Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Niets afwijkends te ontdekken hier in Franeker...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Helen Commandeur

Hallo,


In zuid Spanje zie ik de Zwarte Tapuit alleen op ruïnes en heel soms op of bij steile rotswanden, ver van stedelijke gebieden; echt alleen in de middle of nowhere.
Ze zijn, met een beetje geluk, te benaderen tot ca. 15 mtr. en echt 'n stuk kleiner dan een Merel.
Zou wel onwijs gaaf zijn als ook deze zuidelijke jongen in NL te zien is.


Succes,
Helen.

Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Folkert Jan

Citaat van: Yeronimo op april 05, 2012, 18:31:45 PM
Niets afwijkends te ontdekken hier in Franeker...


Toch altijd goed dat er door locals gezocht wordt!
Voor hetzelfde geld loop je wel ergens tegenaan of vind je tijdens de zoektocht ander leuks  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

Citaat van: Yeronimo op april 05, 2012, 18:31:45 PM
Niets afwijkends te ontdekken hier in Franeker...


Ik zou eerder bij Jeroen willen benadrukken dat ie vrijwel zeker de enige is die gecheckt heeft.
Of Jeroen zich als een 'local' ziet...? (het is idd maar 20 km maar dat is het ook van mijn huis naar bijv. de Groene Jonker)
Steven Wytema


KorHaan

De Brilzeeëend van Texel is om 6.59 uur gezien in de Mokbaai, en om 8.00 uur in de branding bij paal 9. Weet iemand of-ie daarna nog is gezien, en waar?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden



Yeronimo

Zwarte zeekoet nog steeds tp op texel
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Edwin Russer

Via Lauwersmeer.com wordt een vrij zekere, kort ter plaatse,  Blonde Tapuit spec. bij de telpost Kustweg gemeld.


http://www.lauwersmeer.com/php/wnindex.php?soort=vandaag&taal=nl&aantal=0
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Yeronimo

Hopelijk wordt deze beter gecontroleerd dan de vorige claim van een zeldzame tapuit (al was die wat onwaarschijnlijker).

De reden waarom ik die vorige snel ging checken was omdat ik (en denk vele) niet wil dat zo een geval na vijf jaar opduikt in de fotoboeken en het toch wel iets aparts blijkt te zijn waarvan we allen balen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Folkert Jan

Wat valt er te controleren?

De vogel was kort ter plaatse en de kustweg is nogal lang.
Overigens bennik bij lauwersmeer.com altijd erg benieuwd naar de waarnemer.
Zwarte tapuit (hoe onwaarschijnlijk ook) is onmiskenbaar. Blonde taptuit zonder een beschrijving van de donkere delen in het kleed kan ook nog prima gewone tapuit of eventueel woestijntapuit zijn.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Marijn van Oss

http://waarneming.nl/waarneming/view/64302699
Gisteren een adult man Steppekiek gefotografeerd en ingevoerd als Blauwe.
Groeten,
Marijn van Oss


Yeronimo

Citaat van: rnbflavour op april 09, 2012, 19:20:27 PM
Wat valt er te controleren?

Te controleren of er een vogel zit die aan de beschrijving voldoet die gegeven is en Blonde tapuit daardoor dus uitsluiten op dat moment of bevestigen zodat je niet alleen jezelf maar de anderen hier ook een plezier ermee doet?

Citaat van: rnbflavour op april 09, 2012, 19:20:27 PMDe vogel was kort ter plaatse en de kustweg is nogal lang.
Overigens bennik bij lauwersmeer.com altijd erg benieuwd naar de waarnemer.
Zwarte tapuit (hoe onwaarschijnlijk ook) is onmiskenbaar. Blonde taptuit zonder een beschrijving van de donkere delen in het kleed kan ook nog prima gewone tapuit of eventueel woestijntapuit zijn.

Kan nog prima ter plaatse zitten door het slechte weer en het slechte weer dat aankomende nacht over Nederland trekt (volgens voorspelling). Het moet niet uitmaken wie de waarnemer is, het moet uitmaken hoe de beschrijving klinkt. Hoe vaak zijn zeldzame soorten wel niet ontdekt door onbekende en beginnende vogelaars die het eigenlijk fout determineren of juist goed determineren. Kortom controleer gewoon altijd claims hoe vaag ze ook zijn om gewoon dingen uit te sluiten en om daarmee andere waarnemers uit de spanning te halen. Natuurlijk, vele claims kloppen niet. Maar er zitten ook genoeg claims nog tussen die wel kloppen en knallers zijn die jij op deze manier misloopt. Maar als jij niet van spanning houdt en altijd zekerheid wil hebben bij waarnemingen hou ik je niet tegen, maar ikzelf vind dat nogal tegen spreken met je handtekening, zelf ontdekken suggereert dat je vaak het veld in gaat om juist dit soort zeldzaamheden te zoeken.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

lennartv

Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Max Berlijn

Gaaf, indien ongeringd de derde voor NL. Lijkt me een ad. vrouw. Zou leuk zijn om eens iets anders te zien dan die eeuwige Barendrecht vogel. Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rob Halff

Citaat van: August op april 09, 2012, 19:43:51 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/64291233


Ook erg leuk

Mooi op tijd, op 1 na vroegste ooit volgens database van w.nl en natuurlijk een leuke binnenland soort.

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jildert

Is de verliefde Brilzee-eend gevlogen?

mhoekstein

buffelkopeendje blijkt ongeringd volgens waarnemers. Vette nieuwe zelfontdeksoort! :rolleye:
Nou ja, je weet maar nooit of hij echt wild is. Geruststellend in elk geval dat hij opdook in hetzelfde plasje als de Ringsnaveleend...
Mark
vr.groet
Mark Hoekstein

Theovanv

Citaat van: Jildert op april 10, 2012, 15:03:38 PM
Is de verliefde Brilzee-eend gevlogen?
Dat vraag ik me ook af, zijn er nog mensen wezen zoeken? Zijn nog niet veel waarnemingen van Texel ingevoerd vandaag.
Theo van Veenendaal

August

Citaat van: Marijn van Oss op april 09, 2012, 19:42:35 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/64302699
Gisteren een adult man Steppekiek gefotografeerd en ingevoerd als Blauwe.
Vandaag weer 1 nu uit Groningen. Volgens mij terecht dat het geen CDNA indien soort meer is. Dadelijk zijn ze algemener dan Blauwe Kiekendief ;D
August van Rijn

JandJ

het is gewoon heel de tijd dezelfde :angel: . Die van brabibo en Grave kunnen iig heel goed dezelfde zijn denk ik zomaar
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jan vH

Citaat van: August op april 10, 2012, 20:03:28 PM
Citaat van: Marijn van Oss op april 09, 2012, 19:42:35 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/64302699
Gisteren een adult man Steppekiek gefotografeerd en ingevoerd als Blauwe.
Vandaag weer 1 nu uit Groningen. Volgens mij terecht dat het geen CDNA indien soort meer is. Dadelijk zijn ze algemener dan Blauwe Kiekendief ;D
Het laat ook zien dat ze lastig te herkennen zijn. ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Joostv

Vandaag geen brilzeeeend gevonden, wel gezocht. De hele mokbaai om geweest en een tijdje bij paal 9 gestaan. De zee was echter vrij onstuimig, maar hij zat hier niet tussen de aanwezige eiders. Het zou me echter niks verbazen als ie er deze week gewoon weer opduikt als ie ff een ander stukje zee had opgezocht vandaag. Ruimte zat O0 !

Groeten,

Joost Vogelzang

Folkert Jan

Heb al wat info gekregen, maar ben benieuwd of mensen hier nog een onderbouwde mening hebben.


Hoe laat worden steppekieken wakker? Is het logisch dat ze eerst gaan jagen of vliegen ze eerst een stuk en gaan ze aan het einde dag in de buurt van de nieuwe slaapplek jagen? Is dat nog sterk weerafhankelijk?



"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HJDT

Citaat van: rnbflavour op april 10, 2012, 21:36:44 PM
Heb al wat info gekregen, maar ben benieuwd of mensen hier nog een onderbouwde mening hebben.


Hoe laat worden steppekieken wakker? Is het logisch dat ze eerst gaan jagen of vliegen ze eerst een stuk en gaan ze aan het einde dag in de buurt van de nieuwe slaapplek jagen? Is dat nog sterk weerafhankelijk?

Je eerste vraag is makkelijk: Kiekendieven in het algemeen worden errug vroeg wakker, ze horen tot de vroegst trekkende roofvogels. Wat je tweede vraag betreft: ga naar een waarzegster op de kermis en die kan je net zoveel vertellen als alle leden van dit forum. De toekomst voorspellen kan niemand. Voorgaande is overigens niet lullig bedoeld, het is alleen een nogal onzinnige vraag (naar mijn mening).

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

MLANG

Citaat van: rnbflavour op april 10, 2012, 21:36:44 PM
Heb al wat info gekregen, maar ben benieuwd of mensen hier nog een onderbouwde mening hebben.


Hoe laat worden steppekieken wakker? Is het logisch dat ze eerst gaan jagen of vliegen ze eerst een stuk en gaan ze aan het einde dag in de buurt van de nieuwe slaapplek jagen? Is dat nog sterk weerafhankelijk?

Deze http://waarneming.nl/waarneming/view/215648 staat me nog goed bij. Op 5 minuten gemist. Gr. M.

dupont

Precies, de vogel van 2005 in Zeeland was een mooie. Eind maart 2005 om 02.15 Lennaert Steen in Zwolle en om 02.30 uur Sander Bot opgehaald bij Kampen om in het donker bij Middelburg aan te kunnen komen. Werd door meerdere personen uitgelachen om het vroege vertrektijdstip. We kwamen aan in het donker. Er lag een witte zak in het weiland, niet bleek later tijdens het langzaam licht worden, het was het mannetje Steppekiek. Op het moment dat het echt licht werd ging het beest op de wieken, fourageerde kort en vervolgde zijn weg in westelijke richting. De nodige 'laatwangen' misten de vogel. Je kunt in mijn beleving dus niet vroeg genoeg zijn...  :rolleye:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd