kleine karekiet etc) afgeluisterd. Ik kom echt nergens een vergelijkbare opname tegen.
ik zal je nog eens een Pm proberen te sturen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Breedbek

In de geluidenmap van lauwesmeer.com staat een geluidsopname van de vogel van de Tjamme (Gr) 2005, kan ff geen linkje produceren. Dit geluid is gelijk aan de opnames van FJ. De vogel van de Tjamme hebben we toen ook gezien zie o.a http://waarneming.nl/waarneming/view/757208. Dat er meerdere vogels zitten geloof ik wel maar 4-8 lijkt me een beetje veel.....
vriendelijke groet,

Bart-Jan

HPM

Citaat van: Breedbek op juni 14, 2012, 16:41:41 PM
In de geluidenmap van lauwesmeer.com staat een geluidsopname van de vogel van de Tjamme (Gr) 2005, kan ff geen linkje produceren. Dit geluid is gelijk aan de opnames van FJ. De vogel van de Tjamme hebben we toen ook gezien zie o.a http://waarneming.nl/waarneming/view/757208. Dat er meerdere vogels zitten geloof ik wel maar 4-8 lijkt me een beetje veel.....

Dit is de link http://www.lauwersmeer.com/php/geluid.php?taal=nl&vogelnr=260

Die van 2001 is anders en op die van 2005 hoor ik alleen kikkers.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op juni 14, 2012, 17:30:02 PM
Citaat van: Breedbek op juni 14, 2012, 16:41:41 PM
In de geluidenmap van lauwesmeer.com staat een geluidsopname van de vogel van de Tjamme (Gr) 2005, kan ff geen linkje produceren. Dit geluid is gelijk aan de opnames van FJ. De vogel van de Tjamme hebben we toen ook gezien zie o.a http://waarneming.nl/waarneming/view/757208. Dat er meerdere vogels zitten geloof ik wel maar 4-8 lijkt me een beetje veel.....

Dit is de link http://www.lauwersmeer.com/php/geluid.php?taal=nl&vogelnr=260

Die van 2001 is anders en op die van 2005 hoor ik alleen kikkers.


Vind die van 2001 anders verdraaid gelijkend. Nog geen opname gehoord die beter in de buurt komt.
en die van 2005 hoor je toch luid en duidelijk die kleinst? of denk je dat dat een kikker is?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Dit is zonder twijfel kleinst waterhoen. In polder Achteraf hadden we dit een paar jaar geleden ook (vier jaar trouwens, ik herinner me dat we stonden te luisteren met op de achtergrond gejuich om de doelpunten van Nederland tegen Frankrijk op het toenmalige EK. Ja, toen maakten ze nog doelpunten af en toe). Leidde toen ook tot enige verwarring maar uiteindelijk werd alles duidelijk, mede op basis van opnames op DB, ik denk dezelfde als waar hierboven naar verwezen wordt. Gesuggereerd werd toen dat het roep van vrouwtje was, maar helemaal duidelijk was dat toen niet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Yeronimo

Zijn het niet gewoon doortrekkers die even verzamelen in grotere groepen?
Volgens mij doen kwartels dat namelijk ook, uit eigen ervaring.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Justin Jansen

#15996
Citaat van: Yeronimo op juni 14, 2012, 19:26:51 PM
Zijn het niet gewoon doortrekkers die even verzamelen in grotere groepen?
Volgens mij doen kwartels dat namelijk ook, uit eigen ervaring.
En waar zouden die dan wel niet heen moeten trekken, die Kleinst Waterhoenders? En wat noem jij grotere groepen Kwartels, en waar zie jij die?
M.v.g., Justin Jansen


Ben Wielstra

Appels en peren tref je ook in groepen in de schappen in de supermarkt.

Yeronimo

Citaat van: Justin Jansen op juni 14, 2012, 19:37:26 PM
Citaat van: Yeronimo op juni 14, 2012, 19:26:51 PM
Zijn het niet gewoon doortrekkers die even verzamelen in grotere groepen?
Volgens mij doen kwartels dat namelijk ook, uit eigen ervaring.
En waar zouden die dan wel niet heen moeten trekken, die Kleinst Waterhoenders? En wat noem jij groepen Kwartels, en waar zie jij die?

Zoveel weet ik er niet van, ik doe enkel een suggestie om er zelf ook wat van te leren. Vandaar mijn vraagtekens achter de zin.
Is het niet zo dat deze vanuit het zuiden komen (Afrika) en dan richting Oost-Europa trekken. Dus in principe 'waaien' ze hier naartoe.
Dit vergelijk ik met de kwartels waar we vorig jaar een aardig aantal van gehad hebben waarvan ik vermoed dat er ook een groot deel doortrekkers bij zaten die richting Oost-Europa nog moesten. In Leeuwarden vond ik een groep van negen roepend (tweede waarneming ooit in de gemeente, maar ach wie vogelt daar ook...) die twee dagen later allemaal weg waren.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: guusp op juni 14, 2012, 18:53:07 PM
Dit is zonder twijfel kleinst waterhoen. In polder Achteraf hadden we dit een paar jaar geleden ook (vier jaar trouwens, ik herinner me dat we stonden te luisteren met op de achtergrond gejuich om de doelpunten van Nederland tegen Frankrijk op het toenmalige EK. Ja, toen maakten ze nog doelpunten af en toe). Leidde toen ook tot enige verwarring maar uiteindelijk werd alles duidelijk, mede op basis van opnames op DB, ik denk dezelfde als waar hierboven naar verwezen wordt. Gesuggereerd werd toen dat het roep van vrouwtje was, maar helemaal duidelijk was dat toen niet.

Als het geen Zomertaling is (en dat is het niet) blijft er niets anders over. Ik hield alleen een slag om de arm vanwege een mogelijk kikkergeluid.
Dat geluid uit 2005 staat op meer opnames. (In mijn vorige bericht had ik 2001 en 2005 omgewisseld) Dat van Folkert-Jan is totaal anders (zie spectro). Ik heb nog niets gelijkends kunnen vinden.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op juni 14, 2012, 20:19:43 PM
Citaat van: guusp op juni 14, 2012, 18:53:07 PM
Dit is zonder twijfel kleinst waterhoen. In polder Achteraf hadden we dit een paar jaar geleden ook (vier jaar trouwens, ik herinner me dat we stonden te luisteren met op de achtergrond gejuich om de doelpunten van Nederland tegen Frankrijk op het toenmalige EK. Ja, toen maakten ze nog doelpunten af en toe). Leidde toen ook tot enige verwarring maar uiteindelijk werd alles duidelijk, mede op basis van opnames op DB, ik denk dezelfde als waar hierboven naar verwezen wordt. Gesuggereerd werd toen dat het roep van vrouwtje was, maar helemaal duidelijk was dat toen niet.

Als het geen Zomertaling is (en dat is het niet) blijft er niets anders over. Ik hield alleen een slag om de arm vanwege een mogelijk kikkergeluid.
Dat geluid uit 2005 staat op meer opnames. (In mijn vorige bericht had ik 2001 en 2005 omgewisseld) Dat van Folkert-Jan is totaal anders (zie spectro). Ik heb nog niets gelijkends kunnen vinden.

Het sonagram van de roep die FJ heeft opgenomen doet ook wat denken aan de 'zang' van een ongepaard wijfje Klein Waterhoen, zoals dat is afgebeeld en beschreven in "Die Stimmen der Vögel Europas" van Bergmann, Helb en Baumann (2008) en waarvan op blz. 177 wordt opgemerkt: "......früher fälschlich als Gesang des Zwergsumpfhuhns aufgefasst." (dus: vroeger ten onrechte als zang van Kleinst Waterhoen beschouwd..........)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Nu wordt het wel een beetje verwarrend.... :rolleye:

Thijs Fijen

Ik heb ook gedacht aan de vrouwelijke 'zang' van Klein Waterhoen, maar na een korte zoektocht op xeno-canto denk ik dat het geen Klein Waterhoen is. Die zit vaak onder/rond de 2000 Hz terwijl dit geluid op 4000 Hz zit. Dat is meteen ook ongeveer het maximum van Kleinst Waterhoen. Wat ik raar vind is dat je de stijging in toonhoogte niet hoort. Maar geluiden van rallen hebben ons wel vaker verbaasd ;)

Net als Herman denk ik dat het niet iets anders geweest kan zijn, maar ook ik laat me graag verbazen.
Thijs Fijen

Folkert Jan

nieuwe bergfluiter http://waarneming.nl/waarneming/view/69179951
Gaat iemand uit de buurt dit checken? Dan graag bericht via hier of RBA, ook bij negatieve zoekactie  :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: frankw op juni 12, 2012, 12:18:46 PM
Vorig jaar nog wel.

Nog even ter bevestiging: google maps heeft het hier juist? Je kunt echt tot hier rijden?

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw

Ja. Aan het eind van de weg, honderd meter voorbij de vogel, is een parkeerplaats.

Rikstar

#16006
past misschien beter in de categorie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=68142.60

maar gezien de beschrijving: wie weet toch weer wat Vale gieren in NL?
Edit: eerste waarneming van deze waarnemer. zeg nooit nooit natuurlijk, maar HOAX lijkt mij waarschijnlijk.

Citaat van: jaapbird op juni 15, 2012, 15:54:11 PM
2 steenarenden TP ??? ???

http://waarneming.nl/waarneming/view/69187508
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

jaapbird

je weet inderdaad maar nooit -- zou kunnen (net als dat NL doorgaat in EK :-) ). Vandaar even gemeld hopend op snelle feedback ...

Folkert Jan

Citaat van: Rikstar op juni 15, 2012, 16:00:04 PM
past misschien beter in de categorie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=68142.60

maar gezien de beschrijving: wie weet toch weer wat Vale gieren in NL?
Edit: eerste waarneming van deze waarnemer. zeg nooit nooit natuurlijk, maar HOAX lijkt mij waarschijnlijk.

Citaat van: jaapbird op juni 15, 2012, 15:54:11 PM
2 steenarenden TP ??? ???

http://waarneming.nl/waarneming/view/69187508

Hoax hoeft niet percé.
Iemand die wil weten wat hij heeft gezien, omdat dit naar zijn idee de eerste bijzondere waarneming is en gaat zoeken op google heeft veel kans om op waarneming.nl terecht te komen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

#16009
het zullen wel gewoon vale gieren zijn
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jaapbird

dat was ook mijn gedachte behalve dat "gewoon"dan ;-)

Rikstar

#16011
Maare om hier even op aan te slaan  :angel:     de waarneming staat er al ruim een uur op en dit topic is de tussentijd door minimaal 3 admins bezocht. wie doet de stap om de waarnemer aan te spreken?
Edit: Bedankt Guus

Citaat van: jaapbird op juni 15, 2012, 16:07:55 PM
je weet inderdaad maar nooit -- zou kunnen (net als dat NL doorgaat in EK :-) ). Vandaar even gemeld hopend op snelle feedback ...
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Folkert Jan

Citaat van: Rikstar op juni 15, 2012, 16:51:31 PM
Maare om hier even op aan te slaan  :angel:     de waarneming staat er al ruim een uur op en dit topic is de tussentijd door minimaal 3 admins bezocht. wie doet de stap om de waarnemer aan te spreken?

Citaat van: jaapbird op juni 15, 2012, 16:07:55 PM
je weet inderdaad maar nooit -- zou kunnen (net als dat NL doorgaat in EK :-) ). Vandaar even gemeld hopend op snelle feedback ...

Je kunt natuurlijk zelf ook een mail sturen als de waarnemer dat toestaat ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jaapbird

feedback als in een bevestiging van steenarend of wat er wel daar zit .... Niet direct gericht naar een admin toe.

Bram Rijksen

Citaat van: hiskodevries op juni 15, 2012, 16:42:50 PM
het zullen wel gewoon vale gieren zijn
Dat lijkt me ook, maar voor degene die een fenologielijstje bijhoudt altijd weer leuk natuurlijk: "wanneer had jij dit jaar je eerste vaaltje?"...

Certhia

Meestal zijn t natuurlijk 'gewoon' buizerds.

UtrechtsVogelNet

Citaat van: hiskodevries op juni 15, 2012, 16:42:50 PM
het zullen wel gewoon vale gieren zijn

Nooit zomaar wat aannemen ... ook al is het 999 van de 1000x een foute determinatie geweest, het zal maar eens die ene andere keer zijn ...

Phil

frankneijts

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 15, 2012, 19:53:41 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 15, 2012, 16:42:50 PM
het zullen wel gewoon vale gieren zijn

Nooit zomaar wat aannemen ... ook al is het 999 van de 1000x een foute determinatie geweest, het zal maar eens die ene andere keer zijn ...

Phil

Twéé Steenarenden t.p. in drukbevolkt stedelijk Limburg waarvan één rustig in een boom zittend, midden juni, door een duidelijk zeer onervaren waarnemer......? De kans dat dàt klopt is bij zeer lange na niet één op 1000 maar gewoon nihil ........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tim de Boer

Als ik het goed begrijp zit de kleine kokmeeuw bij hoog water eigenlijk nagenoeg altijd op de akker? Ik kom dinsdag terug uit Amerika en kan dan dus gewoon het best zorgen dat ik smiddags bij die akker zit te posten?
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Thijs Fijen

Als het dan hoogwater is, wel ;)
Thijs Fijen